Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinbarshäng med finewines.se (Vinbaren 28+ den 1/12 2016)

Essle

Medlem
Rapportera gärna kring hur många det verkar bli. Har en del logistik att lösa för att ta mig in men om vi verkar bli tillräckligt många för att få upp den där 88:an kan jag tänka mig att ta mig över alla hinner och bidra med en post.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Rapportera gärna kring hur många det verkar bli. Har en del logistik att lösa för att ta mig in men om vi verkar bli tillräckligt många för att få upp den där 88:an kan jag tänka mig att ta mig över alla hinner och bidra med en post.
Skulle bli väldigt förvånad om den flaskan inte öppnas med tanke på att @Crist(al)ian 77 kommer! ;)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg


Första tappra själarna...
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Vem är det vi ser?
Vi som var på plats:

@Mattias S
@Appel
@Ekdahl
@Crist(al)ian 77
@Jesper
@karl_ek
@Magnus L
@Essle
Ny bekantskap
Ny bekantskap

Tack för en trevlig kväll!

Dompan öppnades aldrig och finns kvar till nästa gång. För få som ville hosta upp degen, vilket inte är konstigt en random torsdag.

1999 Penfolds Grange blev min största upplevelse. Sanslöst intensivt och koncentrerat utan att bli bombastiskt! Kul att äntligen ha provat, dessutom med perfekt avvägd ålder. Mycket spansk feeling med dill, mörk frukt, piptobak, lakrits, soja, järn och torkat kött samt blandade kryddor. Jäkligt gott!

image.jpeg


Den gamla flaskan utan etikett levde och var intressant, men var inte särskilt god i munnen (bättre än vad jag hade förväntat mig dock). Heltorr! Vi landade i att det borde handla om en Sauternes, men vad har sötman tagit vägen eller har den någonsin funnits? Ingen som vet, men kul att spekulera. Apelsin, saffran och mandel primärt. Sultanrussin marinerade i spillolja efter en stund. Lite metallisk eftersmak.

Vi var tre som ville öppna champagne. Vi delade på en flaska 1996 Ruinart och höll tummarna. En bra skumpa, men ingen av oss gick upp i brygga. Lite oxiderade mognadstoner, men inte det lilla extra. Vi ångrade att vi inte tog in 2000 Winston istället, men det hade ju inte varit något nytt å andra sidan.

image.jpeg


Vi fick prova en riktigt trevlig vit port mot slutet som Ulf bjöd på. Jag var övertygad om att det var en 10 årig tawny...

image.jpeg


2002 Pape Clement gjorde inte bort sig. Mycket stall, källare och tryffel, men också lite antydan till kork tyvärr, som även om den försvann, tenderar att förstöra upplevelsen en aning.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Vi som var på plats:

@Mattias S
@Appel
@Ekdahl
@Crist(al)ian 77
@Jesper
@karl_ek
@Magnus L
@Essle
Ny bekantskap
Ny bekantskap

Tack för en trevlig kväll!

Dompan öppnades aldrig och finns kvar till nästa gång. För få som ville hosta upp degen, vilket inte är konstigt en random torsdag.

1999 Penfolds Grange blev min största upplevelse. Sanslöst intensivt och koncentrerat utan att bli bombastiskt! Kul att äntligen ha provat, dessutom med perfekt avvägd ålder. Mycket spansk feeling med dill, mörk frukt, piptobak, lakrits, soja, järn och torkat kött samt blandade kryddor. Jäkligt gott!

Visa bifogad bild 8770

Den gamla flaskan utan etikett levde och var intressant, men var inte särskilt god i munnen (bättre än vad jag hade förväntat mig dock). Heltorr! Vi landade i att det borde handla om en Sauternes, men vad har sötman tagit vägen eller har den någonsin funnits? Ingen som vet, men kul att spekulera. Apelsin, saffran och mandel primärt. Sultanrussin marinerade i spillolja efter en stund. Lite metallisk eftersmak.

Vi var tre som ville öppna champagne. Vi delade på en flaska 1996 Ruinart och höll tummarna. En bra skumpa, men ingen av oss gick upp i brygga. Lite oxiderade mognadstoner, men inte det lilla extra. Vi ångrade att vi inte tog in 2000 Winston istället, men det hade ju inte varit något nytt å andra sidan.

Visa bifogad bild 8769

Vi fick prova en riktigt trevlig vit port mot slutet som Ulf bjöd på. Jag var övertygad om att det var en 10 årig tawny...

Visa bifogad bild 8768

2002 Pape Clement gjorde inte bort sig. Mycket stall, källare och tryffel, men också lite antydan till kork tyvärr, som även om den försvann, tenderar att förstöra upplevelsen en aning.
Verkar som ni hade en mycket trevlig kväll!
Kul att Grange levererade, när dom är bra då är dom riktigt bra!
Mogen Grange är något som alla borde testa någon gång i livet iallafall.
 
Last edited:

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag vänjer mig fortfarande vid denna nya plats på kartan, det är fortfarande minst sagt en mörk fläck för mig :)
Mina norska arbetsgivare har lagt en trave offshorebåtar på hög där nämligen så jag har lovat att häcka där i en månad för att pyssla om dom lite.
Planen är att hiva in lite drickbara viner i bagaget ifall det dyker upp möjligheter till sociala aktiviteter!
 
Toppen