Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

Raste

Medlem
Happ, efter läst lite i tråden kunde jag inte hålla mig. Blir kul att testa. :)Såg att någon frågat om Riedel Performance också utan fått svar, så jag frågar igen: Någon som testat Riedel Performance?
upload_2019-4-3_16-49-54.png
 

namkrad

Medlem
De snikiga är rätt tjocka
Jag köpte de ”vanliga” till min dotter och det känns ingen direkt skillnad att dricka ur dem annat än vikten så det känns mycket bra. Skillnaden i pris om man köper från FVL är dock väldigt liten numer.
 

n_micke

Medlem
Chaumont fick inviga de nya glasen. Två salta kex med Falbygdens Herrgård 28 %, 18 mån till den. Watchclean.

Visa bifogad bild 16451

Hur var dessa att dricka ur? Såg riktigt fint ur. Törs man köra i diskmaskin? Har ett par Orrefors Pulse (eller hela serien rättare sagt) nu som går till det mesta men sugen på nåt nytt..

Även om någon mer har input att ge om dessa glas, för doft smak, etc.
 

n_micke

Medlem
Hur var dessa att dricka ur? Såg riktigt fint ur. Törs man köra i diskmaskin? Har ett par Orrefors Pulse (eller hela serien rättare sagt) nu som går till det mesta men sugen på nåt nytt..

Även om någon mer har input att ge om dessa glas, för doft smak, etc.

Citerar mig själv i överläggandet...

Trivs ju med nuvarande egentligen även om nytt vore kul. Kanske bättre att lägga 800 på vin och fortsätta med de gamla glasen...men nytt är ju alltid kul...Svåra val man ställs inför.
 

Sigdarve

Medlem
Hur var dessa att dricka ur? Såg riktigt fint ur. Törs man köra i diskmaskin? Har ett par Orrefors Pulse (eller hela serien rättare sagt) nu som går till det mesta men sugen på nåt nytt..

Jag gillar dem. Köpte först ett par Jamesse Prestige som jag bara använt några gånger. Sedan fick jag syn på en forummedlems Riedelglas och köpte fyra såna. Kan inte påstå att jag upplever doft och smak annorlunda, men Riedel känns bättre i handen och ger bättre glaskänsla. Diskmaskinen är trasig sedan ett halvår, så har diskat allt för hand senaste tiden. Skulle inte våga köra dem i min diskmaskin. Glasen känns väldigt sköra, så jag diskar och torkar dem ytterst försiktigt.
 

Attachments

  • glas.jpg
    glas.jpg
    50,5 KB · Visningar: 259
Last edited:

sunqan

Vinös
Jag gillar dem. Köpte först ett par Jamesse Prestige som jag bara använt några gånger. Sedan fick jag syn på en forummedlems Riedelglas och köpte fyra såna. Kan inte påstå att jag upplever doft och smak annorlunda, men Riedel känns bättre i handen och ger bättre glaskänsla. Diskmaskinen är trasig sedan ett halvår, så har diskat allt för hand senaste tiden. Skulle inte våga köra dem i min diskmaskin. Glasen känns väldigt sköra, så jag diskar och torkar dem ytterst försiktigt.
Så Riedels maskintillverkade glas känns bättre än Lehmanns munblåsta?
 

Sigdarve

Medlem
Så Riedels maskintillverkade glas känns bättre än Lehmanns munblåsta?
Tycker det. Vet inte om du hållit i båda samtidigt och jämfört. Ser ut att vara lika tunna och känns lika sköra. Rymmer exakt lika mycket. Jamesse väger 100 gram och Riedel 120 gram. Foten på Riedel är något bredare, kanske där den extra vikten sitter. Glaset må vara maskinblåst, men känslan är att det är munblåst. Tycker Riedel är snyggare än Jamesse, så därför vinner Riedel kampen.
 
Last edited:
Jag gillar dem. Köpte först ett par Jamesse Prestige som jag bara använt några gånger. Sedan fick jag syn på en forummedlems Riedelglas och köpte fyra såna. Kan inte påstå att jag upplever doft och smak annorlunda, men Riedel känns bättre i handen och ger bättre glaskänsla. Diskmaskinen är trasig sedan ett halvår, så har diskat allt för hand senaste tiden. Skulle inte våga köra dem i min diskmaskin. Glasen känns väldigt sköra, så jag diskar och torkar dem ytterst försiktigt.

Kul att du gjort jämförelsen så. Jag var länge inne på att jag skulle köpa just Jamesse Prestige, men blev övertygad av Riedel Veritas när jag var hos Robban på Öl & Vinmagasinet. Där och då kändes Riedel mycket trevligare, men utseendemässigt är de rätt trista och jag skulle gärna ha en uppsättning Jamesse också, för syns skull om inte annat...
 

vita

Medlem
Efter ha avslutat munskänkarnas mousserandekurs köpte jag och sambon en ”examenspresent” i form av 6 st Jamesse Prestige för totalt 900kr från FVL. Fantastiska glas. Ytterst eleganta och vinet doftar ljuvligt i dessa. Inga problem att köra dem i vanlig diskmaskin. Rekommenderas!
 
Last edited:
Toppen