Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

lukastollig

Pudelfantast
Vad är största riskfaktorn?
Tja, samma som för alla andra glas, bara att de går sönder lättare. Har haft sönder två st Zalto Bourgogne på två år. Bägge gångerna för att någon vält glasen. De är så tunna att jag inte tror de överlever en vältning. I alla fall har de gått sönder alla gånger de välts, alltså två gånger. Inte lyckats diska sönder något glas.

Men vet du med dig att du eller någon annan i hushållet är en tvångsmässig glasvältare bör du kanske satsa på tåligare glas. Kan då rekommendera norska Hadeland som gör en serie glas som heter odyssé. Det är bra om än lite grova i godset jämfört med Zalto, tål rätt rejält med stryk och kommer dessutom med knusegaranti. Ta med foten med loggan så får du ett nytt glas. Enda nackdelen är att man måste till Norge för att köpa dem. Köps bäst på Christiania glasmagasin: www.cg.no De har återkommande kampanjer med 50% rabatt alt köp 2 betala för 1. Invänta sådan och gör en gryningsräd över gränsen ;)
 

vinosofi

Medlem
Tja, samma som för alla andra glas, bara att de går sönder lättare. Har haft sönder två st Zalto Bourgogne på två år. Bägge gångerna för att någon vält glasen. De är så tunna att jag inte tror de överlever en vältning. I alla fall har de gått sönder alla gånger de välts, alltså två gånger. Inte lyckats diska sönder något glas.

Men vet du med dig att du eller någon annan i hushållet är en tvångsmässig glasvältare bör du kanske satsa på tåligare glas. Kan då rekommendera norska Hadeland som gör en serie glas som heter odyssé. Det är bra om än lite grova i godset jämfört med Zalto, tål rätt rejält med stryk och kommer dessutom med knusegaranti. Ta med foten med loggan så får du ett nytt glas. Enda nackdelen är att man måste till Norge för att köpa dem. Köps bäst på Christiania glasmagasin: www.cg.no De har återkommande kampanjer med 50% rabatt alt köp 2 betala för 1. Invänta sådan och gör en gryningsräd över gränsen ;)
Diskar du i maskin eller för hand?
 

NoSense

Medlem
Vad är största riskfaktorn?
Sannolikt manuell diskning i samband med intag av alkoholhaltiga drycker. Jag har själv stött emot kanten på diskhon några gånger. Men det är ju inte varje gång man lyckas delegera diskningen. Om man nu ens törs det med glas som kostar lika mycket som en bra flaska vin.
 

vinosofi

Medlem
Sannolikt manuell diskning i samband med intag av alkoholhaltiga drycker. Jag har själv stött emot kanten på diskhon några gånger. Men det är ju inte varje gång man lyckas delegera diskningen. Om man nu ens törs det med glas som kostar lika mycket som en bra flaska vin.
Maskin är inte ett alternativ eller?
 

john b

Medlem
Maskin är inte ett alternativ eller?

Jorå. Kör mina zalto i maskin hela tiden. Har aldrig krossat någon i maskinen, där står/hänger de still bara. Däremot har enstaka gått sönder när jag på läsken ska städa efter sjösl.../ provningen.
 
Last edited:

Vingubben

Medlem
Maskin är inte ett alternativ eller?
24974DEB-BC70-464C-9F6B-CE35E4A8A344.jpeg

Med en sån här är det riskfritt att köra Zalto i maskin. Kräver dock att du kan fälla tallrikshållarna i bottentråget.
 

Alpha

Medlem
Köpte hem två zalto vitvinsglas. Eg för att testa att ha dem som champagneglas, vilket verkar vara poppis.
Men, också kul att testa dem med vitt. Som referens har jag mina gamla hederliga villeroy bosch från la divina-serie. De brukar kunna köpas för en 3-400 spänn för ett sexpack. Visa bifogad bild 15688

Jag har zaltos bgn sedan tidigare och tycker de är fantastiska. Ffa den tunna fjäderlätta känslan är härlig. Den uteblir tyvärr lite med vitvinsglasen. Glasen har såpass liten kupa att den lätta vikten inte blir lika imponerande och överraskande som med bgn-glasen.

Doften är mer försiktig i zaltos än villeroy, vilket är förväntat då vinets yta är mindre. Jag satt desperat och letade fördelar för det dyrare glaset och möjligen att vinet doftade mer spritigt med den stora exponerade ytan i villeroy. Det var mer attack-känsla i doften. Men om man inte näsinhalerade med full kraft svårt att tycka detta var viktigt.

Smaken kunde inte jag känna skillnad på. Det var olika hit och dit med mineraler och citrus under middagen men jag hittade ingen röd tråd och föredrog inget eller bägge glasen.

Sammanfattningsvis köper jag hellre en låda vin än en låda zalto vitvinsglas. Hittills.
Nästa test blir champagne i glaset. Kanske ändrar jag mig då.

Intressant, jag har båda och är faktiskt mer imponerad av vitvinsglasen. Varför är svårare att sätta fingret på/ uttrycka i text då de inte har samma tydliga extravagans men de är för härliga att dricka ur helt enkelt.
 
Toppen