Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

Helen

Medlem
Jag beställde 10 st Lehmann Grand Champagne 41 cl av @Helen för lite utvärdering. Kommer nog bli bra komplettering till Zalto White Wine.
Stort TACK vännen för din beställning :) Glasen är packade och nu väntar jag bara på att DHL ska komma och hämta ditt paket :)
 

Silenos

Medlem
Tack till @rs14 för tipset om Sophienwald! Att hitta ett lämpligt rödvinsglas har varit lite bökigt. Antingen har de varit för duralex-aktiga, eller för späda; parodiskt stora (och höga), eller för små; för flashiga, eller för vardagliga; osv. Dessa tror jag blir mitt i prick (så länge som den förmodat bättre hållbarheten inte visar sig va nys). Mycket lätta och eleganta, men stjälken är inte så lövtunn att det känns som om den ska gå av. Fin form och storlek (som inte kräver påfyllning av en halv flaska för att inte se halvtomt ut).
 

Mattias Schyberg

Administratör
Har nu lyckats hålla liv i två stycken Zalto-bdx-kupor i någon månad och måste säga att maken till underbara glas får man leta efter! Så härliga, mil ifrån känslan i Riedler (Syrah) som jag också har utvärderat och som inte ens är i närheten. Den fjäderlätta vikten, balansen och känslan är helt enkelt fånigt bra.

Visst, det är dyrt och jag diskar dem under kranen med lätt hand, men det gör dem nästan ännu härligare på något vis! Vet inte om jag vill rekommendera glaset med tanke på skörheten, men så länge de håller kan jag inte vara annat än nöjd. ;)

image.jpeg
 

Peder

Medlem
Visst, det är dyrt och jag diskar dem under kranen med lätt hand, men det gör dem nästan ännu härligare på något vis! Vet inte om jag vill rekommendera glaset med tanke på skörheten,

Nu är jag en smula partisk eftersom jag säljer Zalto, men jag har inte haft sönder ett glas sedan jag för fyra år sedan började diska dom i maskin. Själv kör jag ett tillbehör från Bosch/Siemens i diskmaskinen, kräver dock att du kan fälla tallriksstöden i undre korgen. http://www.bosch-home.se/produktlista/diskmaskiner/tillbehor-till-diskmaskiner/SMZ5300

I afton är det för övrigt en Matassa Cuvee Romanissa 2011 i Zalto Bordeaux som förgyller min afton.

20171007_181305_HDR-1.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nu är jag en smula partisk eftersom jag säljer Zalto, men jag har inte haft sönder ett glas sedan jag för fyra år sedan började diska dom i maskin. Själv kör jag ett tillbehör från Bosch/Siemens i diskmaskinen, kräver dock att du kan fälla tallriksstöden i undre korgen. http://www.bosch-home.se/produktlista/diskmaskiner/tillbehor-till-diskmaskiner/SMZ5300

I afton är det för övrigt en Matassa Cuvee Romanissa 2011 i Zalto Bordeaux som förgyller min afton.

Visa bifogad bild 11150
Har hört om detta ställ innan, men har konstaterat att det inte funkar hos oss, men däremot är jag jäkligt sugen på att beställa två bourgognekupor och två universal-glas av dig, bara för att utvärdera vidare. Eller möjligen ytterligare två bdx-kupor. ;)
 

Essle

Medlem
Har sagt det förr och säger det igen. Zalto är ruskigt sköna. Men att stoppa dom i diskmaskinen var något nytt. Hade nog idiotförklarat den som kom med det förslaget om det inte vore här inne och från initierade källor. Att läsa på detta forum brukar resultera i nya viner, korkskruvar och vinglas. Men att det skulle resultera i en ny diskmaskin hade jag inte kunnat gissa :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Har nu lyckats hålla liv i två stycken Zalto-bdx-kupor i någon månad och måste säga att maken till underbara glas får man leta efter! Så härliga, mil ifrån känslan i Riedler (Syrah) som jag också har utvärderat och som inte ens är i närheten. Den fjäderlätta vikten, balansen och känslan är helt enkelt fånigt bra.

Visst, det är dyrt och jag diskar dem under kranen med lätt hand, men det gör dem nästan ännu härligare på något vis! Vet inte om jag vill rekommendera glaset med tanke på skörheten, men så länge de håller kan jag inte vara annat än nöjd. ;)

Visa bifogad bild 11149
Har ökat på antalet med två och än så länge har inget gått sönder (håll tummarna!). Bdx-kupan är överlägsen bourgogne-kupan för övrigt. Perfekt öppning och snäppet lättare i vikt (åtminstone känns det så).
 
Mor är rar. Men vinglasen som kära mor har ute på landet, där vi ofta har stora familjemiddagar med upp till ett dussin vuxna, är en blandning av Ikeas allra enklaste - anno 1980 - och någon form av centimetertjocka (förmodligen inte helt gratis) 1700-talskopior som är rent av ledsamma att dricka vin ur. Därför har jag bestämt att mor ska få nya vinglas i julklapp. Det är inga vinkännare i storfamiljen och det är på landet så jag har inte tänkt mig några dyrgripar. Vad har ni för förslag? Bör funka för rödvin - alternativt någon form av universalglas som kan användas för både rött och vitt.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Mor är rar. Men vinglasen som kära mor har ute på landet, där vi ofta har stora familjemiddagar med upp till ett dussin vuxna, är en blandning av Ikeas allra enklaste - anno 1980 - och någon form av centimetertjocka (förmodligen inte helt gratis) 1700-talskopior som är rent av ledsamma att dricka vin ur. Därför har jag bestämt att mor ska få nya vinglas i julklapp. Det är inga vinkännare i storfamiljen och det är på landet så jag har inte tänkt mig några dyrgripar. Vad har ni för förslag? Bör funka för rödvin - alternativt någon form av universalglas som kan användas för både rött och vitt.
Spiegelau Authentis, passar till ¨allt¨:)
 
Toppen