Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

Daniel A

Administratör
Skulle vara väldigt intressant om fler personer vill delge sin uppställning, alternativt så kanske det är ett bra ämne för en artikel?

Tycker att det här låter som en ypperlig idé!

Själv hänger jag i Zalto-lägret. Det känns nästan otänkbart att jag i framtiden skulle köpa något annat.

Zalto White Wine för vitt, bubbel, starkvin, sött och en hel del rött.
Zalto Burgundy för de viner som kan hantera den smått absurda storleken.

Gillar även deras universalglas, men vet inte om de egentligen är nödvändiga som komplement till de andra två. Tror jag mest har någon sentimental koppling till dem på grund av diverse vinbarer som använder dem. :)
 

buteljen

Medlem
Jancis har kastat sig in i vinglasträsket :)
I have spent 42 years trying to make wine as approachable and as pleasurable as possible and sincerely believe that just one glass for all wines makes perfect practical sense.
I'm very excited to be launching a small but perfectly formed collection of wine glassware. There is just one wine glass, together with two beautiful decanters (one for young and one for old wine) and a water glass that could double as a stemless wine glass. The old-wine decanter doubles as a luxurious flask for water for those who like everything to match.
https://www.jancisrobinson.com/articles/my-new-glass-and-decanters
 

Essle

Medlem
Har en mängd olika. Riedel Vitis Syrah, Cabernet och Pinot används nästan aldrig. Orrefors Difference Primeur används ibland. Gillar Juhlins champagneglas från Rejmyre men det som snurrar överlägset mest är Zaltos vitvinsglas till bubbel och vitt och nu finns det även Zaltoglas till det röda hemma i form av bordeauxglasen. Har man väl provat Zaltoglasen så vill man inte ha något annat.
 

sunqan

Vinös
Vi har lite olka, en uppsättning (12 av varje av röd, vit, vatten och snaps) av Kosta Boda Line Black (de gamla klassiska pokal-glasen) som vi inte använder annat än när vi måste.

en rejäl uppsättning (typ 20 st av varje) av ikeas gamla röd och vitvinsglas, som vi använder när vi har släkten över på grillning på sommaren (så det inte gör nånting om de åker i backen),

en uppsättning av Riedel Sommelier, lite blandade (2 av varje) som jag köpte för några år sen bara för att se hur de är.
och en uppsättning med 12+ av var av dessa (mjölktetran är med som storleksreferens:

20180822_234107.jpg

dvs Orrefors "Amerikaglas" (i sverige säljs de enbart i OKB-outletbutiker), väldigt bra storlek, drickvänliga, munblåsta och löjligt billiga jämfört med det mesta annat (minns inte exakt vad jag gett senast, men i mitt förra inlägg på sidan 2 i den här tråden, skrev jag 125 spänn) de finns även med "bourgognekupa" men det är nymodigheter som jag inte köpt. de stora används både till rött och vitt, mellan enbart till vitt, och de små till dessertviner.

riedels glas är väl mest "roliga", men vissa viner gör sig bättre i dem än i orreforsglasen, framförallt när man vill sitta och sniffa (gäller vita såväl som röda, har dock inte provat champis i "fiskskålen", även om det vore intressant)
 

Sundbom

Medlem
Några tips om man ska köpa på sig en hyfsad mängd vinprovarglas för att hålla lite mindre provningar? Iso är får dåliga/tråkiga och Riedels varianter är för dyra.

Finns det något bättre alternativ än Spiegelau Authenthis?
 

Stina

Medlem
Finns det något bättre alternativ än Spiegelau Authenthis?
Jag tycker Spiegelau Expert Tasting är mycket bättre än Authenthis, Jag får inte alls ut samma dofter i Authenthis som i Expert tasting. Det ser inte ut som om de är så olika, men jag känner stor skillnad. En 6-pack kostar ca 400:-
 

Alpha

Medlem
För att fortsätta på budgettema, ÖoB Vera, 10:- styck, hållbara till tusen, bra allroundkupa, till och med hyfsat snygga.

Jag såg att det auktionerades ut sexstycken vinglas för det fördelaktiga priset av 1 kr på ett online auktionshus. Iof var de snappsglas men tänkte att det kanske är bra för att dra ner på konsumtionen. :D

Annars går jag i väntans tider på sex stycken Zalto Burgundy från @Peder, vilket är en födelsedagspresent från min syster där jag var väldigt tydlig med vad jag saknar i mitt liv. Ska bli superkul att prova Zalto och jag har redan (mentalt) köpt vitvinsglasen också.
 

DUser

Medlem
Jag har på riktigt funderat över vilka glas jag vill ha i nästan 6 månader. Problemet är att vi bor i lägenhet och inte har utrymme för hur mycket som helst. Vi har redan glas till allt men framför allt rödvinsglas behöver köpas nytt och jag ser gärna att vi köper in så att det känns lite enhetligt.

Jag funderar på att köpa zalto bdx och zalto vitvinsglas med tanken att dessa ska komplettera varandra och täcka alla vinvarianter. För visst borde champagne funka lysande i Zalto vitvinsglas? Borde jag även köpa dedikerade champagneglas? Och visst borde bdx-glasen fungera utmärkt även till pinot osv?
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag har på riktigt funderat över vilka glas jag vill ha i nästan 6 månader. Problemet är att vi bor i lägenhet och inte har utrymme för hur mycket som helst. Vi har redan glas till allt men framför allt rödvinsglas behöver köpas nytt och jag ser gärna att vi köper in så att det känns lite enhetligt.

Jag funderar på att köpa zalto bdx och zalto vitvinsglas med tanken att dessa ska komplettera varandra och täcka alla vinvarianter. För visst borde champagne funka lysande i Zalto vitvinsglas? Borde jag även köpa dedikerade champagneglas? Och visst borde bdx-glasen fungera utmärkt även till pinot osv?

Ja absolut, det är en lysande start som du kommer långt på. Jag har samma här hemma och har inte känt något behov av just Zaltos champagneglas, inte än i alla fall. Det kanske kommer om några år om jag har mer plats hemma :).
 

Peder

Medlem
@Tomas Lindblom Jag håller med Tomas om Zalto Champagne och jag dricker nästan alltid Champagne ur Zalto White Wine. Eftersom jag har samtliga varianter hemma så använder jag Champagne-glasen ibland när det finns någon större födelsedag att fira eftersom det är väldigt fina vid högtider.
 

chambertin

Medlem
Jag har på riktigt funderat över vilka glas jag vill ha i nästan 6 månader. Problemet är att vi bor i lägenhet och inte har utrymme för hur mycket som helst. Vi har redan glas till allt men framför allt rödvinsglas behöver köpas nytt och jag ser gärna att vi köper in så att det känns lite enhetligt.

Jag funderar på att köpa zalto bdx och zalto vitvinsglas med tanken att dessa ska komplettera varandra och täcka alla vinvarianter. För visst borde champagne funka lysande i Zalto vitvinsglas? Borde jag även köpa dedikerade champagneglas? Och visst borde bdx-glasen fungera utmärkt även till pinot osv?
Zalto är så klart helt ljuvliga glas men har man inte budget för dom eller är lite "disknervös" så kan jag rekommendera Lukaris som finns att köpa här: https://www.wineandbarrels.se/shop/254-lucaris/
Har själv dera Bgn-kupor från Bangkok Bliss-serien och är mkt nöjd med dom.
För provnngar kör jag med Spiegelau Authensis Red Wine och dom använder jag till ganska mkt annat hemma också utan att sakna ngt utöver tunnhet/lätthet och glaskross.
 

DUser

Medlem
Zalto är så klart helt ljuvliga glas men har man inte budget för dom eller är lite "disknervös" så kan jag rekommendera Lukaris som finns att köpa här: https://www.wineandbarrels.se/shop/254-lucaris/
Har själv dera Bgn-kupor från Bangkok Bliss-serien och är mkt nöjd med dom.
För provnngar kör jag med Spiegelau Authensis Red Wine och dom använder jag till ganska mkt annat hemma också utan att sakna ngt utöver tunnhet/lätthet och glaskross.

Jag har kikat på dem glasen tidigare. Tycker att de är jättefina men har fått nej av sambo.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Gällande Zalto, passar Burgundy eller Bordeaux bäst för viner från Chateauneuf-du-pape?

Era åsikter, dvs.

Jag skulle gissa Bordeaux, enbart baserat på att en bourgogne-kupan gör sig nog bättre till lättare viner, tänk ”doftviner”. CdP viner brukar vara mer lika Bordeaux än Bourgogne, dvs mer mörka bär och brett snarare än jordgubbar och ljusa bär.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Gällande Zalto, passar Burgundy eller Bordeaux bäst för viner från Chateauneuf-du-pape?

Era åsikter, dvs.
Större kupa är alltid bäst om man vill maximera aromsensationen. Tycker Zalto Bourgogne funkar utmärkt till allt jag har provat glaset till.

Tycker man ett vin är för aromintensivt i en större kupa kan man alltid dofta lite försiktigare.

Viner som mer består av kraft än komplexitet vinner möjligen mindre på en stor kupa än ett mer lågmält vin med stor nyansrikedom. Ju mer lågmält vin desto större vinst med rejält tilltagen kupa.
 
Toppen