Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

magnum

Epernay, Frankrike
Vet inte om de finns en restaurang modell som heter Veritas men om jag tolkar dig rätt så är de ändå samma kvalité oavsett serie?
Ja, samma glas men restaurangserien/förpackningen säljs (officiellt) inte till privatpersoner.
 
Finns ju en som de kallar restaurang bara väl? Typ samma form som Veritas men kortare stammar och tjockare glas. Skulle inte vara förvånad om Veritas restaurang hade kortare stammar med. Värt att dubbelkolla
 

magnum

Epernay, Frankrike
Finns ju en som de kallar restaurang bara väl? Typ samma form som Veritas men kortare stammar och tjockare glas. Skulle inte vara förvånad om Veritas restaurang hade kortare stammar med. Värt att dubbelkolla
Samma glas. Olika förpackningar!
GetAttachmentThumbnail
 
S

srenix

Har precis genom kusinen lyckats få möjligheten att köpa in Riedels Veritas Restaurant Serie till bra pris. Som omnämnts här ovan så ska de vara identiska som ordinarie Veritas? I så fall vilka rekommenderas? Har själv Veritas New World Pinot Noir hemma idag.

veritas rest.png
 

Jos

Medlem
Vet inte om de finns en restaurang modell som heter Veritas men om jag tolkar dig rätt så är de ändå samma kvalité oavsett serie?
Restaurang har tidigare i alla fall alltid varit en serie för restaurang som är tåligare. Minns att Vinum Bordeaux för restaurang hade lite kortare ben än Vinum Bordeaux i affären men det kanske de inte har nu längre. Men som sagt, det var oavsett en annan kvalitet.
 
Last edited:

The Wall

Medlem
Kör du något specialprogram som är skonsammare, eller använder du det vanliga programmet? Jag ska diska mina nya Zalto Universal-glas för första gången och köpt glastillbehöret till Siemens-diskmaskinen. Tack på förhand för tips.
Någon form av skonsamt program och skippa helst torkningen i maskinen efteråt. Vi brukar köra 30 min-program och pulverdiskmedel (Finish tror jag). Sorry för lite sent svar.
 

Kevinator

Medlem
Någon form av skonsamt program och skippa helst torkningen i maskinen efteråt. Vi brukar köra 30 min-program och pulverdiskmedel (Finish tror jag). Sorry för lite sent svar.
Tack för svar! Det har gått bra, det finns ett glasprogram och tillbehöret till diskmaskinen har fungerat perfekt!
 

The Wall

Medlem
Tack för svar! Det har gått bra, det finns ett glasprogram och tillbehöret till diskmaskinen har fungerat perfekt!
Låter utmärkt.
Vi har märkt att våra glas inte alltid blir helt rena; det kan finnas kvar lite rester från läppavtryck på kanten, men det går ju lätt att åtgärda genom lite försiktig diskning med diskmedel och fingrar innan glasen åker in i maskinen alternativt köra glasen i maskin tämligen omgående efter att glasen tömts. Möjligen överflödig information, men kör bara glas i glasdisken. Inga tallrikar, bestick eller annat. Fett som finns på tallrikar och bestick försvinner inte i ett skonsamt program utan sprids i maskinen och hamnar istället på glasen har en empirisk studie visat.
Om man inte vill torka glasen för hand brukar det bli ganska bra att lyfta ut glas-ställningarna ur maskinen och ställa dem på diskbänken och låta glasen lufttorka i ställningarna. Enda haken är att det kan bli några "torkade droppar" kvar på glasen. Det är dock vanligare på Zaltos öl- och vattenglas än på Zaltos vinglas.
 

lukastollig

Pudelfantast
Någon form av skonsamt program och skippa helst torkningen i maskinen efteråt. Vi brukar köra 30 min-program och pulverdiskmedel (Finish tror jag). Sorry för lite sent svar.
Brukar också köra glasprogram om jag bara kör glas men har några gånger kört mina på hårdaste program med annan disk. Fungerat fint det med. Brukar köra torkning också så blir det mindre vattenfläckar. Finns det någon bra anledning att inte göra det?
 
Undvik allt för höga temperaturer. Beroende på kvalitet så finns det en risk för sk glaspest/glassjuka. Tidigare körde jag en del provningsglas i 70 grader utan diskmedel för att få dem rena och en del fick förändringar som inte går bort.
 
Toppen