Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinets Dag den 22 januari 2015 (planering, idéer och aktiviteter)

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Dags att ansöka om medlemskap då, Sverige ligger 1 person efter Finland och så kan vi inte ha det. Jag trodde själv att jag var över 100 druvor men efter en genomgång upptäckte jag att det var en hel del som var samma druva fast med olika namn (ex Mataro/Mourvèdre). Målet är att passera 100-strecket under 2015.
 

Larseman

Medlem
Många viljor och många olika ambitioner, kanske att vi ska uppmärksamma dagen på mer än ett sätt.
Jag tycker att idén om att försöka frälsa box-drickare är en kul utmaning, men det är nog svårt att få notoriska BiBar att köpa en flaska som är dyrare än deras normala box. En annan idé kan ju vara att gå lite försiktigare fram, men utgå från de populäraste boxarna och leta ett "bättre" alternativ. Exempelvis så här (inget stort jobb nedlagt på att leta alternativ):
  • Brukar du dricka Umbala, prova Penfolds Koonunga Hill
  • Brukar du dricka SomeZin, prova Woodbridge
  • Brukar du dricka Il Barone Rosso, prova Piccini Chianti
  • Brukar du dricka Zumbali, prova Mulderbosch Steen op Hout
  • Brukar du dricka Les Fumees Blanches, prova Menetou-Salon Les Thureaux
  • Brukar du dricka Tre Apor, prova Dr L Riesling
Sedan kan vi ju hitta på något mer spännande för oss som redan är frälsta, det ena utesluter ju inte det andra!
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Många viljor och många olika ambitioner, kanske att vi ska uppmärksamma dagen på mer än ett sätt.
Jag tycker att idén om att försöka frälsa box-drickare är en kul utmaning, men det är nog svårt att få notoriska BiBar att köpa en flaska som är dyrare än deras normala box. En annan idé kan ju vara att gå lite försiktigare fram, men utgå från de populäraste boxarna och leta ett "bättre" alternativ. Exempelvis så här (inget stort jobb nedlagt på att leta alternativ):
  • Brukar du dricka Umbala, prova Penfolds Koonunga Hill
  • Brukar du dricka SomeZin, prova Woodbridge
  • Brukar du dricka Il Barone Rosso, prova Piccini Chianti
  • Brukar du dricka Zumbali, prova Mulderbosch Steen op Hout
  • Brukar du dricka Les Fumees Blanches, prova Menetou-Salon Les Thureaux
  • Brukar du dricka Tre Apor, prova Dr L Riesling
Sedan kan vi ju hitta på något mer spännande för oss som redan är frälsta, det ena utesluter ju inte det andra!

Gillar den här idén - både kreativ och rolig. Är ett kul underlag till diskussion här på forumet också. Det skulle gå att sträcka ut den till att inkludera de fem mest sålda vita, röda och mousserande viner på systemet. Men vad svarar ni på:
  • Brukar du dricka Asti Cinzano, prova ?
Sedan skulle lägga på ett steg till upp också, (en flaska till priset av en (dyr) box, 200-300:) typ:
  • Brukar du dricka SomeZin, prova Woodbridge, eller fläska på med Ridge Lytton Springs
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Gillar den här idén - både kreativ och rolig. Är ett kul underlag till diskussion här på forumet också. Det skulle gå att sträcka ut den till att inkludera de fem mest sålda vita, röda och mousserande viner på systemet. Men vad svarar ni på:
  • Brukar du dricka Asti Cinzano, prova ?
Sedan skulle lägga på ett steg till upp också, (en flaska till priset av en (dyr) box, 200-300:) typ:
  • Brukar du dricka SomeZin, prova Woodbridge, eller fläska på med Ridge Lytton Springs
De fem mesta sålda röda vinerna (2013):
  1. Umbala
  2. Castelforte Appassimento
  3. SomeZin Zinfandel
  4. JP Chenet Cabernet-Syrah
  5. Mauro Primitivo
De fem mest sålda vita viner:
  1. Zumbali Chenin Blanc
  2. Foot of Africa Chenin Blanc
  3. Tre apor
  4. Les Fumées Blanches Sauvignon Blanc
  5. Chapel Hill Rhine Riesling Sauvignon Blanc
De fem mest sålda mousserande vinerna:
  1. Chapel Hill Sparkling Chardonnay
  2. Prosecco Pizzolato
  3. Prosecco la Robínía Extra Dry
  4. Asti Cinzano
  5. Louis Bouillot Crémant de Bourgogne Brut
 

Larseman

Medlem
Gillar den här idén - både kreativ och rolig. Är ett kul underlag till diskussion här på forumet också. Det skulle gå att sträcka ut den till att inkludera de fem mest sålda vita, röda och mousserande viner på systemet. Men vad svarar ni på:
  • Brukar du dricka Asti Cinzano, prova ?
Sedan skulle lägga på ett steg till upp också, (en flaska till priset av en (dyr) box, 200-300:) typ:
  • Brukar du dricka SomeZin, prova Woodbridge, eller fläska på med Ridge Lytton Springs
Jag var också inne på den idén, att ta det stegvis liksom. Många som dricker box till vardags kan väl tänka sig att fläska på med en Amarone, så varför inte leda dom på andra vägar också!
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jag var också inne på den idén, att ta det stegvis liksom. Många som dricker box till vardags kan väl tänka sig att fläska på med en Amarone, så varför inte leda dom på andra vägar också!
Jag utnämner härmed dig till huvudambassadör för att förverkliga denna idé ihop med forumet. Ställer du upp? Alternativt så borde även @Emanuel vara en självklar kandidat i den mån han vill och kan, men vi behöver struktur och hårda nypor, så du borde passa bra att organisera upplägget, sen kan han säkert hjälpa till att driva konceptet vidare om inte annat. Sen hjälps vi såklart åt allihopa, men någon behöver hålla i taktpinnen.

Jag försöker istället fokusera på @chambertin s idé (om han inte misstycker?) där fokus blir att dricka udda druvor som en manifestation mot likriktningen i vinvärlden om vi nu inte kommer på en ännu bättre idé vill säga.

Som jag föreställer mig saken är att denna tråd mynnar ut i två separata trådar, en med "vin för dummies" taggat med "Vinets Dag" och en "nu dricker vi udda druvor-tråd" med samma tagg. I båda dessa trådar så skapar vi ett startinlägg med en beskrivning av trådens syfte osv.

Namnförslag till trådarna är välkommet. :)
 

chambertin

Medlem
Jag försöker istället fokusera på @chambertin s idé (om han inte misstycker?) där fokus blir att dricka udda druvor som en manifestation mot likriktningen i vinvärlden om vi nu inte kommer på en ännu bättre idé vill säga.

Som jag föreställer mig saken är att denna tråd mynnar ut i två separata trådar, en med "vin för dummies" taggat med "Vinets Dag" och en "nu dricker vi udda druvor-tråd" med samma tagg. I båda dessa trådar så skapar vi ett startinlägg med en beskrivning av trådens syfte osv.

Namnförslag till trådarna är välkommet. :)
Absolut inte. Ju fler som kollar utanför mittfåran desto bättre.:)
Skall försök få fram lite förslag på viner.
 

Larseman

Medlem
Jag utnämner härmed dig till huvudambassadör för att förverkliga denna idé ihop med forumet. Ställer du upp? Alternativt så borde även @Emanuel vara en självklar kandidat i den mån han vill och kan, men vi behöver struktur och hårda nypor, så du borde passa bra att organisera upplägget, sen kan han säkert hjälpa till att driva konceptet vidare om inte annat. Sen hjälps vi såklart åt allihopa, men någon behöver hålla i taktpinnen.

Jag försöker istället fokusera på @chambertin s idé (om han inte misstycker?) där fokus blir att dricka udda druvor som en manifestation mot likriktningen i vinvärlden om vi nu inte kommer på en ännu bättre idé vill säga.

Som jag föreställer mig saken är att denna tråd mynnar ut i två separata trådar, en med "vin för dummies" taggat med "Vinets Dag" och en "nu dricker vi udda druvor-tråd" med samma tagg. I båda dessa trådar så skapar vi ett startinlägg med en beskrivning av trådens syfte osv.

Namnförslag till trådarna är välkommet. :)
När partiet, förlåt forumet, kallar, då ställer man upp :cool:
Självklart gör jag ett försök, bara ingen tvingar mig att faktiskt prova allt elände som vi vill leda populasen ifrån :baksmälla:
Ett problem är att topplistorna är så likriktade, bättre kanske att plocka några olika typer från en lite längre lista (5-15) för att få en större bredd. Hur vi sedan ska få in sådana självklarheter som Nebbiolo och Pinot Noir vete tusan, kanske får ligga utanför "gillar du det här så prova det här" och istället heta "vill du prova något helt annat så..."
Återkommer med ett första utkast ikväll (kanske).
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
När partiet, förlåt forumet, kallar, då ställer man upp :cool:
Självklart gör jag ett försök, bara ingen tvingar mig att faktiskt prova allt elände som vi vill leda populasen ifrån :baksmälla:
Ett problem är att topplistorna är så likriktade, bättre kanske att plocka några olika typer från en lite längre lista (5-15) för att få en större bredd. Hur vi sedan ska få in sådana självklarheter som Nebbiolo och Pinot Noir vete tusan, kanske får ligga utanför "gillar du det här så prova det här" och istället heta "vill du prova något helt annat så..."
Återkommer med ett första utkast ikväll (kanske).
Jag är på!

Mitt förslag är att vi utgår från listan med druvor/regioner som @Matlen spaltade upp här tidigare och lägger in en 5-10 viner i varje kategori som vi här på forumet hjälps åt att finna.
Vissa kategorier känns det som att det kommer vara lättare att få in bra viner i de lägre prisklasserna.

Jag tycker gott att prisspannet kan var från cirka 100-300+, dels då man kanske vill kunna jämföra olika prisklasser i varje kategori dels då vissa kategorier i stort sätt inte går att finna på lågprishyllan.
Vinerna bör därtill vara hyfsat lätta att få tag på varför nog lejonparten får domineras av SB och BS. Hittar man genom detta ett större vinintresse dröjer det inte länge för ens man med forumets hjälp upptäcker andra inköpskanaler.

En del bra förslag på viner har ju redan lämnats i denna tråden, kanske vi kanske kan göra en ny "skapa en vin-för-dummies"-tråd där vi hjälps åt med tips till listan.
Är det så att detta inte blir klart till vinets dag så är det väl heller ingen katastrof, en sådan här "levande" lista som ständigt utvecklas kan ju vara bra reklam för forumet oavsett.
Tycker att det ska bli kul och se var alla har för tips på trevliga "måndagsviner", kan själv behöva lite trevliga drickviner som inte gräver allt för stort hål i plånboken :)

EDIT: Självklart böjer jag mig om @Larseman tycker att vi ska styra upp på annat vis :)
 
Toppen