Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag har enfärgade remmare (äldre, svensktillverkade). Kan jag bara använda dessa till tyskt vitvin?
Om jag har ett franskt vitvin återstår då bara för mig Kostas Gripsholm men dessa känns "för tunga" för vitvin och dessutom är de ofärgade.
721.jpg
Visst har jag då och då stött på remmare i Tyskland - mest på enklare restauranger - men jag har oftare sett dem i Alsace. Så om man tror på att de lokala förmågorna har rätt borde även Alsace-viner kunna funka i denna typ av glas. (Själv tycker jag inte alls om dem, och vill ha en högre, mer insvängd kupa, och slippa alla färger och krusiduller som drar bort synintrycket från själva vinet och gör det svårare att se dess färg.)
Tycker man att dessa glas funkar för tyska och alsaciska viner borde man nog också tycka att de fungerar för andra oekade vita viner med någorlunda sval profil, t.ex. Loire-viner, Chablis och österrikare.
 

Vingubben

Medlem
Vad är ett rimligt pris (ungefär) för Zalto-glasen?

Kan rekomendera vinglaset.se Priserna på ca 320 kr per glas är helt rimliga och servicen är toppen. Vid något tillfälle när dom har haft tomt på lager har jag köpt från vinova.dk som har bra priser. Dock lite meckigare då dom normalt inte levererar till Sverige och bara kan leverera till en företagsadress. Blir lite mailkorr för att få till det.
Lycka till
 

Mattias Schyberg

Administratör
Efter fånigt mycket velande fram och tillbaka rörande vilka "standardglas" jag ska satsa på, ihop med Zalto när jag lyxar till det, föll jag slutligen för Spiegelau Authensis anpassade för vitt vin (42 cl). 8 st inhandlade hos Royal Design för det utmärka priset på 299 kr för ett fyrpack. Tror jag plockar upp två paket till faktiskt!

Sitter just nu med en riktigt billig pärla till bordeaux och njuter i samband med att jag mekar med Ikea-möbler till vår man cave, där vi så småningom ska ha våra vinkylar. Gillar glasen. Stabila och trevliga, utmärkt balans och troligtvis jäkligt tåliga. Klart värda att rekommendera!

image.jpeg


image.jpeg

2015 Chateau Cambon La Pelouse

Mörka bär med mestadels svarta vinbär stabilt uppbackat av ceder, tobak, tegel, kakao och lite röd paprika. Fylligt med bra balans, rimlig intensitet och längd samt skön drickglädje. Ganska lättdrucket, men med lagringspotential. Under tvåhunkan, så ett prismässigt kap för en stabil bordeaux från en trevlig årgång utan tvekan. Hittas i små partier just nu. Klart köpläge! (89p)
 

LarsW

Medlem
2015 Chateau Cambon La Pelouse

Mörka bär med mestadels svarta vinbär stabilt uppbackat av ceder, tobak, tegel och lite röd paprika. Fylligt med bra balans, rimlig intensitet och längd samt skön drickglädje. Ganska lättdrucket, men med lagringspotential. Under tvåhunkan, så ett prismässigt kap för en stabil bordeaux från en trevlig årgång utan tvekan. Hittas i små partier just nu. Klart köpläge! (89p)
Trevligt! Och finns till o med på mitt lokala SB i Gamlestan. :)
Får bli några för att bulka ut antalet då Bordeux är klent representerade i mina källare.
 
Efter fånigt mycket velande fram och tillbaka rörande vilka "standardglas" jag ska satsa på, ihop med Zalto när jag lyxar till det, föll jag slutligen för Spiegelau Authensis anpassade för vitt vin (42 cl). 8 st inhandlade hos Royal Design för det utmärka priset på 299 kr för ett fyrpack. Tror jag plockar upp två paket till faktiskt!

Jag kör också dem, de känns helt odödliga i stil med snapsglas, men trots det trevliga att dricka ur.
 

J.Lidman

Medlem
Efter att ha haft 3-4 olyckor med mina Orrefors difference och alltid handlat nya, så har jag bestämde jag mig för att köpa Orrefors MORE istället.
Lånad bild
upload_2018-1-21_19-33-20.png


Tycker vinglaset i serien är helt ok och priset är bra. Det som är tråkigt med dessa "billigare" glas är att glaset är så tjockt. Har kvar 5 Orrefors difference fruit och karaffen i serien, nu har jag bestämt mig att inte bränna mer pengar på dyra glas (iaf inte ligga hemma på en mängd dyra glas)
 
Toppen