Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

lukastollig

Pudelfantast
Det har i diverse tidigare inlägg varnats för att maskindiska Zalto glasen men efter att ha tröttnat på att inte få bort alla beläggningar med handdisk och dessutom kommit till insikt om att handdisk på intet sätt eliminerar risken för glaskras har jag börjat maskindiska dem. Inga problem så långt. Har i och för sig fördelen att ha en maskin med mycket bra integrerade glasställ där man kan låsa fast glasen med en bygel. Maskinen har även ångfunktion som ångar och torkar glasen. De har aldrig varit så kristallklara som nu trots tidigare ihärdigt bruk av putsduk. Eftersom jag dessvärre satsade mer på maskinparken än stommarna till köksskåpen måste jag ändå skölja alla glas innan användning då de efter ett dygn i skåpet luktar starkt av spånplatta. Trodde i början det skulle minska med tiden men nu är skåpen 6 år gamla och problemet kvarstår. Dags att köpa ett dedikerat glasskåp. Fast å andra sidan minskar sköljningen risken för kvarvarande diskmedelsrester så kanske ska fortsätta med det ändå. Brukar också vinera både karaffer och glas.
 

john b

Medlem
Det har i diverse tidigare inlägg varnats för att maskindiska Zalto glasen men efter att ha tröttnat på att inte få bort alla beläggningar med handdisk och dessutom kommit till insikt om att handdisk på intet sätt eliminerar risken för glaskras har jag börjat maskindiska dem. Inga problem så långt. Har i och för sig fördelen att ha en maskin med mycket bra integrerade glasställ där man kan låsa fast glasen med en bygel. Maskinen har även ångfunktion som ångar och torkar glasen. De har aldrig varit så kristallklara som nu trots tidigare ihärdigt bruk av putsduk. Eftersom jag dessvärre satsade mer på maskinparken än stommarna till köksskåpen måste jag ändå skölja alla glas innan användning då de efter ett dygn i skåpet luktar starkt av spånplatta. Trodde i början det skulle minska med tiden men nu är skåpen 6 år gamla och problemet kvarstår. Dags att köpa ett dedikerat glasskåp. Fast å andra sidan minskar sköljningen risken för kvarvarande diskmedelsrester så kanske ska fortsätta med det ändå. Brukar också vinera både karaffer och glas.

Har alltid kört mina zalto bgn i gammal diskmaskin utan specialfunktioner/ställningar etc och har aldrig krajat ett enda i maskinen.
Skulle vara kul att kunna ånga etc iofs då vattenmärken kvar. Men jag har aldrig varit noga med hur glasen ser ut så länge de är rena.
 

The Wall

Medlem
Det har i diverse tidigare inlägg varnats för att maskindiska Zalto glasen men efter att ha tröttnat på att inte få bort alla beläggningar med handdisk och dessutom kommit till insikt om att handdisk på intet sätt eliminerar risken för glaskras har jag börjat maskindiska dem. Inga problem så långt. Har i och för sig fördelen att ha en maskin med mycket bra integrerade glasställ där man kan låsa fast glasen med en bygel. Maskinen har även ångfunktion som ångar och torkar glasen. De har aldrig varit så kristallklara som nu trots tidigare ihärdigt bruk av putsduk. Eftersom jag dessvärre satsade mer på maskinparken än stommarna till köksskåpen måste jag ändå skölja alla glas innan användning då de efter ett dygn i skåpet luktar starkt av spånplatta. Trodde i början det skulle minska med tiden men nu är skåpen 6 år gamla och problemet kvarstår. Dags att köpa ett dedikerat glasskåp. Fast å andra sidan minskar sköljningen risken för kvarvarande diskmedelsrester så kanske ska fortsätta med det ändå. Brukar också vinera både karaffer och glas.
Låter som en diskmaskin vi måste införskaffa när köket renoveras. Vad är det för märke och modell?
 

Trydebull

Medlem
Apropå Zalto-glas - så snabbt de har blivit mina favoriter och så enormt stor skillnad de gör för vinet! Jag gissar att de höjer upplevelsen för min del med en-två poäng vilket gör att man måste fundera lite extra när man beskriver viner.

Bgn-glasen är troligtvis de bästa glas jag druckit ur, alla kategorier. Ok. Jag kanske är ny-kär, men ändå.

Köpte ett gäng Bgn- och vita (för Champagne) i mitten av maj och har nu varit utan dem i två-tre veckor. Det är stor skillnad! Måste utrusta samtliga vistelseorter med åtminstone två Bgn och två vita...

Vågar inte riktigt det där med diskmaskin trots era erfarenheter men får väl välja ut ett par glas och "offra" dem på empiriska studier. Det vore skönt att slippa diska för hand. Det gäller ju oavsett vilka glas man använder...
 

The Wall

Medlem
Apropå Zalto-glas - så snabbt de har blivit mina favoriter och så enormt stor skillnad de gör för vinet! Jag gissar att de höjer upplevelsen för min del med en-två poäng vilket gör att man måste fundera lite extra när man beskriver viner.

Bgn-glasen är troligtvis de bästa glas jag druckit ur, alla kategorier. Ok. Jag kanske är ny-kär, men ändå.

Köpte ett gäng Bgn- och vita (för Champagne) i mitten av maj och har nu varit utan dem i två-tre veckor. Det är stor skillnad! Måste utrusta samtliga vistelseorter med åtminstone två Bgn och två vita...

Vågar inte riktigt det där med diskmaskin trots era erfarenheter men får väl välja ut ett par glas och "offra" dem på empiriska studier. Det vore skönt att slippa diska för hand. Det gäller ju oavsett vilka glas man använder...

Zalto är överlägsna. Det säkraste sättet att diska dem är i ställning i diskmaskin, handdisk medför ökad risk för att glaset kolliderar med kran eller diskbänk. Vid torkning är ju tanken att man ska använda två torktyg och inte hålla i stjälken eller foten, men hur många gör det? Betydligt enklare att lyfta ur ställningen från diskmaskinen och ställa på diskbänken.
 

Bastardo

Medlem
Jag föreslår ett nytt sed. ”Diska ditt eget glas”, när man har lite större bjudningar … ;) De som förstör ett champagneglas är inte välkomna nästa gången. ;)
 
Någon som har erfarenhet av både Spiegelau Autentis och Schott Zwiesel Pure? Söker bulk/vardagsglas som är så drickvänligt som möjligt men rimligt tåliga och prissatta. Prismässigt ligger de ungefär lika.

Andra alternativ runt 75 kr glaset såklart också intressant.
 

Johan L

Medlem
Någon som har erfarenhet av både Spiegelau Autentis och Schott Zwiesel Pure? Söker bulk/vardagsglas som är så drickvänligt som möjligt men rimligt tåliga och prissatta. Prismässigt ligger de ungefär lika.

Har Autentis som vardagsglas, de är riktigt tåliga åtminstone. En vän på besök slog ner ett (förvisso tomt) glas från köksbordet så det gick i golvet, och det höll.
 

MagnusB

Medlem
Någon som har erfarenhet av både Spiegelau Autentis och Schott Zwiesel Pure? Söker bulk/vardagsglas som är så drickvänligt som möjligt men rimligt tåliga och prissatta. Prismässigt ligger de ungefär lika.

Har Zwiesel Pure Sauvignon Blanc som vardags-vinglas (och Zwiesel Viña Water som dricksglas och Zwiesel Pure Burgundy för vissa röda) och de är som nya efter 13 månaders användning och jag gillar dom. Tyvärr ingen erfarenhet av Autentis.
 

gece

Man vänjer sig.
Har Autentis som vardagsglas, de är riktigt tåliga åtminstone. En vän på besök slog ner ett (förvisso tomt) glas från köksbordet så det gick i golvet, och det höll.
+1, har inte lyckats ha sönder något Autentis än, vilket betyder att de är duktigt hållbara.
 

Sigdarve

Medlem
Instämmer med ovanstående. Jag har dock den billigare maskintillverkade varianten, 41 cl. även de GRYMMA!

Jag använder de till både mousserande viner och stilla vita viner.
Jag har två st. munblåsta Lehmann GC. Funderar på att skaffa fler glas, men hade då tänkt köpa den maskintillverkade varianten. Någon här som provat båda och kan uttala sig om hur de känns i jämförelse.
 

Thirsty

Smygnykterist
Jag har två st. munblåsta Lehmann GC. Funderar på att skaffa fler glas, men hade då tänkt köpa den maskintillverkade varianten. Någon här som provat båda och kan uttala sig om hur de känns i jämförelse.
Har de munblåsta och har använt de maskintillverkande. Jag skulle inte snåla då det är så lite som skiljer i pris utan gå på de munblåsta. Lättare och trevligare om än att båda gör jobbet. :)
 

Jimmy A

Medlem
Jag har två st. munblåsta Lehmann GC. Funderar på att skaffa fler glas, men hade då tänkt köpa den maskintillverkade varianten. Någon här som provat båda och kan uttala sig om hur de känns i jämförelse.
Du kommer absolut märka och se skillnaden. De maskintillverkade är absolut inga dåliga glas men de munblåsta är klart ett steg upp. Tunnare och mer eleganta. Dock är det alltid den egna känslan som avgör.
 
Har de maskinblåsta, skulle inte rekommendera dem. Inget fel på dem men rätt tjocka, finns roligare för lite pengar
 

Kevinator

Medlem
Zalto är överlägsna. Det säkraste sättet att diska dem är i ställning i diskmaskin, handdisk medför ökad risk för att glaset kolliderar med kran eller diskbänk. Vid torkning är ju tanken att man ska använda två torktyg och inte hålla i stjälken eller foten, men hur många gör det? Betydligt enklare att lyfta ur ställningen från diskmaskinen och ställa på diskbänken.

Kör du något specialprogram som är skonsammare, eller använder du det vanliga programmet? Jag ska diska mina nya Zalto Universal-glas för första gången och köpt glastillbehöret till Siemens-diskmaskinen. Tack på förhand för tips.
 

vita

Medlem
Lehmann grand champagne från FVL. Grymma glas.

Instämmer till fullo! Jag har Lehmann GC 45cl och de är helt rätt. Väldigt trevliga glas. Jag köpte 6 st via FVL för 900kr så 150kr/st. Prisvärda. Rekommenderas varmt.

https://shop.franskavinlistan.com/merinfo.php?kampanj=6&retur=/viner.php&artikel=242

Glasen är tåliga. Jag har råkat välta tomma glas på köksbordet (hård ek) flera gånger utan att de kraschat. Har inte prövat högre fallhöjd. Diskar dem enbart i diskmaskin (glasprogram). Inga problem, rena och snygga. Inga skador.
 
Toppen