Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

Johan_H

Medlem
Någon som har provat glas från Riedel Performance eller Riedel Extreme serierna? Vad tycker ni i så fall om dem? Jämfört med t.ex. Vinum, Veritas eller Vitis?
 

namkrad

Medlem
Jag har två st. munblåsta Lehmann GC. Funderar på att skaffa fler glas, men hade då tänkt köpa den maskintillverkade varianten. Någon här som provat båda och kan uttala sig om hur de känns i jämförelse.
Har de munblåsta och druckit ur de maskintillverkade. Känslan är väldigt lika att dricka ur tycker jag, skillnaden i vikt är dock påtaglig.
 

namkrad

Medlem
Om du tänkte Lehmann så finne en symbol för maskindisk för de maskintillverkade medans för de munblåsta finns inte den.
Jag handdiskar dem men skulle gärna våga köra i maskin men har ingen särskild hållare eller liknande då de är rätt höga.
 

Kevinator

Medlem
Om du tänkte Lehmann så finne en symbol för maskindisk för de maskintillverkade medans för de munblåsta finns inte den.
Jag handdiskar dem men skulle gärna våga köra i maskin men har ingen särskild hållare eller liknande då de är rätt höga.
Ok tack för infon. Jag är egentligen mest sugen på de munblåsta, men att kunna köra maskindisk är ett krav. Har en sån där hållare för glas till diskmaskinen (Siemens) och både mina Zalto och Riedel har hittills klarat sig bra i diskmaskinen.
 

namkrad

Medlem
Ok tack för infon. Jag är egentligen mest sugen på de munblåsta, men att kunna köra maskindisk är ett krav. Har en sån där hållare för glas till diskmaskinen (Siemens) och både mina Zalto och Riedel har hittills klarat sig bra i diskmaskinen.
Då lär det inte vara några bekymmer!
Använder dem till skumpa/cava och de flesta vita viner, älskar dem, framförallt för att de är så lätta. 150kr/st hos FVL är faktiskt löjligt bra :)
Edit: alltså du köper ett 6-pack för 900kr.
 

Kevinator

Medlem
Jo men både Zalto Universal och Riedel Veritas är klassade som maskindiskbara. Osäker vad det är som gör Lehmann munblåsta extrakänsliga..

Såg dem på FVL, behöver tajma in nästa gång jag storhandlar där (för att slippa frakten).
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Är dina den munblåsta varianten?
Ja, munblåsta, de som man köper på FVL.
Har ett sexpack som jag kör kontinuerligt i min vanliga diskmaskin sen har jag en glasback i provningslokalen med samma glas som åkt oändligt många gånger i diskmaskin... Har inte sett några skador eller så än i alla fall.
 

Kevinator

Medlem
Ja, munblåsta, de som man köper på FVL.
Har ett sexpack som jag kör kontinuerligt i min vanliga diskmaskin sen har jag en glasback i provningslokalen med samma glas som åkt oändligt många gånger i diskmaskin... Har inte sett några skador eller så än i alla fall.
Toppen, tack för bekräftelsen. Då blir det inköp! :D
 

namkrad

Medlem
Ja, munblåsta, de som man köper på FVL.
Har ett sexpack som jag kör kontinuerligt i min vanliga diskmaskin sen har jag en glasback i provningslokalen med samma glas som åkt oändligt många gånger i diskmaskin... Har inte sett några skador eller så än i alla fall.
Mycket bra att veta, tack för infon :D
 

Zingo

Medlem
Någon som har provat glas från Riedel Performance eller Riedel Extreme serierna? Vad tycker ni i så fall om dem? Jämfört med t.ex. Vinum, Veritas eller Vitis?

Köpte 2-pack av Riedel Performance Pinot Noir och Syrah för skojs skull till samlingen. Syrah känns väl rätt så lik Veritas-serien, lite bredare fot och högre stam. Om "infasningarna" i kupan gör någon större skillnad kan jag inte uttala mig om :) men glasen känns rätt trevliga generellt. Har inte några dyrare Riedel-serier att jämföra med.
Kör Zalto normalt (där Bordeaux-kupan blivit min go-to för de flesta röda viner) så då känns dessa rätt klumpiga i jämförelse.
Har bara testat en Barolo i Pinot Noir glaset hittils, har Veritas old world Pinot så jämförelsen är väl inte helt överensstämmande men jag gillar läppen i toppen på performance-serien.
Summa summarum känns de rätt likvärdiga Veritas men rent spontant känns performance som roligare köp.
Själv jag håller mig till Zalto som go-to framöver om man inte vill "labba" lite. Får se vad jag tycker om Performance Syrah när jag väl hittat något lämpligt Syrah, Malbec.
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Är inte Ridel Veritas Champagne ett rätt bra allround-glas? Tycker det passar bra till annat vin är champagne också.
https://www.cervera.se/produkt/veri...juxYTaClBHyFRfqVnD9gYIJPn512JXcxoCVx0QAvD_BwE

Jag använder mig bara av Riedel Veritas Champagne och Veritas Pinot Noir New World. Generellt föredrar jag att dricka de flesta champagner ur Veritas Pinot Noir New World.

Men helt klart att Riedel Veritas Champagne är ett mer allround-glas, ett väldigt trevlig sådan också! :)
 

Ejdern

Medlem
Hej allesammans!
Jag har lite funderingar kring Riedels olika glas och hoppas någon här kan hjälpa mig. Det är så att jag funderar på vad som skiljer sig Riedels restaurang serie mot de vanliga (Veritas t.ex.). Storlek på kupa, höjd på glas etc. kan jag läsa mig fram till men är det kanske tjocklek eller något annat som påverkar? Har nämligen inte haft möjlighet att jämföra de i verkligheten.

De glasen jag jämför är "Riedel Champagne Glass" mot "Riedel Veritas Champagne"
 

magnum

Epernay, Frankrike
Hej allesammans!
Jag har lite funderingar kring Riedels olika glas och hoppas någon här kan hjälpa mig. Det är så att jag funderar på vad som skiljer sig Riedels restaurang serie mot de vanliga (Veritas t.ex.). Storlek på kupa, höjd på glas etc. kan jag läsa mig fram till men är det kanske tjocklek eller något annat som påverkar? Har nämligen inte haft möjlighet att jämföra de i verkligheten.

De glasen jag jämför är "Riedel Champagne Glass" mot "Riedel Veritas Champagne"
Veritas och Veritas restaurang är samma glas endast förpackningen som skiljer (och priset!)
 
Toppen