Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

rs14

Medlem
Sköljer oftast av glasen direkt efter jag använt dem, låter de självtorka en stund innan jag torkar av dem med en fiberduk. Blir oftast bra om de inte ingått i en middag med lite flottiga tillbehör, då krävs det lite diskmedel också, kör med Yes neutrala sensitive utan doft. En del skumpaglas får jag dock inte rena och det stör mig lite, vet inte vad det beror på om det är rester efter diskmedel eller fett - man märker det direkt då moussen försvinner mycket snabbare och det bildas massa bubblor (större) på glasets insida. Någon som vet hur man får bot på det fenomenet?
 
Sköljer oftast av glasen direkt efter jag använt dem, låter de självtorka en stund innan jag torkar av dem med en fiberduk. Blir oftast bra om de inte ingått i en middag med lite flottiga tillbehör, då krävs det lite diskmedel också, kör med Yes neutrala sensitive utan doft. En del skumpaglas får jag dock inte rena och det stör mig lite, vet inte vad det beror på om det är rester efter diskmedel eller fett - man märker det direkt då moussen försvinner mycket snabbare och det bildas massa bubblor (större) på glasets insida. Någon som vet hur man får bot på det fenomenet?

Om du diskat ordentligt så är det bara putsning som gäller. Ha en bra , ren duk. Svårt att komma åt bara i många glas.
 

Per Stade

Lege artis
Tänk efter nu!
Det enda som du egentligen behöver ta bort är resterna av det, som sitter kvar av munnarna, som druckit ur glasen,
Jag diskar alltid glasen för hand och använder lite diskmedel och är noga med brämet.
Sedan sköljer jag dem noga och låter dem självtorka stående på en gummimatta för glastork.
Ibland blir det lite torkrester på kanten, men skit samma, jag fyller ju aldrig glaset så högt.
Att glasen för övrigt verkligen är helt rena syns på att bubblorna i champagnen enbart kommer i en smal ström i mitten.
Där har tillverkaren, som alla vet, gjort ett litet märke i botten just för att bubblorna ska börja där.
Jag har aldrig putsat glasen.
Risken att förorena dem är 100%.
Och risken att de går sönder är också stor.
Dricker bara ur snortunna munblåsta glas.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Händer det att ni dricker champagne ur coupeglas? Vilka är elegantast/bäst? Har ett par klumpiga glas jag inte gillar. https://www.cervera.se/produkt/romance-champagneskal-34-cl-guldkant



Finns väl knappt något glas som är sämre att dricka champagne än coupeglas. Bubblorna försvinner direkt och man känner inte möjlig smak av ett bra bubbel. Samma gäller väl det glas som de flesta använder de raka smala flûten, Festligt när man skålar, men inget glas som duger för att njuta av ett bättre vin. Om man inte har ett bättre champagne glas med avsmalnade form, så är ett bättre vitvinsglas att föredra…
 

Sigdarve

Medlem
ELLE skriver.

Champagne är en festlig dryck som sätter guldkant på det mesta. Frågan är vilket glas som är bäst att dricka den ädla drycken ur? De avlånga flöljtglasen eller de runda coupeglasen?

De flesta av oss dricker champagne i de klassiska, smala så kallade flöjtglasen. Den avlånga formen är inte bara visuellt vacker för champagne, den hindrar även bubblorna från att försvinna.

Men faktum är att vi går miste om en hel del av doft- och smakupplevelsen när vi häller upp drycken i ett avlångt glas.

Precis som ett vin behöver även champagne tid på sig att andas. När du smakar av ett vin är doften en central del i bedömningen. Problemet med de avlånga, smala champagneglasen är att du inte kan känna doften på samma sätt eftersom glaset är för smalt i öppningen.

Det bästa glaset att servera champagne ur? Det beror helt på vad du är ute efter! Om du föredrar bubblorna är det avlånga glaset bäst. Ett klassiskt coupeglas eller vanligt vinglas är däremot att föredra om du vill få ut det mesta av doft-och smakupplevelsen.

unmiss-sound-button-muted-e74d67a0c85c3548f07d7564782a269c.svg




Flöjt- eller coupeglas, vad väljer du? Foto: Shutterstock

Det bästa glaset att servera champagne ur? Det beror helt på vad du är ute efter! Om du föredrar bubblorna är det avlånga glaset bäst. Ett klassiskt coupeglas eller vanligt vinglas är däremot att föredra om du vill få ut det mesta av doft-och smakupplevelsen.
Finns väl knappt något glas som är sämre att dricka champagne än coupeglas. Bubblorna försvinner direkt och man känner inte möjlig smak av ett bra bubbel. Samma gäller väl det glas som de flesta använder de raka smala flûten, Festligt när man skålar, men inget glas som duger för att njuta av ett bättre vin. Om man inte har ett bättre champagne glas med avsmalnade form, så är ett bättre vitvinsglas att föredra…
 

Thirsty

Smygnykterist
ELLE skriver.

Champagne är en festlig dryck som sätter guldkant på det mesta. Frågan är vilket glas som är bäst att dricka den ädla drycken ur? De avlånga flöljtglasen eller de runda coupeglasen?

De flesta av oss dricker champagne i de klassiska, smala så kallade flöjtglasen. Den avlånga formen är inte bara visuellt vacker för champagne, den hindrar även bubblorna från att försvinna.

Men faktum är att vi går miste om en hel del av doft- och smakupplevelsen när vi häller upp drycken i ett avlångt glas.

Precis som ett vin behöver även champagne tid på sig att andas. När du smakar av ett vin är doften en central del i bedömningen. Problemet med de avlånga, smala champagneglasen är att du inte kan känna doften på samma sätt eftersom glaset är för smalt i öppningen.

Det bästa glaset att servera champagne ur? Det beror helt på vad du är ute efter! Om du föredrar bubblorna är det avlånga glaset bäst. Ett klassiskt coupeglas eller vanligt vinglas är däremot att föredra om du vill få ut det mesta av doft-och smakupplevelsen.

unmiss-sound-button-muted-e74d67a0c85c3548f07d7564782a269c.svg




Flöjt- eller coupeglas, vad väljer du? Foto: Shutterstock

Det bästa glaset att servera champagne ur? Det beror helt på vad du är ute efter! Om du föredrar bubblorna är det avlånga glaset bäst. Ett klassiskt coupeglas eller vanligt vinglas är däremot att föredra om du vill få ut det mesta av doft-och smakupplevelsen.
Hur upplever du själv skillnaden de olika glasen? :)
 

Ejdern

Medlem
Händer det att ni dricker champagne ur coupeglas? Vilka är elegantast/bäst? Har ett par klumpiga glas jag inte gillar. https://www.cervera.se/produkt/romance-champagneskal-34-cl-guldkant

Själv så dricker jag nästan aldrig ur ett Coupeglas, och skulle aldrig fördra det heller. Men det händer väl att man kan bli serverad ett sådant någon gång eller om man fått feeling att göra en glaspyramid.

ELLE, skriver om mode och talar nog mer om vad som är snyggt de skulle nog inte skriva till sina läsare att använda ett glas som Veritas eller liknande (se bild), då de är inte lika snygga och har innehar samma status som de andra två glasen som de flesta upplever som ”exklusivt”
 

Attachments

  • B6973052-7384-4BBA-BE17-45BCA7EC561E.png
    B6973052-7384-4BBA-BE17-45BCA7EC561E.png
    113,7 KB · Visningar: 290

Sigdarve

Medlem
Själv så dricker jag nästan aldrig ur ett Coupeglas, och skulle aldrig fördra det heller. Men det händer väl att man kan bli serverad ett sådant någon gång eller om man fått feeling att göra en glaspyramid.

ELLE, skriver om mode och talar nog mer om vad som är snyggt de skulle nog inte skriva till sina läsare att använda ett glas som Veritas eller liknande (se bild), då de är inte lika snygga och har innehar samma status som de andra två glasen som de flesta upplever som ”exklusivt”

Hur upplever du själv skillnaden de olika glasen? :)
Har inte druckit ur dem sedan jag köpte andra glas för ett år sedan. Här är modellerna jag har: Riedel Veritas, Chateau Kosta Boda, Cervera Coupe, Ritzenhoff, (har 4 st. som jag fick i present på förra arbetsplatsen, använder dem aldrig), Jamesse GC.
skumpa.jpg
 
  • Like
Reactions: Siv

The Wall

Medlem
Finns väl knappt något glas som är sämre att dricka champagne än coupeglas. Bubblorna försvinner direkt och man känner inte möjlig smak av ett bra bubbel. Samma gäller väl det glas som de flesta använder de raka smala flûten, Festligt när man skålar, men inget glas som duger för att njuta av ett bättre vin. Om man inte har ett bättre champagne glas med avsmalnade form, så är ett bättre vitvinsglas att föredra…

Zaltos vitvinsglas är bra till ung Champagne och Zaltos Bourgogne-glas är bra till mogen champagne. För enklare Champagne som tex vid fördrink i trädgården är Orrefors Merlot Champagne helt ok.
 

The Wall

Medlem
Brukar också köra glasprogram om jag bara kör glas men har några gånger kört mina på hårdaste program med annan disk. Fungerat fint det med. Brukar köra torkning också så blir det mindre vattenfläckar. Finns det någon bra anledning att inte göra det?
Bra anledning vet jag inte om det är, men vi har upptäckt att allt vatten rinner inte av alla glas helt och hållet i glasställningarna som vi använder i diskmaskinen. På våra Zalto Bx och Bourgogne kan det pga vinkeln som glaset står i bli kvar "vattenrester" på foten och i kupan. Det går visserligen att torka bort de torkade "resterna" med lätt fuktad fiberduk/handduk, men när jag har kört glas i diskmaskin vill jag av lathet inte gärna hålla på med någon efterbehandling av glasen.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Nyårsafton eller amatörernas afton som Dean Martin brukade kallade det, dvs den en enda dag som han själv inte drack alkohol på, till skillnad från alla andra dagar. Lite bubbel kanske det blir... NV CH och NV CH rose tror jag
 

Thirsty

Smygnykterist
Nyårsafton eller amatörernas afton som Dean Martin brukade kallade det, dvs den en enda dag som han själv inte drack alkohol på, till skillnad från alla andra dagar. Lite bubbel kanske det blir... NV CH och NV CH rose tror jag
I vilka glas då? :)
 

Sigdarve

Medlem
Vilket är det ultimata rödvinsglaset som passar alla röda viner? Eller varför ska man välja olika glas för olika rödvinstyper?
 
Last edited:

Sigdarve

Medlem
Ja, men Zalto upplevs sällan klumpiga.
Exakt. Får väl skaffa såna. "Bordeaux kupan från Zalto är för kraftiga och utvecklade viner" Borde inte en sån kupa även duga till mindre utvecklade viner? Eller varför skulle inte glasen duga till andra rödviner? Inväntar några kommentarer till innan jag beställer.
 
Last edited:
Toppen