Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

Mattias Schyberg

Administratör
Är det kanske det som glastillverkarna gjort när de pratar om sina olika glas-serier?
Troligtvis. Problemet uppstår när optimeringen skett med någon annans preferenser i åtanke. Hur mycket aromintensitet som är "lagom" borde vara en subjektiv sanning och skillnaden i aromintensitet mellan olika viner inom samma vinstil lär ju många gånger vara större än de skillnader som optimeringen bidrar med skulle jag tro.

Jag tror att en maximerad aromintensitet är bäst som utgångsläge. Formen på glasen borde vara optimerade för det och så kan man ha olika storlekar på glasen beroende på vilken typ av vin man dricker och reglera intensiteten därefter. Möjligen blir vinglasnörderiet lite tråkigare visserligen. ;)
 

Silex

Medlem
Egentligen borde ju näsan/näsborrarnas storlek också spela in här. En person med små näsborrar borde väl behöva glas som ytterligare koncentrerar aromerna. Får fundera på att patentera en näsborrsvidgare för ökad vinupplevelse för smånästa individer.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Egentligen borde ju näsan/näsborrarnas storlek också spela in här. En person med små näsborrar borde väl behöva glas som ytterligare koncentrerar aromerna. Får fundera på att patentera en näsborrsvidgare för ökad vinupplevelse för smånästa individer.
:D

Gärna ISO-klassad också så att näsvidgarna inte tar udden ur glasoptimeringarna!
 

glenn_peter

Medlem
Egentligen borde ju näsan/näsborrarnas storlek också spela in här. En person med små näsborrar borde väl behöva glas som ytterligare koncentrerar aromerna. Får fundera på att patentera en näsborrsvidgare för ökad vinupplevelse för smånästa individer.
260355049_e9540c15-2141-41cc-83a3-5f9364c86d2b.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Har varit på vinprovning med Ruben Sanz Ramiro och han rekommenderade då Orrefors Pulse som ett allroundglas. Inte så ömtåligt och ganska billigt.
Ah, gillar utseendet och formen mycket! Kan faktiskt tänka mig ett gäng såna.

För övrigt. Igår när frugan skulle tömma diskmaskinen så gick ett av våra Riedel Syrah sönder. 1-1 mellan Zalto och Riedel hittills! Mer den mänskliga faktorn denna gång visserligen. ;)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Är jag den enda som litar mer på diskmaskinen än på mig själv (eller andra människor för den delen)? Har pajat 0 glas i diskmaskinen, men vid handdisk går de ju sönder för jämnan. Och då har jag ändå glas som är anpassade till min destruktiva livsstil.
Amen!
 

magnum

Epernay, Frankrike
Använder mina vinglas (till 99% Riedel) i stort sett dagligen, diskar och torkar för hand, senaste ett glas gick sönder var ca 3 år sen, men det var en kompis som drog det i backen. Besökte en champagneodlare igår som anväder myclet Zalto (handdisk), inga problem med förstörda glas!;)
 

Stina

Medlem
När man söker på prisjakt efter Zalto Bordeaux så hittar man att priset var 414kr hos amara.com, men de finns inte i lager där längre, så jag vet inte vart man köper de glasen.

Varför inte leta närmare ;-) , vinglaset.se, levererar tryggt glas till bättre pris. Har köpt ett dussin glas därifrån och de levererade galant.
Vi diskar zaltoglasen i maskin, skulle aldrig tordas diska för hand pga risken att bryta stjälken. Och vilken känsla att dricka ur dem!
Har Bourgogne, universal och vitvinsglasen. Ett 40-50-årigt vin i Bourgogneglaset är lycka, vilket vin som helst i universalglaset och en finfin riesling in vitvinsglaset är inte fel. Men champagnen förlorade alla bubblor i vitvinsglaset så det ska man undvika....
 
Toppen