Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinets Dag den 22 januari 2015 (planering, idéer och aktiviteter)

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Ok, listor...Försökte mig på ett hyfsat allmänbildande skelett att fylla ut med viner för att ge en nybliven vinintresserad en god bild av vinvärlden utan att passera 200 kr. Har säkert missat massor..,

Kanske borde man helt enkelt göra en lista på FYND under 200 kr utan att tänka pedagogiskt eller försöka se till att täcka allt?

Vita torra

Sauvignon Blanc
  • Loire 100-200 kr
  • NZ 100-150 kr
  • Bordeaux (ekad) ca 200 kr (finns det?)
Riesling
  • Tyskland 100-200 kr
  • Alsace 100-200 kr
  • Australien (Eden Valley) 100-200 kr
Chardonnay
  • USA (Kalifornien) 150-200 kr
  • Chablis (oekad) 150-200 kr
  • Sydafrika 150-200 kr

Pinot Gris och Gewurtztraminer (bonus)
  • Alsace 100-200 kr
Grüner Veltliner (Bonus)
  • Österrike 100-200 kr
Alvarinho/Albarino (Bonus)
  • Portugal 100-200 kr
  • Spanien 100-200 kr
Röda

Pinot Noir
  • NZ 150-200 kr
  • Kalifornien 150-200 kr
  • Bourgogne 150-200 kr (finns det något som är värt att dricka?)

Syrah/Shiraz
  • Norra Rhône 150-200 kr
  • Australien 150-200 kr
  • Sydafrika 150-200 kr
Cabernet Sauvignon
  • USA 150-200 kr
  • Bordeaux 150-200 kr
  • Chile 100-150 kr
Zinfandel
  • Kalifornien 150-200 Kr
Sangiovese
  • Toscana 150-200 kr
Nebbiolo
  • Piemonte 150-200 kr
Grenache
  • Södra Frankrike (Rhône, Langeaudoc, Provence) 100-200 kr
  • Spanien 150-200 kr
Tempranillo
  • Spanien 150-200 kr
Touriga Nacional (bonus)
  • Portugal 100-200 kr
Cabernet Franc (Bonus)
  • Loire 100-200 kr
Malbec (bonus)
  • Argentina 150-200 kr
  • Cahors 150-200 kr
Pinotage (bonus)
  • Sydafrika 150-200 kr
Halvtorra och söta
  • Riesling, Spätlese eller högre från Tyskland eller Österrike. 150-200 kr
  • Ädelrötat från Loire, Sauternes, Österrike eller Ungern (Tokaji) 150-200 kr
Bra där, nu börjar vi hitta formen tycker jag.
Angående priset så tycker jag väl att vi borde ha viner under 200 i varje kategori för att inte skrämma bort gemene boxdrickare men inte begränsa oss helt till det, kan väl få slinka med några viner uppåt 300 också för få med lite mer intressanta viner. Kan ju även vara bra för den personliga vinutvecklingen att prova två viner i samma kategori med olika prisklass för att jämföra. Vissa viner kan ju vara svårt att få representerade på listan om vi inte får dra iväg uppåt lite.
Vinintresse är ju ett snabbt sluttande plan och innan man vet ordet av är man och smuttar på de dyrare vinerna i listan :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Bra där, nu börjar vi hitta formen tycker jag.
Angående priset så tycker jag väl att vi borde ha viner under 200 i varje kategori för att inte skrämma bort gemene boxdrickare men inte begränsa oss helt till det, kan väl få slinka med några viner uppåt 300 också för få med lite mer intressanta viner. Kan ju även vara bra för den personliga vinutvecklingen att prova två viner i samma kategori med olika prisklass för att jämföra. Vissa viner kan ju vara svårt att få representerade på listan om vi inte får dra iväg uppåt lite.
Vinintresse är ju ett snabbt sluttande plan och innan man vet ordet av är man och smuttar på de dyrare vinerna i listan :)
Jag tror absolut att man kan ta med lite dyrare viner på FYND-listan, med den motivering du skriver. Det finns ju en del rejält överpresterande viner runt 300:- som levererar så in i helsike hög QPR, vilket krävs för att en nybörjare skall förstå vad de extra kronorna går till!
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Förslag på FYNDviner (inser dock att det är en del nya årgångar som jag inte har testat):
  • 2012 Seghesio Sonoma Zinfandel (22562)
  • 2001 Faustino I Gran Reserva (2678)
  • 2011 Pascual Toso (6523)
  • 2011 Crozes-Hermitage Guigal (2802)
  • 2012 La Bastide Blanche (2262)
  • 2009 Graham Beck BdB Brut (6505)
  • 2011 Xavier Grenache Vielles Vignes (2151)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Förslag på FYNDviner:
  • 2012 Seghesio Sonoma Zinfandel (22562)
  • 2001 Faustino I Gran Reserva (2678)
  • 2011 Pascual Toso (6523)
  • 2011 Crozes-Hermitage Guigal (2802)
  • 2012 La Bastide Blanche (2262)
  • 2009 Graham Beck BdB Brut (6505)
  • 2011 Xavier Grenache Vielles Vignes (2151)
Inser att jag nästan aldrig köper något ur ordinarie sortiment och har ganska ont om fyndtips, blir ju mest köp från smålanseringarna och en del från BS då...

Kan 2012 Paolo Scavino (nr 99223) 159:- vara något för Nebbiolokategorin?

Vidare skulle jag gärna ge 2012 Sta Rita Hills Lompoc Pinot Noir (72722) 292:- en plats i kategorin PN

-Hur många viner ska vi försöka lägga i varje kategori? typ fem? Behöver ju inte vara någon övre gräns, listan kan ju få utvecklas över tid...
 

kayaker

Cyklist
Vilka är målgruppen för inlägget? Om tanken är att få folk som i dagsläget dricker boxvin att börja intressera sig för lite bättre flaskviner. Då är det nog fel att rekommendera viner som kostar över 200:-. Risken är att dessa personer ser det hela som snobbism o fortsätter med sin box.
Ska bara Amarone få kosta över 200kr? Vad gäller Amarone eller skitvin på lokal verkar det inte finnas sådana prisgränser.

F.ö. så är det värt att påpeka att ganska många viner kostar 201kr nu pga. den senaste skattehöjningen. Priserna på dessa kommer nog i de flesta fall att justeras ner till 199:- när importörerna får ändra priserna.
 

Michael_M

Medlem
Ska bara Amarone få kosta över 200kr? Vad gäller Amarone eller skitvin på lokal verkar det inte finnas sådana prisgränser.

F.ö. så är det värt att påpeka att ganska många viner kostar 201kr nu pga. den senaste skattehöjningen. Priserna på dessa kommer nog i de flesta fall att justeras ner till 199:- när importörerna får ändra priserna.
Ja bara amarone får kosta över 200kr. Visste du inte att den lagen klubbades igenom i riksdagen precis innan julledigheten.
Det jag menade med inlägget var att jag tror att man når fram till en större mängd människor om man inte bara rekommenderar viner vars priser är lite högre. Om fler personer upptäcker världen utanför boxar o billig ripasso kan de ju upptäcka det begränsade sortiment som vi idag har i Sverige.
För övrigt tycker jag att viner som kostar 201 kr ABSOLUT INTE får vara med på en sådan här lista. Eller var det så att siffran 200 var en liten ungefärlig siffra från min sida.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
  • Bourgogne 150-200 kr (finns det något som är värt att dricka?)
Finns ju en hel del i Beaujolais som är kul under 200kr. Sen är det kanske inte riktigt det du menar... :)

Jean-Paul Brun Terres Dorées L'Ancien 2013 (nr 75464)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Nu har jag tänkt till en aning rörande denna aktivitet. Listor tar tid och dessutom är det alltid svårt att samsas, dvs varje enskild får nästan göra sin egen om det skall bli något av det.

När det gäller tema så har vi haft vin från Sverige uppe som ett alternativ, vilket är kul på alla sätt och vis, men hur mer jag tänker på det så undrar jag om det inte är en hyllning till de vin vi tycker om som borde hamna i fokus när den stora vindagen stundar?

Jag tänker så här:

Var och en som vill vara delaktig ser till att dricka ett vin som representerar den region/vin som en gång i tiden fick er att bli förälskade i denna ädla dryck. Som jag ser det blir det dessutom en grymt intressant lista för nyblivna vinnördar att ta del av, då dessa viner var precis det som fick oss själva in i träsket.

Om ni gillar idén så tänkte jag starta upp en ny tråd där temat tydligt kommuniceras och där vi med fördel rapporterar in lite noter på det vin vi dricker den 22/1 och gärna med lite kuriosa om hur det hela startade för just oss. På detta vis så blir aktiviteten en nostalgitripp för oss och en bra introduktion till den som vill lära sig lite mer om vin och vad man borde prova på.
 

Sjödin

Joråsåatt...
En tanke.... Kanske se till att starkaste köprekommendationerna är på vin(er) som måste köpas via annan kanal än monopolet?
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
En tanke.... Kanske se till att starkaste köprekommendationerna är på vin(er) som måste köpas via annan kanal än monopolet?
Jo, det har vi redan lyft bland de första inläggen (bra tanke), och det är ett dubbeleggat svärd...

Senaste inspelet är dock att vi själva väljer ett vin att rapportera som betydde mycket för oss själva när vi började intressera oss för vin...stor risk att det kommer från SB ursprungligen således, men det kan ju även vara årgångar de inte har eller liknande vintyp plockat från annat håll...

Nu har jag tänkt till en aning rörande denna aktivitet. Listor tar tid och dessutom är det alltid svårt att samsas, dvs varje enskild får nästan göra sin egen om det skall bli något av det.

När det gäller tema så har vi haft vin från Sverige uppe som ett alternativ, vilket är kul på alla sätt och vis, men hur mer jag tänker på det så undrar jag om det inte är en hyllning till de vin vi tycker om som borde hamna i fokus när den stora vindagen stundar?

Jag tänker så här:

Var och en som vill vara delaktig ser till att dricka ett vin som representerar den region/vin som en gång i tiden fick er att bli förälskade i denna ädla dryck. Som jag ser det blir det dessutom en grymt intressant lista för nyblivna vinnördar att ta del av, då dessa viner var precis det som fick oss själva in i träsket.

Om ni gillar idén så tänkte jag starta upp en ny tråd där temat tydligt kommuniceras och där vi med fördel rapporterar in lite noter på det vin vi dricker den 22/1 och gärna med lite kuriosa om hur det hela startade för just oss. På detta vis så blir aktiviteten en nostalgitripp för oss och en bra introduktion till den som vill lära sig lite mer om vin och vad man borde prova på.
 

chambertin

Medlem
Personligen skulle jag vilja slå ett slag för druvsortsdiversifiering (krångligt ord och min egen påhittade översättning från "vinodiversity")
genom att köpa och dricka ett vin gjort på ngn druvsort långt utanför mainstream-fåran.
Idag görs 80% av världens vin på bara 20 olika druvsorter men det finns drygt 1300 kända.

Exempel på ett projekt där man skriver och promotar utrotningshotade druvsorter runt medelhavet finns här på www.winemosaic.org.
Visst skulle vinvärlden bli bra tråkig om vi snart bara har Cabernet, Chardonnay, Sangiovese och några till att välja på ?
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Personligen skulle jag vilja slå ett slag för druvsortsdiversifiering (krångligt ord och min egen påhittade översättning från "vinodiversity")
genom att köpa och dricka ett vin gjort på ngn druvsort långt utanför mainstream-fåran.
Idag görs 80% av världens vin på bara 20 olika druvsorter men det finns drygt 1300 kända.

Exempel på ett projekt där man skriver och promotar utrotningshotade druvsorter runt medelhavet finns här på www.winemosaic.org.
Visst skulle vinvärlden bli bra tråkig om vi snart bara har Cabernet, Chardonnay, Sangiovese och några till att välja på ?
Låter kanoners, en mycket trevlig idé!

En lista på vilka druvor som är "godkända" behövs i så fall tycker jag :)

...eller, lättare är nog vilka som INTE får vara med ;)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Personligen skulle jag vilja slå ett slag för druvsortsdiversifiering (krångligt ord och min egen påhittade översättning från "vinodiversity")
genom att köpa och dricka ett vin gjort på ngn druvsort långt utanför mainstream-fåran.
Det lutar åt The Wine Century Club. Jag gillar idén men har ännu så länge kommit upp i drygt 80 olika druvor så fler "utrotningshotade" druvor skulle bara göra gott.
 

Sörplarn

Medlem
Kanske sammanställa en lista på bra "nybörjarviner" som man kan hitta på systembolaget för den som vill lämna boxträsket och sedan sprida detta via diverse sociala medier i anslutning till denna dag?

10 goda viner för dig som vill lämna boxträsket. -Finewines har hela listan, Extra Extra....

Tja, lite intressant faktiskt, istället för 10 till exempel kan man ju gå på priset, ett alternativ som blir en utmaning, snitta fram ett pris på en papp-kartong ta det priset och få fram minst 4 viner (till ex, ett vitt, ett rött, ett rosé och någon form av bubbel) till samma pris, så blir det ett riktigt altenativ och box-köpare betalar varken mer eller mindre och får en bättre upplevelse gratis?

Tar man 4 så så blir det även samma volym som papp-kartongen, alltså ingen förlorad slant per liter.

Men utmaningen är ju att hitta dessa 4 "FYND" som man säger och för samma pris totalt stycke pris kan både vara högt eller lågt, men målet är att det skall leverera bättre upplevelse en boxen.

Kanske en utmaning?
 
Toppen