Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

The Wall

Medlem
Så här ser en tafflig bild ut med, från vänster sett, Lehmann D 80, Grassl 1855 och Zalto Bx.
Bild_01.JPG
 

The Wall

Medlem
När vi är inne på temat "taffliga bilder med iphone SE-kamera" passar jag på att lägga till, från vänster sett, Lehmann D 80, Grassl 1855, Sophienwald Phoenix Bx samt Gabriel Gold.
Bild_04.JPG
 

buteljen

Medlem
Jag säljer Sommelier och Vinum (mest rödvin) har/köper Veritas och Superleggero. Stora favoriter är Veritas Champagne och Sommelier Bdx Grand Cru. Har du jfr Lehmann med Veritas Champagne?
En fråga till:
Sommelier och Superlegero är "handmade" medans Vinum och Veritas är "machinmade". Märks skillnaden mycket? Är de maskingjorda mycket tyngre?
 

The Wall

Medlem
En fråga till:
Sommelier och Superlegero är "handmade" medans Vinum och Veritas är "machinmade". Märks skillnaden mycket? Är de maskingjorda mycket tyngre?
Det enda som jag kan bidra med om vikter är för några Riedel Vinum; Bordeaux 196 g, Syrah 193 g, New World Pinot Noir 159 g, Riesling/Zinfandel 151 g. Av ren upphetsning att väga glas glömde jag dessvärre att väga Montrachet när jag höll på. Port skippade jag att väga, även om det lockade.
 

magnum

Epernay, Frankrike
En fråga till:
Sommelier och Superlegero är "handmade" medans Vinum och Veritas är "machinmade". Märks skillnaden mycket? Är de maskingjorda mycket tyngre?
Bdx grand Cru Sommelier/Superleggero, 170/140gram, Veritas Bdx 140gram. Olika storlekar,Somm 86cl/27cm, Super 89 cl 28,2 cm Veritas 62,5 cl 23,5cm.
 

Jos

Medlem
Det jag möjligen kan invända mot Zalto är att formen påminner lite väl mycket om Iittala Essence och jag föredrar lite mer "klassisk" form på glasen. Dock, det är väldigt sällansom jag tittar i mig vin så det är ingen större sak egentligen.
!
Exakt så! Finns nån med mer klassisk form men Zaltos kvalitet?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Vilka använder du helst till bdx och till bourgogne?
Sommelier Grand Cru Bdx & Bg! Dricker mest Bdx och för mig är det glaset magiskt! Har beställt Superleggero men inte fått dom än! Inte bättre drickmässigt men annan känsla!:)
 
  • Like
Reactions: Jos

The Wall

Medlem
Riedels glas brukar hålla bra, är ofta behagliga att dricka ur och har i många fall en formgivning som jag uppskattar. När jag fastnade för Riedel slutade jag att leta efter andra glas. Sen råkade jag prova Zalto och fastnade för den tillverkaren, trots att jag inte har fallit helt för formgivningen.
På tal om glas som håller; det är ofta den mänskliga hanteringen som ligger bakom många haverier, i en diskmaskin står glasen för det mesta still.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Riedels glas brukar hålla bra, är ofta behagliga att dricka ur och har i många fall en formgivning som jag uppskattar. När jag fastnade för Riedel slutade jag att leta efter andra glas. Sen råkade jag prova Zalto och fastnade för den tillverkaren, trots att jag inte har fallit helt för formgivningen.
På tal om glas som håller; det är ofta den mänskliga hanteringen som ligger bakom många haverier, i en diskmaskin står glasen för det mesta still.
Det var mer detta jag tänkte på ¨men det borde rimligen finnas andra producenter¨.
 

Jos

Medlem
Sommelier Grand Cru Bdx & Bg! Dricker mest Bdx och för mig är det glaset magiskt! Har beställt Superleggero men inte fått dom än! Inte bättre drickmässigt men annan känsla!:)
Ok då slår jag till på Superleggero då. Vet du var man hittar bäst pris?
 

The Wall

Medlem
Det var mer detta jag tänkte på ¨men det borde rimligen finnas andra producenter¨.
Riedel var väl först (1973) med glas anpassade för druvor och har fortsatt att utvecklas sedan dess, ett bra exempel på det är Superleggero som dök upp 2015 när det började bli populärt med tunna och fjäderlätta glas.

Det finns som sagt även andra tillverkare (tex Nachtmann, Schott, Schott Zwiesel, Zwiesel 1872, Zieher, Orrefors, Villeroy & Boch plus en hög till), men jag har inte haft möjlighet att prova särskilt många över tid och har ingen direkt uppfattning om hur hållbarheten för andra tunna glas är. Numera har vi nästan bara (utöver Zalto och Riedel Vinum) ett Sophienwald Phoenix Bx, två Mark Thomas Selection Red, tre Gabriel Gold, ett Lehmann Sommier D80 och en flock med Gabriel StandArt. Det enda Grassl 1855 som jag hade köpte en god vän av mig, men råkade dessvärre kvadda det i samband med diskningsprocessen.

Eftersom vi än så länge dricker på tok för lite Champagne hemma får våra Zalto vitvin tjänstgöra som glas till ung Champagne och Zalto Bour till mogen Champagne. Orrefors Merlot Champagne eller StandArt till övrigt bubbel av enklare sort. Någon gång tänkte jag försöka fördjupa mig i Champagneglas, men det lär dröja ett tag.
 
Toppen