Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

Magnus L

urydhtfilgukj
Större kupa är alltid bäst om man vill maximera aromsensationen. Tycker Zalto Bourgogne funkar utmärkt till allt jag har provat glaset till.

Tycker man ett vin är för aromintensivt i en större kupa kan man alltid dofta lite försiktigare.

Viner som mer består av kraft än komplexitet vinner möjligen mindre på en stor kupa än ett mer lågmält vin med stor nyansrikedom. Ju mer lågmält vin desto större vinst med rejält tilltagen kupa.
Men den största vinsten gör glastillverkarna! :)
 

john b

Medlem
Det behöver inte vara Zalto, enbart en stor kupa! Zalto väljer man för den fjäderlätta känslan. :)

Flera vänner som har kommit hem till mig och satt tunnt zalto-glas not näsan och munnen har gått direkt hem och beställt. Allt annat känns fel efteråt liksom.
Finns säkert andra lika tunna och goa men jag känner bara till dessa.
Och, jag vidhåller att det är dumsnålt att dricka vin för tusentals kronor men inte göra sitt bästa för att optimera glaset. Även om doften och smaken i olika glas är exakt samma (det är de inte tror jag) så är känslan minst lika viktig, iaf för mig.
 

lukastollig

Pudelfantast
Flera vänner som har kommit hem till mig och satt tunnt zalto-glas not näsan och munnen har gått direkt hem och beställt. Allt annat känns fel efteråt liksom.
Finns säkert andra lika tunna och goa men jag känner bara till dessa.
Och, jag vidhåller att det är dumsnålt att dricka vin för tusentals kronor men inte göra sitt bästa för att optimera glaset. Även om doften och smaken i olika glas är exakt samma (det är de inte tror jag) så är känslan minst lika viktig, iaf för mig.
Word!
 

Christer J

Medlem
Jag har nu fått Zaltoglas i present kan man säga. Vitvin och det enorma bourgogne. Har druckit champagne i Riedels Veritas champagneglas och är helt nöjd med det. Zalto glas ser väldigt fina ut på bild och är ju lätta att hålla i, tunna kanter. Hela upplevelsen blir sublim och det tycker jag passar bra när man dricker hantverket vin.
Se bilden här nedan, försöker få fokus på kanterna. Zalto vitvin till vänster och Riedel Veritas Champagne till höger.
DSCF5487-Redigera.jpg

Glas i profil. Och en luffare.
DSCF5491-Redigera.jpg
 

Jos

Medlem
Kan bara instämma ang. Zalto, - efter jag prövat var det kört. Inget annat glas kommer i närheten för mig.
 

Alpha

Medlem
Kan bara instämma ang. Zalto, - efter jag prövat var det kört. Inget annat glas kommer i närheten för mig.

Precis hur jag känner, började med Burgundy och har nu även vitvin. Kan dock uppleva att alla viner inte riktigt klarar av Burgundy-glasen så sneglar nu även på Bordeaux. Någon med egen erfarenhet av detta?
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Precis hur jag känner, började med Burgundy och har nu även vitvin. Kan dock uppleva att alla viner inte riktigt klarar av Burgundy-glasen så sneglar nu även på Bordeaux. Någon med egen erfarenhet av detta?

Nä men jag har bara bordeaux glas och tycker att de klarar de flesta vinerna bra. Låter som att jag borde köpa bourgogneglas och du bordeauxglas!
 

Jos

Medlem
Precis hur jag känner, började med Burgundy och har nu även vitvin. Kan dock uppleva att alla viner inte riktigt klarar av Burgundy-glasen så sneglar nu även på Bordeaux. Någon med egen erfarenhet av detta?
Jag har Bordeaux, Bourgogne och vitvin till Champagne. Tror det är en bra kombo :)
 

Sigdarve

Medlem
Hämtade två st. Lehmann Jamesse Grand Champagne 45 idag. När man jämför med glaset på 41 cl, så är de nästan identiska. Höjd och diameter skiljer 1 mm. Någon som använt båda och kan uttala sig om skillnaden i känsla? Blev förvånad över hur väldigt lätta glasen är. Nästan för sköra för min smak. Kanske borde ha köpt den betydligt billigare på 41 cl. istället.
 
Last edited:

Sigdarve

Medlem
Hämtade två st. Lehmann Jamesse Grand Champagne 45 idag. När man jämför med glaset på 41 cl, så är de nästan identiska. Höjd och diameter skiljer 1 mm. Någon som använt båda och kan uttala sig om skillnaden i känsla? Blev förvånad över hur väldigt lätta glasen är. Nästan för sköra för min smak. Kanske borde ha köpt den betydligt billigare på 41 cl. istället.
Tror jag behåller dem. En film om glasen
 

Peder

Medlem
Högg på detta erbjudande i deals-tråden. Vet inte om det fortfarande gäller?
När det gäller Zalto verkar Artglassvista.se köra med fantasi-priser när det gäller ordinarie priser. Lite lurendrejeri att skriva att ordinarie pris på ett Zalto Universal är 472 kronor eller så är dom hiskeligt dyra när dom inte har REA. Dock kommer man kunna räkna med att priserna på Zalto kommer bli något dyrare efter sista februari pga prisjusteringar.
 

namkrad

Medlem
Jag har oxå Lehmann grand champagne 45 cl och de är grymma. De är väldigt lätta och tillräckligt tunna för min smak. Min frus första reaktion var att jag får diska glasen :D
 
Toppen