Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

En lämplig kompletteringspresent kan vara en vinglashållare för diskmaskinen; minskar risken väsentligt för kraschade glas. 270 kr på Elgiganten; https://www.elgiganten.se/product/v...tvaror/SZ73300/siemens-vinglashallare-sz73300

Tips kring detta är att köpa direkt från Siemens för 199kr: https://www.siemens-home.bsh-group....och-hallare-till-diskmaskiner/korgar/00791040 och skapar man konto får man 10% rabatt och fri frakt :) tog senast 2 dagar att få hem för mig :)
 

LarsW

Medlem
Tack för alla svar angående champagneglas. Efter lite diskussioner mellan oss som ska lägga ihopa till presenten så bestämde vi oss för att det blir ett 12 pack Zalto och en flaska Roederer rosé 2010 magnum.
Det var en väldigt fin present!
Extra kul med en flaska till där man kan använda alla glasen samtidigt.:)
 

Mats

Gone todash....
När det gäller vinglashållare för diskmaskin, någon som vet vilka funkar bra för Zalto? @Peder kanske? Den här från Siemens verkar inte klara varken bdx- eller bgn-glasen pga bredden och bdx-glasen bara med en marginal på några mm vad gäller höjden. Går säkert googla upp specar för olika tillverkare men är ju bra att få höra direkt av användare att de verkligen funkar också.
 

Vingubben

Medlem
När det gäller vinglashållare för diskmaskin, någon som vet vilka funkar bra för Zalto? @Peder kanske? Den här från Siemens verkar inte klara varken bdx- eller bgn-glasen pga bredden och bdx-glasen bara med en marginal på några mm vad gäller höjden. Går säkert googla upp specar för olika tillverkare men är ju bra att få höra direkt av användare att de verkligen funkar också.

92022B19-79F1-4952-B934-84A223232252.jpeg


Denna som jag tror är från Bosch tar fyra Bdx. Skall man körs Bgn så funkar det bara med två åt gången.
 

The Wall

Medlem
När det gäller vinglashållare för diskmaskin, någon som vet vilka funkar bra för Zalto? @Peder kanske? Den här från Siemens verkar inte klara varken bdx- eller bgn-glasen pga bredden och bdx-glasen bara med en marginal på några mm vad gäller höjden. Går säkert googla upp specar för olika tillverkare men är ju bra att få höra direkt av användare att de verkligen funkar också.
Tror att Bosch och Siemens hållare är likadana. Det ryms bara två Zalto Bourgogne i en ställning, alternativt 2 Bourgogne och 2 Riesling. 4 Bx ryms i en ställning.
 

The Wall

Medlem
Och jag som har Miele. Någon som vet om det finns dylik till deras maskiner?
Om det går att fälla ner tallriksstöden på nedre ”lådan” så att ”golvet” i lådan blir helt eller delvis plant borde ovan nämnda glasställningar fungera. Bosch/Siemens-ställningen funkar utmärkt i vår Cylinda-maskin. Sen är det inte omöjligt att tex Miele har en egen vinglasställning, men jag är lite osäker på om det går att köra Zalto Bourgogne i en sådan; de vanligaste vinglasen brukar ha en smalare form, typ Riedel Vinum Bx.
 

Håkan

Medlem
Om det går att fälla ner tallriksstöden på nedre ”lådan” så att ”golvet” i lådan blir helt eller delvis plant borde ovan nämnda glasställningar fungera. Bosch/Siemens-ställningen funkar utmärkt i vår Cylinda-maskin. Sen är det inte omöjligt att tex Miele har en egen vinglasställning, men jag är lite osäker på om det går att köra Zalto Bourgogne i en sådan; de vanligaste vinglasen brukar ha en smalare form, typ Riedel Vinum Bx.
Dessvärre har Miele åsikten att alla andra lösningar än deras egna är undermåliga.
 

buteljen

Medlem
Istället för att köpa ytterligare prylar för att kunna diska Zaltoglasen ordentligt så tror jag att jag överger dem. Har blivit mer o mer kär i Gabrielglasen och de är flitigast använda hemma nu. Skulle dock vilja ha Bourgogne och Bordeauxkupor.
Vilka märken förutom Zalto gillar ni bäst för Bordeaux och Borgougneglas ?
 

buteljen

Medlem
Angående skillnad Gabriel standard/gold, vad säger du om detta @The Wall (tror du har båda varianterna)?
... There is a significant difference between the two types. The hand made version is ultra light and it´s beautiful. But the wine doesn´t taste better IMHO. The shape of the glass is responsible for the tasting impression, not the weight and the thickness of the material. If money is no issue buy the hand made glasses. If you are price sensitive the machine made ones are fine enough. IMO. But I know people who swear that the wine tastes better in the hand made glass. I believe this is a myth but you have to test it by your own. Maybe my senses are just not sharp enough to see the difference. Who knows.
(från wineberserkers)
 

john b

Medlem
Istället för att köpa ytterligare prylar för att kunna diska Zaltoglasen ordentligt så tror jag att jag överger dem. Har blivit mer o mer kär i Gabrielglasen och de är flitigast använda hemma nu. Skulle dock vilja ha Bourgogne och Bordeauxkupor.
Vilka märken förutom Zalto gillar ni bäst för Bordeaux och Borgougneglas ?


Är inne på samma linje. Jag och mina vänner har knäckt 7av 12 zalto bgn på ett år. Då är det inte lika kul längre att plocka fram dem.
 

buteljen

Medlem
Det här var ju lite kul om det stämmer att Zalto haft denna som förlaga...
Went back to my Riedls, using up the the old stems that were originally made like the Zaltos now.
was called Willsberger. (från wineberserkers)
Googlar man på Willsberger får man upp: "The world famous hand-blown series Willsberger, designed by Johann Willsberger, has been crafted by Spiegelau for the past 30 years. With Willsberger Anniversary, Spiegelau has successfully been able to mechanically reproduce its exact complex form. Spiegelau presents Willsberger Anniversary, original series from Willsberger but machine-blown and therefore more affordable. The SPIEGELAU Willsberger Anniversary series is dishwasher safe."

Bourgognekupa Wilsberger lika hög som Zalto Bourgogne, men har 235 ml mindre volym
https://www.riedel.com/en/shop/willsberger-anniversary/burgundy-1416180
Har för mig att jag druckit i en Zalto Bourgognekupa på Hedone i London (RIP) som är mer öppen (som denna) än den vanliga.

Bordeauxkupa Wilsberger lika hög som Zalto, men har 130 ml mindre volym
https://www.riedel.com/en/shop/willsberger-anniversary/bordeaux-1416177

De ser ju onekligen mer ut som Zalto i formen än övriga Riedlkupor. Någon som har/har haft dessa glas? Kan man få tag på dessa som handblåsta tro, eller är de ur produktion?

Edit:
Vikt:
Gabriel Standard 147 g - Zalto Universal 110 g
Willsberger Bg 175 g - Zalto Bg 129 g
Willsberger Bx 177 g - Zalto Bx - 127 g
 
Last edited:
Toppen