Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

Sigdarve

Medlem
Satsa på något från Zalto istället. Jag kommer aldrig köpa något annat efter att ha börjat med Zalto!
Såg att någon här på forumet sågade Zalto lite. Blev lite tveksam till glaset efter det.

"Sammanfattningsvis köper jag hellre en låda vin än en låda zalto vitvinsglas. Hittills.
Nästa test blir champagne i glaset. Kanske ändrar jag mig då"
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Såg att någon här på forumet sågade Zalto lite. Blev lite tveksam till glaset efter det.

"Sammanfattningsvis köper jag hellre en låda vin än en låda zalto vitvinsglas. Hittills.
Nästa test blir champagne i glaset. Kanske ändrar jag mig då"

Ja, du får överväga vad som är viktigast för dig. Jag har haft Zalto nu i lite mer än ett år och de är fjäderlätta och fantastiska att dricka ur. För mig ger det en känsla av lyx som höjer alla viner.
 

sunqan

Vinös
En serie, Sommeliers, i tre(?) smaker – plus serierna Superleggero och Fatto A Mano:)
rätt där (det är några år sen jag köpte glas...) men fatto a mano är väl inte munblåsta, utan bara handmonterade :)

Undrar varför de då är dyrare än Jamesses munblåsta?

Man kan ju alltid fundera över varför riedels maskintillverkade är dyrare än många munblåsta [i sverige], men priserna på riedel här har gått ner, och nu kostar Jamesse Prestige Grand Rouge 258:- och Vitis Cabernet 280,50 så skillnaden är inte gigantisk.

riedel har lyckats med sin marknadsföring.
 

sunqan

Vinös
och vill man gråta över dåliga översättningar kan jag rekommendera https://www.checkfrank.se/riedel-fatto-a-mano-cabernet-merlot-vinglas/563211#tabs

Riedel Fatto a Mano
Riedel Fatto a Mano kombinerar förädling av handgjord glas i stil med den gamla venetianska traditionen med den senaste 21-talets glastillverkningsteknologi, med hjälp av helautomatisk maskinblåst teknik. Den gamla, färgglada venetianska glasmakartraditionen har inspirerat Riedels konstruktörer att göra en glassamling, där fot och handväska är. Vinglaset har blivit maskinblåst. En kombination av stilar och tekniker, för bästa drickserfarenhet.

riedels egna på engelska var inte lika underhållande :)
 

Zingo

Medlem
Har slagit sönder ett antal Zalto men fyller på med flera, som sagt svårt att gå tillbaka när man väl vant sig, tittade på lite olika serier av Riedel på NK häromdagen men alla kändes mer eller mindre klumpiga, var inte nämnvärt impad av de dyrare serierna, dock köpte jag veritas 2-pack Syrah etc för skojs skull då jag inte har några liknande. Annars är det zalto universal och Bordeaux som brukas mest.
 
Riedels veritas serie är visserligen maskin tillverkade, men tunna utan skarv. Zalto är visserligen också trevliga, men jag är inte överförtjust i formen
 

sunqan

Vinös
Riedels veritas serie är visserligen maskin tillverkade, men tunna utan skarv. Zalto är visserligen också trevliga, men jag är inte överförtjust i formen
Skarv? Brukar det vara skarvar på maskintillverkade vinglas? Inte ens det här har nån skarv (ikea 80-90talsglas)

20190606_104924.jpg
 

sunqan

Vinös
Stjälken kan väl ofta ha en skarv?

Stam/ben/stjälk eller vad man kallar det har ofta det

Lite spännande

Mina kosta boda line har en skarv
Mina orrefors amerikaglas har en skarv
Mina riedel sommellier har en skarv

Mina femkronors ikeaglas har ingen skarv

Jag har alltid sett skarven som en naturlig del av den manuella monteringsprocessen av munblåsta kupor och handgjorda fötter/stjälkar.
 
Toppen