Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

Peder

Medlem
Det ska jag absolut göra, om inte annat bara för att stötta en av våra medlemmars verksamhet. ;)

Det tackar jag för. Det andra företaget är säkert också bra, men du verkar få dras med Danskar vid reklamationer etc. eftersom de verkar ha sitt säte i Danmark. När det gäller White Wine eller Universal så är det väldigt svårt eftersom båda glasen är väldigt bra, men White Wine är ett helt underbart Champagne glas även, vilket gör att det fyller en bra funktion både för stilla viner samt mousserande.

Mvh Peder
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Det tackar jag för. Det andra företaget är säkert också bra, men du verkar få dras med Danskar vid reklamationer etc. eftersom de verkar ha sitt säte i Danmark. När det gäller White Wine eller Universal så är det väldigt svårt eftersom båda glasen är väldigt bra, men White Wine är ett helt underbart Champagne glas även, vilket gör att det fyller en bra funktion både för stilla viner samt mousserande.

Mvh Peder

Det var ungefär det svaret jag hoppades på. Då blir det vitvinsglaset för min del, så får jag bygga på min Zaltosamling med andra glas på sikt. :)
 

john b

Medlem
Fick zalto-glas av min fru idag. Underbar kvinna!

20180528_184653.jpg


Bgn-kupa.
Testas extremt oblindat mot villeroy und Bosch-glasen vi kört många år.

Ganska stor skillnad i doft faktiskt. Kommer mer från zalto, oavsett temperatur på vinet.
Jag tycker att det smakar lite annorlunda mellan glasen. Svårt att sätta fingret på och det kan till viss del vara sekundärt till att det tunna glaset och den stora exponerade ytan på vinet gör det mer känsligt för temperaturförändringar. Känns bättre från zalto, och hur mycket placebo det än är så är ju känslan där iaf.

Värt priset eller inte? För mig är det ett självklart ja. Gillar man vin är det väl inte så dyrt med ett bra och skönt glas som kostar som en schysst flaska.
 

vita

Medlem
Är inte ny som vindrickare men ganska ny som vinsmakare. Och för upplevelsens skull så blev jag just ägare av 8 Riedelglas a la Vinum. 4xRiesling/Zinfandel, 2xCab/Merlot och 2xPN. En trevlig start på en Riedelsamling. Gud vad vin doftar gott i dessa glas och vilken elegant känsla Riedel ger. Gosh! :)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Är inte ny som vindrickare men ganska ny som vinsmakare. Och för upplevelsens skull så blev jag just ägare av 8 Riedelglas a la Vinum. 4xRiesling/Zinfandel, 2xCab/Merlot och 2xPN. En trevlig start på en Riedelsamling. Gud vad vin doftar gott i dessa glas och vilken elegant känsla Riedel ger. Gosh! :)

Grattis :) Glasen ger halva upplevelsen om inte mer. Lite som att åka berg och dalbana, att skrika är halva nöjet :D
 

vita

Medlem
Grattis :) Glasen ger halva upplevelsen om inte mer. Lite som att åka berg och dalbana, att skrika är halva nöjet :D
Tack! Jag har väl inte tänkt så mkt på glasens betydelse förut men fick en uppenbarelse för en tid sedan. Jag har inte gjort någon djupare analys av olika glasfabrikat utan gick på ett säkert kort. Och jösses vad trevligt det blev att dricka vin!
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Tack! Jag har väl inte tänkt så mkt på glasens betydelse förut men fick en uppenbarelse för en tid sedan. Jag har inte gjort någon djupare analys av olika glasfabrikat utan gick på ett säkert kort. Och jösses vad trevligt det blev att dricka vin!

Kul det, då öppnas en ny dörr som du kan djupdyka i om du vill. Jag har själv varit på en glasprovning med Riedel och testat flera olika glas. Rätt glas till rätt druva gör jättestor skillnad!

Om du har möjlighet någon gång tycker jag att du ska testa glas från märket Zalto. Oerhört lätta och fina. Riedel är också väldigt bra, så du kan vara lugn och nöjd, ville bara ge ett litet tips.
 

vita

Medlem
Om du har möjlighet någon gång tycker jag att du ska testa glas från märket Zalto. Oerhört lätta och fina. Riedel är också väldigt bra, så du kan vara lugn och nöjd, ville bara ge ett litet tips.

Känner inte till Zalto annat än vad jag läst på detta forum. Men det är väl en bra start tänker jag. Ska bli spännande att prova om chansen ges.
 

MagnusB

Medlem
Är det någon som har erfarenhet av Schott Wiesel Pure ? (Vore toppen med hållbara glas, frågan är bara om de också är tunna och trevliga att dricka ur)
 

matage

Medlem
Har du någon länk till återförsäljare också? :)
Jag köpte precis den på min lokala Elon-butik och är mycket nöjd. Gav sedemera bort den till min pappa och köpte en liknande på Elgiganten som istället samlar damm eftersom den nog gör sig bäst till låga IKEA-glas :/
 

Zingo

Medlem
Är på jakt efter barolo/nebbiologlas och har sneglat lite på riedels veritas old world/new world pinot noir. Har i dagsläget riedels riesling, champagne och cabernet/merlot glas och är hyfsat nöjd med dessa.
Dricker rätt sällan pinot noir och de gånger jag gör det är det 50/50 nya/gamla världen. Vilket av glasen new world/ old world pinot skulle ni isåfall rekommendera man köper primärt för nebbiolo/barolo? Eller är det helt bortkastade pengar?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Är på jakt efter barolo/nebbiologlas och har sneglat lite på riedels veritas old world/new world pinot noir. Har i dagsläget riedels riesling, champagne och cabernet/merlot glas och är hyfsat nöjd med dessa.
Dricker rätt sällan pinot noir och de gånger jag gör det är det 50/50 nya/gamla världen. Vilket av glasen new world/ old world pinot skulle ni isåfall rekommendera man köper primärt för nebbiolo/barolo? Eller är det helt bortkastade pengar?
I min värld är det helt meningslöst att ha olika glasform för olika druvor. Köp glas i ett par olika storlekar som du gillar. Ett mindre mer ”universal-glas/vitvins” och ett större glas med stor kupa för eleganta röda så som nebbiolo, kraftigare chardonnay och pinot noir. Möjligen kan det vara trevligt att ha något mindre för dessertvin och något trevligt för mousserande som komplement.

Min kombo just nu. Finns många varianter som funkar visserligen. Mest använt är universalglaset.

Dessert och mindre provningsglas (isoglas):

F89B20DB-47AC-4E75-AD31-A610A44385F6.jpeg


Universalglas (Spiegelau Vitvin):

4D17931D-0FF9-4192-A7C1-A82C0AC6A345.jpeg


Bubbel (Old World Syrah Riedel):

842C572F-8F3F-4390-B2C9-019CED41E908.jpeg


Stor kupa som används till det mesta där jag vill framhäva aromen maximalt (Zalto Burgundy):

FFF4A156-D47E-45AE-91D9-64A7337C968C.jpeg
 

Nyllet

Medlem
I min värld är det helt meningslöst att ha olika glasform för olika druvor. Köp glas i ett par olika storlekar som du gillar. Ett mindre mer ”universal-glas/vitvins” och ett större glas med stor kupa för eleganta röda så som nebbiolo, kraftigare chardonnay och pinot noir. Möjligen kan det vara trevligt att ha något mindre för dessertvin och något trevligt för mousserande som komplement.

Min kombo just nu. Finns många varianter som funkar visserligen. Mest använt är universalglaset.

Dessert och mindre provningsglas (isoglas):

Visa bifogad bild 14031

Universalglas (Spiegelau Vitvin):

Visa bifogad bild 14033

Bubbel (Old World Syrah Riedel):

Visa bifogad bild 14032

Stor kupa som används till det mesta där jag vill framhäva aromen maximalt (Zalto Burgundy):

Visa bifogad bild 14034

Tack för ett superinlägg! Jag håller själv på att funderar på nya vinglas och vilken kombination av glas jag iså fall ska satsa på. Jag tycker det är ganska svårt att greppa vilka olika glastyper det är värt att införskaffa.

Skulle vara väldigt intressant om fler personer vill delge sin uppställning, alternativt så kanske det är ett bra ämne för en artikel? Jag skulle uppskatta det mycket och tror att det säkert är många med mig som har god nytta av en samlad information och tips på hur man kan tänka när man bygger sitt vitrinskåp.
 

glenn_peter

Medlem
Jag har inte jättemånga olika varianter av glas. Faktiskt bara två. Och dom använder jag till det mesta av det jag dricker.
Riedel Veritas Shiraz
Använder till Syrah/Shiraz, Rhone, Rioja, Bordeaux, Nya Världen Cab, Vita (Riesling/Sauvignon Blanc), Rosé
shiraz.jpg

Riedel Veritas Old World Pinot Noir
Använder till Pinot Noir, Nebbiolo, ekad Chardonnay
old world.jpg
 

Zingo

Medlem
Jag har inte jättemånga olika varianter av glas. Faktiskt bara två. Och dom använder jag till det mesta av det jag dricker.
Riedel Veritas Shiraz
Använder till Syrah/Shiraz, Rhone, Rioja, Bordeaux, Nya Världen Cab, Vita (Riesling/Sauvignon Blanc), Rosé
Visa bifogad bild 14037
Riedel Veritas Old World Pinot Noir
Använder till Pinot Noir, Nebbiolo, ekad Chardonnay
Visa bifogad bild 14038

Vad tycker du om old world pinot noir?
 

glenn_peter

Medlem
Älskar den! Bra längd på stjälken så att glaset "kommer upp" lite, tunt/lätt glas, stor härlig kupa.
Kan rekommendera den. Har även provat Zalto Burgundy och gillar den skarpt. Av någon anledning gillade min fru inte formen på Zalto (jag gör det) så det fick bli Riedel.
 
Älskar den! Bra längd på stjälken så att glaset "kommer upp" lite, tunt/lätt glas, stor härlig kupa.
Kan rekommendera den. Har även provat Zalto Burgundy och gillar den skarpt. Av någon anledning gillade min fru inte formen på Zalto (jag gör det) så det fick bli Riedel.
Rätt exakt samma situation hemma. Har även Riesling/Zinfandel glasen. Gillar alla skarpt
 

Zingo

Medlem
Älskar den! Bra längd på stjälken så att glaset "kommer upp" lite, tunt/lätt glas, stor härlig kupa.
Kan rekommendera den. Har även provat Zalto Burgundy och gillar den skarpt. Av någon anledning gillade min fru inte formen på Zalto (jag gör det) så det fick bli Riedel.

Ok tack, beställde ett 2-pack. Men det är nog som Mattias säger att man inte behöver en massa olika glas men tycker det är lite ”roligt” med variationen men i övrigt är det säkert placebo i mitt fall :).
 

glenn_peter

Medlem
Ok tack, beställde ett 2-pack. Men det är nog som Mattias säger att man inte behöver en massa olika glas men tycker det är lite ”roligt” med variationen men i övrigt är det säkert placebo i mitt fall :).
Härligt! Prova lite och jag håller med Mattias, hitta några glas som funkar för dig och för ett flertal av dom viner du dricker.
 
Toppen