Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

gunilla

Medlem
Jag har enfärgade remmare (äldre, svensktillverkade). Kan jag bara använda dessa till tyskt vitvin?
Om jag har ett franskt vitvin återstår då bara för mig Kostas Gripsholm men dessa känns "för tunga" för vitvin och dessutom är de ofärgade.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag förs
Jag har enfärgade remmare (äldre, svensktillverkade). Kan jag bara använda dessa till tyskt vitvin?
Om jag har ett franskt vitvin återstår då bara för mig Kostas Gripsholm men dessa känns "för tunga" för vitvin och dessutom är de ofärgade.
Jag förstår inte riktigt vad du menar för glas? Kan du ta en bild och lägga upp? I övrigt så tar man vad man haver eller så köper man glas man gillar att dricka ur. Stor kupa och gärna att den smalnar av upptill, lite som en tulpan, är bra val generellt.

Välkommen till forumet! :)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag har enfärgade remmare (äldre, svensktillverkade). Kan jag bara använda dessa till tyskt vitvin?
Om jag har ett franskt vitvin återstår då bara för mig Kostas Gripsholm men dessa känns "för tunga" för vitvin och dessutom är de ofärgade.
Visst går de att använda men det finns såklart en brist hos dessa och det är främst hur stora de är i öppningen upptill. Remmare normalt sett är ganska vida och raka vilket gör att aromerna har en tendens att glida iväg. Däremot finns då fördelen (om man nu gillar det) att vinet får en större fruktig/blommig nyans och syran kan kännas mindre. Inget är rätt eller fel, bara olika smak. Jag hade helt klart kört på remmare om du inte har något bättre alternativ. Kosta Gripsholm vitvinsglas är inte jättestora, är det rödvinsvarianten du har?

Bild på remmare till @Mattias Schyberg
721.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
och syran kan kännas mindre.
Hur är det möjligt att syran i grundsmaken skulle påverkas av vinglasets öppning? Menar du att syran försvinner ihop med aromerna?

Min övertygelse är att glasets betydelse sätts helt ur spel så fort vinet nått munnen. Enda undantaget är möjligen att vinet "luftas" lite olika beroende på glasform, men om vinet redan har luftats/dekanterats faller ju även den teorin.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Hur är det möjligt att syran i grundsmaken skulle påverkas av vinglasets öppning? Menar du att syran försvinner ihop med aromerna?

Min övertygelse är att glasets betydelse sätts helt ur spel så fort vinet nått munnen. Enda undantaget är möjligen att vinet "luftas" lite olika beroende på glasform, men om vinet redan har luftats/dekanterats faller ju även den teorin.

Nu kanske jag är ute o cyklar helt men jag upplever att smalare glas eller med smalare öppning koncentrerar det syrliga i doften medans om det är en mer generös öppning så "blommar" det ut på ett annat sätt. Främst har jag upplevt detta med mousserande och stilla vita med hög syra. Så det har mer att göra med luftningen som du skrev, inte smaken, även om det blir en kombination vid själva sippen.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nu kanske jag är ute o cyklar helt men jag upplever att smalare glas eller med smalare öppning koncentrerar det syrliga i doften medans om det är en mer generös öppning så "blommar" det ut på ett annat sätt. Främst har jag upplevt detta med mousserande och stilla vita med hög syra. Så det har mer att göra med luftningen som du skrev, inte smaken, även om det blir en kombination vid själva sippen.
"Syrlig doft" (surt känns på tungan, men man kan associera till surt i aromen, typ citrus) säger jag inget om, men syran i smaken är något annat. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Usch vad jag är dålig på att förklara. Med syrlig doft menar jag citrus som citron, lime etc.
För övrigt, en annan tanke. Om aromerna påverkas på det vis du upplever, borde inte krispiga vita viner och ung stram champagne må bra av att serveras i stora öppna glas med liten tulpanform för att få mer rondör och komplexitet? Och omvänt så borde fylliga viner må bra av att serveras i avlånga glas med liten öppning (tulpanformat) där vinets rondör får mer "syrlig topp-not"?

Allt är ju en smaksak givetvis, men min känsla är att allt handlar om mängden disponibelt syre som vinets flyktiga aromer blandas upp med och hur väl glaset kan hålla kvar aromerna. Ett smalt glas med samma mängd disponibelt syre som ett tjockare borde rimligtvis dofta såpass lika att det i princip borde vara omöjligt att skilja dem åt karaktärsmässigt? Aromkoncentrationen som möter näsan vid varje sniff kan dock variera. En större öppning bör ju rimligtvis ge mer aromämnen per sniff, men det beror ju i så fall på hur "hårt" man andas in. Ett större glas med stor öppning borde ju ge mer valuta i förhållande till inandningsstyrkan, men om man får i sig samma mängd doftämnen borde upplevelsen rimligtvis bli likvärdig, tänker jag.

Man kan dock tänka sig att vissa aromämnen sticker lättare beroende på glasformen och således påverkar karaktären? Ett smalt glas kanske är bättre på att lösgöra friska och "syrliga" aromer än ett tjockare glas, men i så fall borde det rimligtvis gå att hitta vetenskapliga studier (alltså inte exempelvis Riedels egna "studier") som visar på att så är fallet? Det hade varit intressant att läsa i vilket fall som helst! :)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
För övrigt, en annan tanke. Om aromerna påverkas på det vis du upplever, borde inte krispiga vita viner och ung stram champagne må bra av att serveras i stora öppna glas med liten tulpanform för att få mer rondör och komplexitet? Och omvänt så borde fylliga viner må bra av att serveras i avlånga glas där vinets rondör får mer "syrlig topp-not"?
Exakt vad jag upplever. Just Champagne föredrar jag i tulpanglas eller vitvinsglas alla dagar i veckan, bjuder på så mycket mer.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Exakt vad jag upplever. Just Champagne föredrar jag i tulpanglas eller vitvinsglas alla dagar i veckan, bjuder på så mycket mer.
Fick feeling här på morgonen och passade i sann forumanda på att googla lite. Det enda jag kan hitta (förstasidan på google) med empiriska studier från oberoende försök är att formen på glaset spelar mycket liten roll blint och att det i princip enbart handlar om olika aromintensitet beroende på kupans storlek i kombination med glasets öppning.

Resten verkar mest handla om glastillverkarnas marknadsföring.

http://www.aromadictionary.com/articles/wineglass_article.html
 

Göran

Medlem
princip enbart handlar om olika aromintensitet beroende på kupans storlek i kombination med glasets öppning.
Spännande, då borde man maximera vinets yta mot luft samt ha en öppning som precis passar din näsa för att maximera aromintensiteten. Då kan man helt plötsligt med hjälp av bara två diametrar välja glas, om det nu bara är att maximera aromen man är ute efter. Fick helt plötsligt lust att mäta och jämföra glasen hemma, det blir nog vin ikväll :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Spännande, då borde man maximera vinets yta mot luft samt ha en öppning som precis passar din näsa för att maximera aromintensiteten. Då kan man helt plötsligt med hjälp av bara två diametrar välja glas, om det nu bara är att maximera aromen man är ute efter. Fick helt plötsligt lust att mäta och jämföra glasen hemma, det blir nog vin ikväll :)
En aspekt är ju även att aromintensiteten kan bli för stor. Jag menar, ett portvin i bourgognekupa kan ju lätt bli för mycket av det goda, men man behöver ju å andra sidan inte dofta med samma inandningsstyrka. :)
 

Göran

Medlem
En aspekt är ju även att aromintensiteten kan bli för stor. Jag menar, ett portvin i bourgognekupa kan ju lätt bli för mycket av det goda, men man behöver ju å andra sidan inte dofta med samma inandningsstyrka. :)
Äsch, med inandningsstyrka blev ju återigen verkligheten svårare för en empiriker som mig. Vad gäller olika vintyper kan man ju annars tänka sig att man kan definiera ett diameter/diameter värde för varje vintyp. Är det kanske det som glastillverkarna gjort när de pratar om sina olika glas-serier?
 
Toppen