Vinbarshäng med finewines.se (Vinbaren 28+ den 1/12 2016)

Diskussion i 'Mat & Dryck, Restaurangbesök' startad av Mattias Schyberg, 26 november 2016.

1. Mattias Schyberg

Mattias Schyberg Administratör

På torsdag nästa vecka (1/12 2016) så inleder vi den första officiella vinbarsträffen i forumets namn på Vinbaren 28+. Vi kommer att dricka en hel del gott och umgås på enklaste möjliga vis helt kravlöst och anpassat efter egen plånbok och humör. Det går alltså att dyka upp helt spontant utan föranmälning (det är dock bara trevligt om ni som tänkt komma skriver det i tråden). Tanken är såklart att gamla och nya, blivande och nyfikna medlemmar kan ta chansen att träffas och umgås kring det vi håller kärt – kvalitetsvin.

Alla är välkomna!

Jag kommer att finnas på plats från 18:00 fram tills jag stupar och utöver mig själv så kan ni räkna med att finna ett antal till av forumets mer frekventa göteborgare. Vi räknar med andra ord med att det skapas förutsättningar för en minnesvärd kväll. :)

Utöver den vinlista och det som alltid erbjuds på Vinbaren 28+ i form av fantastisk mat och en magisk vinkällare så har vi givetvis krattat manegen en aning och sett till att Frida erbjuder lite extra roliga doningar glasvis till mycket förmånligt pris. Vad sägs till exempel om följande (pris per 5 cl):
    • 2002 Chateau Pape Clement (105 kr)
    • 2001 Tenuta dell'Ornellaia Bolgheri Superiore Ornellaia (215 kr)
    • 2009 Etienne Sauzet Puligny-Montrachet (125 kr)
    • 2007 Trimbach Riesling Clos Ste. Hune (220 kr)
    • 1999 Penfolds Grange (350 kr)
    (Vi saknar en mogen champagne i listan, men förhandlingar pågår, det finns dock alltid diverse Krug och liknande med rimligt påslag tillgängligt oavsett.)

Vi har också blivit lovade en riktigt udda flaska med Sauternes utan etikett som funnits i Ulfs källare i mer än 30 år (som redan då var gammal). Han vet inte ens själv vad det är för producent och årgång, men visst kan vi hjälpa till att analysera flaskan? Priset är inte satt, men någon hundralapp per glas hörde jag nämnas om det visar sig vara drickbart vill säga. Har vi tur så blir det en jackpott! Om inte så får vi något att skratta åt och blir en erfarenhet rikare.

image.jpeg

Om detta initiativ blir lyckat så kommer vi att försöka sy ihop träffar runt om på landets bättre vinbarer fler gånger. Vi behöver stötta den goda vinbarskulturen för folkhälsans skull om inte annat.

När: Torsdag den 1/12 2016 (från 18:00)
    Var: Vinbaren 28+ (Götabergsgatan 28, Göteborg)

Välkomna!

MagnusH70, MartinE, Elvis och 14 andra gillar detta.
  2. Appel

Appel Medlem

Jag kommer

Mattias Schyberg gillar detta.
  3. Tomas Lindblom

Tomas Lindblom fd Deppodi Moderator

Bra idé! Blir spännande att höra om Sauternes sen :)

4. ChristianB

ChristianB Medlem

Vi får styra upp motsvarande i Stockholm ASAP! ;) Det blir nog inte i år (december återstår :p ) men varför inte sikta på januari och kanske till löning? :D

5. Tomas Lindblom

Tomas Lindblom fd Deppodi Moderator

Nån kanske kan flörta med @Jimmy Forsman så vi får besöka han på jobbet? ;)

Omar Khayyam och ChristianB gillar detta.
  6. ChristianB

ChristianB Medlem

Bra tänkt! Nu har vi en plats också! ;)

Omar Khayyam gillar detta.
  7. Ekdahl

Ekdahl Medlem

Bra Mattias! Jag skall verkligen försöka att komma.

8. Mattias Schyberg

Skumpa med ålder efterfrågades och förslaget jag fick var 1988 Moët & Chandon Champagne Cuvée Dom Pérignon Oenothèque. Kan tänka mig att vi behöver bli några stycken intresserade om denna ska öppnas (Coravin gillar inte champagne). Har inte fått något glaspris ännu dock, men utgår från att det blir rimligt. :)

Carlsson, fluff, Crist(al)ian 77 och 3 andra gillar detta.
  9. Kostjan

Kostjan Mot bättre vetande

Vansinnigt trevligt alternativ, det är ju nästan så den ensam är värt resan ner.

MartinE, Segol, Mattias Schyberg och 1 annan gillar detta.
  10. Daniel A

Daniel A Medlem

Ett underbart initiativ! Blir ju riktigt sugen på att åka upp... bilden på den där okända söta saken väcker en alldeles speciell lust i kroppen... en fint mogen prestigeskumpa... Grange hade ju varit skoj...

Ska fundera på saken. :cigarr:

Edit: det lutar ju åt ja. Köpstopp gäller ju inte vinbarer, tror jag bestämt.

Last edited: 28 november 2016
    fluff, 1Cru Vin o Antique, MartinE och 6 andra gillar detta.
  11. Elvis

Elvis Medlem

Men vad sjutton! Inte trodde jag att något skulle få mig sugen att sätta mig på tåget till Göteborg i december.

12. MartinE

MartinE Medlem

Med lite bättre framförhållning hade jag också övervägt en resa! Men skapar ni ett månatligt återkommande event av det här, lär jag dyka upp!

Elvis och Mattias Schyberg gillar detta.
  13. Mattias Schyberg

Fan vad kul om du gör det! Det hade varit extra kul då vi ännu inte har träffats. :)

Du är mycket välkommen. Frugan din kan behöva luftas dessutom! ;)

14. Kostjan

Kostjan Mot bättre vetande

Tvivlar, hon är nog bara glad om hon slipper följa med.
    Jag citerar henne från senaste middagen "Ni pratar ju BARA vin"

Per Stade, MagnusH70, MartinE och 2 andra gillar detta.
  15. fluff

fluff Medlem

Tusan att jag inte såg det förrän nu. Har bokat in mig på champagneprovning hos @Barsac Wine Bar nästa tisdag. Funderar vidare och dyker kanske upp som ett wildcard. Montrachet, Grange och Oenothèque lockar ju alla tre.

16. Mattias Schyberg

Känner igen de orden väldigt väl. Det är i alla fall tur att man har en fru som inte spottar i glaset och som uppskattar kvalitetsvin. :)

17. Daniel A

Daniel A Medlem

Jag lyckas inte riktigt trixa till logistiken/jobb på ett rimligt sätt, så jag får avstå den här gången. :(

Dyker gärna upp i framtiden (tänker anta att det blir fler gånger!)!

18. Mattias Schyberg

Tråkigt, men visst blir det fler gånger. Vinbarerna går ingenstans. :)

Daniel A gillar detta.
  19. Segol

Segol Medlem

Som redan nämnts flera gånget, väldigt trevligt initiativ!
    Jag är gärna med nån gång när det passar framöver

Kostjan och Mattias Schyberg gillar detta.
  20. MagnusH70

MagnusH70 Medlem

Ska försöka vara med virtuellt och via Internet insupa atmosfären, smakerna och dofterna....:p:cool:

Tomas Lindblom och Mattias Schyberg gillar detta.

Dela sidan