Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinbarshäng med finewines.se (Vinbaren 28+ den 1/12 2016)

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
En BYOB i Strömstad en helg i februari med skaldjur och lämpliga drycker. Vad säger Göteborgsmaffian om att åka ut på vischan?
Jag är på!

Gillar känslan av att alla är fast på samma ställe och den enda utvägen är att öppna fler flaskor...

Kanske tar en vända förbi Halden med på samma gång.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Vi som var på plats:

@Mattias S
@Appel
@Ekdahl
@Crist(al)ian 77
@Jesper
@karl_ek
@Magnus L
@Essle
Ny bekantskap
Ny bekantskap

Tack för en trevlig kväll!

Dompan öppnades aldrig och finns kvar till nästa gång. För få som ville hosta upp degen, vilket inte är konstigt en random torsdag.

1999 Penfolds Grange blev min största upplevelse. Sanslöst intensivt och koncentrerat utan att bli bombastiskt! Kul att äntligen ha provat, dessutom med perfekt avvägd ålder. Mycket spansk feeling med dill, mörk frukt, piptobak, lakrits, soja, järn och torkat kött samt blandade kryddor. Jäkligt gott!

Visa bifogad bild 8770

Den gamla flaskan utan etikett levde och var intressant, men var inte särskilt god i munnen (bättre än vad jag hade förväntat mig dock). Heltorr! Vi landade i att det borde handla om en Sauternes, men vad har sötman tagit vägen eller har den någonsin funnits? Ingen som vet, men kul att spekulera. Apelsin, saffran och mandel primärt. Sultanrussin marinerade i spillolja efter en stund. Lite metallisk eftersmak.

Vi var tre som ville öppna champagne. Vi delade på en flaska 1996 Ruinart och höll tummarna. En bra skumpa, men ingen av oss gick upp i brygga. Lite oxiderade mognadstoner, men inte det lilla extra. Vi ångrade att vi inte tog in 2000 Winston istället, men det hade ju inte varit något nytt å andra sidan.

Visa bifogad bild 8769

Vi fick prova en riktigt trevlig vit port mot slutet som Ulf bjöd på. Jag var övertygad om att det var en 10 årig tawny...

Visa bifogad bild 8768

2002 Pape Clement gjorde inte bort sig. Mycket stall, källare och tryffel, men också lite antydan till kork tyvärr, som även om den försvann, tenderar att förstöra upplevelsen en aning.
Tack till Mattias för detta strålande initiativ! DPO 88 på tre blev lite tufft men den ska tas så småningom... Blev glad när jag hittade Ruinart 96 för 1900 kr men glädjen la sig när jag insåg att det inte var "Dom" utan den vanliga årgången. Sneglade på RD och Salon 88 men det slutade med att ge Ruinart en chans.

Åt det äppliga hållet, ingen svamp eller nöt som jag gillar i mogen champagne. Perfekt balans på gränsen till tråkig. Hade nog gissat 98-00 blint. Ingen stor upplevelse men ingen dålig champagne. Problemet var snarare känslan av att veta vad man hade kunnat dricka istället...

Nästa gång får det bli Winston 00, RD eller Salon 88!
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag har ju vägarna förbi snart...

Salon 88 borde vara något för dig (85 än mer men den har de inte...). Den kan jag dela på 2 så bra är den!

Jag är på plats från 23:e januari så då ska vi nog kunna se till att någon av de där gamlingarna får sätta korken till...
Bokat! Ser fram emot att få dricka Krug 02 "gratis" som uppvärmning.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Gäller detta fortfarande och vilken dag passar bäst? Själv kan jag inte tis & tors.
Ja, räknar med att vara på plats från den 23:e, dag spelar väl ingen större roll men jag måste lista ut hur jag tar mig tillbaks till Uddevalla på kvällen bara, har ju ingenstans att krascha i GBG dessvärre...
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Ja, räknar med att vara på plats från den 23:e, dag spelar väl ingen större roll men jag måste lista ut hur jag tar mig tillbaks till Uddevalla på kvällen bara, har ju ingenstans att krascha i GBG dessvärre...
Kraschplats kan ordnas om hyresvärden kan tänka sig en soffa. Den dög till @vintomas i alla fall.:)
 
Toppen