Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinets Dag den 22 januari 2015 (planering, idéer och aktiviteter)

Vino fino

Medlem
Gillar @Emanuel s idé skarpt och instämmer i @Matlen s invändningar. Visst vore det fantastiskt om vi kunde visa folk att det går att lämna boxträsket och att det finns fantastiska leverantörer som levererar långväga vin ända in i vardagsrummet?

Kanske bara min egen tankevärld men detta är precis min sinnebild av vad Finewines är och borde vara--- elitistiskt men inbjudande, med gott självförtroende. Vi hjälper dig att ta dig ur misären. Det finns ett paradis där bortom den boxhylla som du varit fjättrad vid.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Gillar @Emanuel s idé skarpt och instämmer i @Matlen s invändningar. Visst vore det fantastiskt om vi kunde visa folk att det går att lämna boxträsket och att det finns fantastiska leverantörer som levererar långväga vin ända in i vardagsrummet?

Kanske bara min egen tankevärld men detta är precis min sinnebild av vad Finewines är och borde vara--- elitistiskt men inbjudande, med gott självförtroende. Vi hjälper dig att ta dig ur misären. Det finns ett paradis där bortom den boxhylla som du varit fjättrad vid.
Håller med, men även om vi är det enda aktiva vinforumet så är frågan hur mycket boxdrickande läsare vi har. Kanske någon av admin har koll på det?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Det ena utesluter ju inte det andra, vi kan ju ha någon aktivitet där vi redan frälsta belyser någon udda region eller något annat kul samtidigt som vi gör någonting som syftar till att öka intresset för kvalitetsviner i de bredare lagren typ:

Med anledning av vinets dag den 22:a Januari har vinforumet Finewines medlemmar tagit fram en lista på viner för dig som är sugen på att prova lite bättre viner men inte riktigt vet hur du skall börja.

Denna lista kan ju vara jättekul att sätta ihop, man kan ju försöka få med viner som inte är allt för svåra för en nybörjare men som väl representerar olika vinstilar så man kan hitta vilken vinstil och druva man gillar.

Jag får ofta höra av min vänner att de gärna vill dricka lite bättre viner men att de aldrig blir av för de inte vet hur och var de ska börja... Med lite hjälp på traven kan det kanske bli en inkörsport för folk mot ett tyngre finvinsberoende?


Personligen hoppar jag nog dammsugarpåsevin, då tar jag nog till och med hellre tema överextraherad cab från Malta.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Det ena utesluter ju inte det andra, vi kan ju ha någon aktivitet där vi redan frälsta belyser någon udda region eller något annat kul samtidigt som vi gör någonting som syftar till att öka intresset för kvalitetsviner i de bredare lagren typ:

Med anledning av vinets dag den 22:a Januari har vinforumet Finewines medlemmar tagit fram en lista på viner för dig som är sugen på att prova lite bättre viner men inte riktigt vet hur du skall börja.

Denna lista kan ju vara jättekul att sätta ihop, man kan ju försöka få med viner som inte är allt för svåra för en nybörjare men som väl representerar olika vinstilar så man kan hitta vilken vinstil och druva man gillar.

Jag får ofta höra av min vänner att de gärna vill dricka lite bättre viner men att de aldrig blir av för de inte vet hur och var de ska börja... Med lite hjälp på traven kan det kanske bli en inkörsport för folk mot ett tyngre finvinsberoende?


Personligen hoppar jag nog dammsugarpåsevin, då tar jag nog till och med hellre tema överextraherad cab från Malta.
Återigen, det låter vettigt så låt oss för all del göra en sådan lista oavsett. Jag tycker det hade varit intressant att filura på vilken typ av vin som blir en bra brygga till att lära sig uppskatta kvalitetsvin. Utmaningen blir att hitta viner som med fördel dricks unga och samtidigt har tillräckligt med kraft för att få den som dyrkar Amarone att inse att det finns alternativ som är både bättre och mer nyanserade för mindre pengar. :)

USA, Argentina, Australien, Spanien, Portugal, södra Frankrike och Sydafrika kan nog briljera inom detta segment!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Håller med, men även om vi är det enda aktiva vinforumet så är frågan hur mycket boxdrickande läsare vi har. Kanske någon av admin har koll på det?
-Säkert en hel del som är hangarounds utan att ge sig till känna, man lurade ju själv i skuggorna ganska länge innan man skaffade sig en profil...
Jag tänker nog snarare att vi producerar ett välskrivet inlägg som vi sedan hjälps åt att sprida via sociala media i samband med vinets dag.
Jag tänker att medlemmar som vill kan posta det i sin FB-feed, twittra om det eller vad man nu använder för digitala sociala kanaler... På Så vis får vi ju spridning i bredare lager utanför de redan frälsta.

Kanske ska vi skapa ett klickmonster? Men då måste vi förstås börja med en cliffhanger typ Detta trodde jag aldrig om vindrickare innan jag klickade på länken. (Och en bild på vin med någon halvnaket i bakgrunden)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
-Säkert en hel del som är hangarounds utan att ge sig till känna, man lurade ju själv i skuggorna ganska länge innan man skaffade sig en profil...
Jag tänker nog snarare att vi producerar ett välskrivet inlägg som vi sedan hjälps åt att sprida via sociala media i samband med vinets dag.
Jag tänker att medlemmar som vill kan posta det i sin FB-feed, twittra om det eller vad man nu använder för digitala sociala kanaler... På Så vis får vi ju spridning i bredare lager utanför de redan frälsta.

Kanske ska vi skapa ett klickmonster? Men då måste vi förstås börja med en cliffhanger typ Detta trodde jag aldrig om vindrickare innan jag klickade på länken. (Och en bild på vin med någon halvnaket i bakgrunden)
Jag kan donera min egna sideboob till bakgrund...
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
För övrigt, här har ju grunden lagts för den typ av lista vi kan behöva få fram, speciellt den som berör viner med en maxgräns på 500 kr. Inget fokus på att de skall vara lättillgängliga visserligen, men möjligen är det bra om vi skall värna om god vinkultur?

Vi väntar fortfarande på något konkret dock...men om det dyker upp något innan den 22/1 så blir ju det ett klockrent alternativ! :)

Som @Grapeskull skrev:

Ok, dags att ge det ett försök.

Mina egna kriterier är följande:
  1. Vinerna skall rimligen gå att få tag i. Plus i kanten om dom finns på systembolaget, men det går även bra att köpa vin annorstädes (internet) numera så det är ingen ursäkt om dom inte finns där.
  2. Delar in de 101-vinerna i olika segment baserat på typ. Med stor övervikt på röda viner då det är det jag har bäst koll på. Vill ni göra en "101 Champagner man önskar man kunde få dricka innan man dör"-lista så skall ni givetvis göra det :)
    Men jag bör inte göra en sån lista.
  3. ... och på pris.
    Inga problem att hitta 101 st viner med obegränsad plånbok. Så för att göra det till lite mer av en utmaning och så att någon kanske faktiskt kan ha nytta av listan har jag delat in vinerna i olika prissegment.
55st Röda viner.
5st Under 100kr
10st 100 - 200kr
10st 200 - 300kr
15st 300 - 500kr
15st 500kr och uppåt.

21st Vita viner.
2st Under 100kr
3st 100 - 200kr
4st 200 - 300kr
6st 300 - 500kr
6st 500kr och uppåt.

10st Söta viner.
1st Under 100kr
1st 100 - 200kr
2st 200 - 300kr
3st 300 - 500kr
3st 500kr och uppåt.

15st Mousserande viner.
1st Under 100kr
2st 100 - 200kr
4st 200 - 300kr
5st 300 - 500kr
3st 500kr och uppåt.

Återkommer "strax" med min lista :)
 
Last edited:

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Okej... Lite kort om tid att få ihop något inser jag.

Jag försöker börja lite här så får vi se om någon vill bygga vidare.
Om vi får ihop något så kan vi ju kanske lägga det under en egen tråd under den delen av forumet som är öppen för alla att kommentera.
Det är sedan fritt upp till medlemmar om de vill länka till posten i samband med vinets dag och framöver.
Kan vi få till ett levande dokument så kan det ju kanske bli ett bra referensmaterial för nybörjare och nyfikna året runt så att säga.


-Here we go... Kan det här vara en början?


För att uppmärksamma vinets dag den 22 januari har medlemmarna på forumet Finewiners.se hjälpts åt med att ta fram en lista på lite olika viner som kan vara intressanta för dig som är nyfiken på att lära dig mer om vin men inte riktigt vet hur du ska börja.
Vinerna är tänkta som ett litet smakprov på vad vinvärlden har att erbjuda och skall förhoppningsvis inspirera till att fortsätta utforska fler spännande viner.


xxx Cotes de Rhone 129:-
XXX CDP 312:-
XXX Syrah från sydamerika 189 :-
Dessa är viner som domineras av druvorna syrah och Grenache... lite beskrivande text...

XXX PN från Amerikat 199 :-
XXX PN från NZ 179:-
XXX PN från Bourgogne 379:-
Viner gjorda på Pinot Noir utmärks ofta av.... Lite beskrivande text...

XXX BDX- blend från Sydamerikat
XXX BDX blend från ?
XXX BDX från BDX
Lite beskrivande text...



Och så vidare och så vidare, jag inser när jag började skriva detta att det inte precis är någon lätt uppgift att få ihop en "vin for dummies"... Kanske blir ett övermäktigt projekt att enas om en lista som kan funka...

Någon som vill ta upp stafettpinnen och börja lägga in lite viner så får vi se vart det bär av?
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Okej... Lite kort om tid att få ihop något inser jag.

Jag försöker börja lite här så får vi se om någon vill bygga vidare.
Om vi får ihop något så kan vi ju kanske lägga det under en egen tråd under den delen av forumet som är öppen för alla att kommentera.
Det är sedan fritt upp till medlemmar om de vill länka till posten i samband med vinets dag och framöver.
Kan vi få till ett levande dokument så kan det ju kanske bli ett bra referensmaterial för nybörjare och nyfikna året runt så att säga.


-Here we go... Kan det här vara en början?


För att uppmärksamma vinets dag den 22 januari har medlemmarna på forumet Finewiners.se hjälpts åt med att ta fram en lista på lite olika viner som kan vara intressanta för dig som är nyfiken på att lära dig mer om vin men inte riktigt vet hur du ska börja.
Vinerna är tänkta som ett litet smakprov på vad vinvärlden har att erbjuda och skall förhoppningsvis inspirera till att fortsätta utforska fler spännande viner.


xxx Cotes de Rhone 129:-
XXX CDP 312:-
XXX Syrah från sydamerika 189 :-
Dessa är viner som domineras av druvorna syrah och Grenache... lite beskrivande text...

XXX PN från Amerikat 199 :-
XXX PN från NZ 179:-
XXX PN från Bourgogne 379:-
Viner gjorda på Pinot Noir utmärks ofta av.... Lite beskrivande text...

XXX BDX- blend från Sydamerikat
XXX BDX blend från ?
XXX BDX från BDX
Lite beskrivande text...



Och så vidare och så vidare, jag inser när jag började skriva detta att det inte precis är någon lätt uppgift att få ihop en "vin for dummies"... Kanske blir ett övermäktigt projekt att enas om en lista som kan funka...

Någon som vill ta upp stafettpinnen och börja lägga in lite viner så får vi se vart det bär av?
Nä, inte lätt, men jag tror det behövs en större variation än så här. Australien, Sydafrika och Spanien förtjänar större fokus, dessutom kanske PN borde uteslutas då den mest troligt upplevs blaskig av en nybörjare som vill börja förstå vinets storhet. Sen borde väl moderna Nebbiolo förtjäna en plats, samt lite rejälare vin från Toscana? Zinfandel av bra slag tror jag dessutom borde fungera bra, så även Douro.

Svårt med listor...;)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Nä, inte lätt, men jag tror det behövs en större variation än så här. Australien, Sydafrika och Spanien förtjänar större fokus, dessutom kanske PN borde uteslutas då den mest troligt upplevs blaskig av en nybörjare som vill börja förstå vinets storhet. Sen borde väl moderna Nebbiolo förtjäna en plats, samt lite rejälare vin från Toscana? Zinfandel av bra slag tror jag dessutom borde fungera bra, så även Douro.

Svårt med listor...;)

-Jo, men jag tänkte ju snarare att listan skulle vara tänkt just för att folk ska kunna hitta sin stil för att sedan fördjupa sig i det som de gillar, därav tänkte jag ett par viner som väl representerar lite olika stilar, även PN. Nu började jag ju bara som ett exempel hur det skulle kunna se ut, jag menade förstås inte att mitt förslag var komplett.

-Angående, Zinfandel... Känns som att folk hittar sina syltplankor och amaronesar utan forumets hjälp :)


Jag bygger vidare... Lägg gärna till...

xxx Cotes de Rhone 129:-
XXX CDP 312:-
XXX Syrah från sydamerika 189 :-
Dessa är viner som domineras av druvorna syrah och Grenache... lite beskrivande text...

XXX PN från Amerikat 199 :-
XXX PN från NZ 179:-
XXX PN från Bourgogne 379:-
Viner gjorda på Pinot Noir utmärks ofta av.... Lite beskrivande text...

XXX BDX- blend från Sydamerikat
XXX BDX blend från ?
XXX BDX från BDX
Lite beskrivande text...

XXX - Nebbiolo från Italien
XXX - Sangiovese från Italien
XXX - Från Toscana

XXX - Rioja från spanien
XXX - Modern stil från Duero
XXX - ??
 

kayaker

Cyklist
Syltplankor känns onödigt att tipsa om. Jag är helt med på att vi ska vara breda.

- Riesling från Tyskland, Österrike/Alsace och Australien/Nya Zeeland
- Albariño från Spanien, Alvarinho från Portugal och Grüner Veltliner
- Chablis, vit Bourgogne och Chardonnay från NZ/Australien
- Vit Bordeaux, Sauvignon Blanc från Loire och Nya Zeeland
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Syltplankor känns onödigt att tipsa om. Jag är helt med på att vi ska vara breda.

- Riesling från Tyskland, Österrike/Alsace och Australien/Nya Zeeland
- Albariño från Spanien, Alvarinho från Portugal och Grüner Veltliner
- Chablis, vit Bourgogne och Chardonnay från NZ/Australien
- Vit Bordeaux, Sauvignon Blanc från Loire och Nya Zeeland

Okej, nu börjar det likna något... Vad mer?
Någon som vågar börja plocka in förslag på viner i listan?

Vita
xxx - riesling från Tyskland
xxx - Från Alsace
xxx - Från Australien/NZ

xxx - Chard från Chablis
xxx - Chard från Bourgogne
xxx - Chard från NZ/OZ

xxx- Vit Bdx
xxx - Sauvignon Blanc Loire
xxx - Sauvignon Blanc NZ


Röda
xxx Cotes de Rhone 129:-
XXX CDP 312:-
XXX Syrah från sydamerika 189 :-


XXX PN från Amerikat 199 :-
XXX PN från NZ 179:-
XXX PN från Bourgogne 379:-


XXX BDX- blend från Sydamerikat
XXX BDX blend från ?
XXX BDX från BDX


XXX - Nebbiolo från Italien
XXX - Sangiovese från Italien
XXX - Från Toscana

XXX - Rioja från spanien
XXX - Modern stil från Duero
XXX - ??
 

Michael_M

Medlem
Vilka är målgruppen för inlägget? Om tanken är att få folk som i dagsläget dricker boxvin att börja intressera sig för lite bättre flaskviner. Då är det nog fel att rekommendera viner som kostar över 200:-. Risken är att dessa personer ser det hela som snobbism o fortsätter med sin box.
Anselmo Mendes Contacto som nämndes tidigare tycker jag är ett bra tips i 100kr klassen för vita
Dourum nr 2559 för 101:- i BS enkelt Dourovin.
Meandro - Quinta do Vale Meao BS 2558 141:- är också trevlig. Ser att den är slut från leverantör nu vilket är synd.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Ok, listor...Försökte mig på ett hyfsat allmänbildande skelett att fylla ut med viner för att ge en nybliven vinintresserad en god bild av vinvärlden utan att passera 200 kr. Har säkert missat massor..,

Kanske borde man helt enkelt göra en lista på FYND under 200 kr utan att tänka pedagogiskt eller försöka se till att täcka allt?

Vita torra

Sauvignon Blanc
  • Loire 100-200 kr
  • NZ 100-150 kr
  • Bordeaux (ekad) ca 200 kr (finns det?)
Riesling
  • Tyskland 100-200 kr
  • Alsace 100-200 kr
  • Australien (Eden Valley) 100-200 kr
Chardonnay
  • USA (Kalifornien) 150-200 kr
  • Chablis (oekad) 150-200 kr
  • Sydafrika 150-200 kr

Pinot Gris och Gewurtztraminer (bonus)
  • Alsace 100-200 kr
Grüner Veltliner (Bonus)
  • Österrike 100-200 kr
Alvarinho/Albarino (Bonus)
  • Portugal 100-200 kr
  • Spanien 100-200 kr
Röda

Pinot Noir
  • NZ 150-200 kr
  • Kalifornien 150-200 kr
  • Bourgogne 150-200 kr (finns det något som är värt att dricka?)

Syrah/Shiraz
  • Norra Rhône 150-200 kr
  • Australien 150-200 kr
  • Sydafrika 150-200 kr
Cabernet Sauvignon
  • USA 150-200 kr
  • Bordeaux 150-200 kr
  • Chile 100-150 kr
Zinfandel
  • Kalifornien 150-200 Kr
Sangiovese
  • Toscana 150-200 kr
Nebbiolo
  • Piemonte 150-200 kr
Grenache
  • Södra Frankrike (Rhône, Langeaudoc, Provence) 100-200 kr
  • Spanien 150-200 kr
Tempranillo
  • Spanien 150-200 kr
Touriga Nacional (bonus)
  • Portugal 100-200 kr
Cabernet Franc (Bonus)
  • Loire 100-200 kr
Malbec (bonus)
  • Argentina 150-200 kr
  • Cahors 150-200 kr
Pinotage (bonus)
  • Sydafrika 150-200 kr
Halvtorra och söta
  • Riesling, Spätlese eller högre från Tyskland eller Österrike. 150-200 kr
  • Ädelrötat från Loire, Sauternes, Österrike eller Ungern (Tokaji) 150-200 kr
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
En fyndlista hade nog varit lättast, typ som nedan...

I samband med Vinets Dag 2015 så har internetforumet finewines.se stött och nött i månader för att sammanställa en tio-i-topp-lista över systembolagets mest intressanta guldkorn under 200 kr som är ett måste för varje garderobsvinnörd att utforska.

Se listan här:

  • Hjj
  • Hjjk
  • Lhz
  • Jujj
  • Hhjj
  • Jjlk
  • Osv...
 
Toppen