Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinbarshäng med finewines.se (Vinbaren 28+ den 1/12 2016)

Mattias Schyberg

Administratör
På torsdag nästa vecka (1/12 2016) så inleder vi den första officiella vinbarsträffen i forumets namn på Vinbaren 28+. Vi kommer att dricka en hel del gott och umgås på enklaste möjliga vis helt kravlöst och anpassat efter egen plånbok och humör. Det går alltså att dyka upp helt spontant utan föranmälning (det är dock bara trevligt om ni som tänkt komma skriver det i tråden). Tanken är såklart att gamla och nya, blivande och nyfikna medlemmar kan ta chansen att träffas och umgås kring det vi håller kärt – kvalitetsvin.

Alla är välkomna!

Jag kommer att finnas på plats från 18:00 fram tills jag stupar och utöver mig själv så kan ni räkna med att finna ett antal till av forumets mer frekventa göteborgare. Vi räknar med andra ord med att det skapas förutsättningar för en minnesvärd kväll. :)

Utöver den vinlista och det som alltid erbjuds på Vinbaren 28+ i form av fantastisk mat och en magisk vinkällare så har vi givetvis krattat manegen en aning och sett till att Frida erbjuder lite extra roliga doningar glasvis till mycket förmånligt pris. Vad sägs till exempel om följande (pris per 5 cl):
  • 2002 Chateau Pape Clement (105 kr)
  • 2001 Tenuta dell'Ornellaia Bolgheri Superiore Ornellaia (215 kr)
  • 2009 Etienne Sauzet Puligny-Montrachet (125 kr)
  • 2007 Trimbach Riesling Clos Ste. Hune (220 kr)
  • 1999 Penfolds Grange (350 kr)
(Vi saknar en mogen champagne i listan, men förhandlingar pågår, det finns dock alltid diverse Krug och liknande med rimligt påslag tillgängligt oavsett.)

Vi har också blivit lovade en riktigt udda flaska med Sauternes utan etikett som funnits i Ulfs källare i mer än 30 år (som redan då var gammal). Han vet inte ens själv vad det är för producent och årgång, men visst kan vi hjälpa till att analysera flaskan? Priset är inte satt, men någon hundralapp per glas hörde jag nämnas om det visar sig vara drickbart vill säga. Har vi tur så blir det en jackpott! Om inte så får vi något att skratta åt och blir en erfarenhet rikare.

image.jpeg


Om detta initiativ blir lyckat så kommer vi att försöka sy ihop träffar runt om på landets bättre vinbarer fler gånger. Vi behöver stötta den goda vinbarskulturen för folkhälsans skull om inte annat.

När: Torsdag den 1/12 2016 (från 18:00)
Var: Vinbaren 28+ (Götabergsgatan 28, Göteborg)


Välkomna!
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Skumpa med ålder efterfrågades och förslaget jag fick var 1988 Moët & Chandon Champagne Cuvée Dom Pérignon Oenothèque. Kan tänka mig att vi behöver bli några stycken intresserade om denna ska öppnas (Coravin gillar inte champagne). Har inte fått något glaspris ännu dock, men utgår från att det blir rimligt. :)
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Skumpa med ålder efterfrågades och förslaget jag fick var 1988 Moët & Chandon Champagne Cuvée Dom Pérignon Oenothèque. Kan tänka mig att vi behöver bli några stycken intresserade om denna ska öppnas (Coravin gillar inte champagne). Har inte fått något glaspris ännu dock, men utgår från att det blir rimligt. :)
Vansinnigt trevligt alternativ, det är ju nästan så den ensam är värt resan ner.
 

Daniel A

Administratör
Ett underbart initiativ! Blir ju riktigt sugen på att åka upp... bilden på den där okända söta saken väcker en alldeles speciell lust i kroppen... en fint mogen prestigeskumpa... Grange hade ju varit skoj...

Ska fundera på saken. :cigarr:

Edit: det lutar ju åt ja. Köpstopp gäller ju inte vinbarer, tror jag bestämt.
 
Last edited:

Elvis

Medlem
Skumpa med ålder efterfrågades och förslaget jag fick var 1988 Moët & Chandon Champagne Cuvée Dom Pérignon Oenothèque. Kan tänka mig att vi behöver bli några stycken intresserade om denna ska öppnas (Coravin gillar inte champagne). Har inte fått något glaspris ännu dock, men utgår från att det blir rimligt. :)

Men vad sjutton! Inte trodde jag att något skulle få mig sugen att sätta mig på tåget till Göteborg i december.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Men vad sjutton! Inte trodde jag att något skulle få mig sugen att sätta mig på tåget till Göteborg i december.
Fan vad kul om du gör det! Det hade varit extra kul då vi ännu inte har träffats. :)

Vansinnigt trevligt alternativ, det är ju nästan så den ensam är värt resan ner.
Du är mycket välkommen. Frugan din kan behöva luftas dessutom! ;)
 

Daniel A

Administratör
Jag lyckas inte riktigt trixa till logistiken/jobb på ett rimligt sätt, så jag får avstå den här gången. :(

Dyker gärna upp i framtiden (tänker anta att det blir fler gånger!)!
 
Toppen