Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

rs14

Medlem
Jag lade till ett glas Superleggero och hamnade på 151,12 euro och fri frakt. Eller mer nästan korrekt, om jag hypotetiskt skulle köpa skulle jag ha gjort så (Gardering ifall hustrun råkar snubbla in på forumet och tråden :))

Ett bra köp! Du får igen pengarna om du säljer dem någon gång. Bourgogne-kupan i sommelierserien är unik, och skapades redan 1958 (tror jag...)
 

The Wall

Medlem
Ett bra köp! Du får igen pengarna om du säljer dem någon gång. Bourgogne-kupan i sommelierserien är unik, och skapades redan 1958 (tror jag...)
Jag upptäckte att 2-pack för Bx-kupan kostar 109 euro och det hade kanske varit en idé att ta med ett sådant i min hypotetiska beställning som rent hypotetiskt redan är gjord. Nåja, det får väl bli en jämförelse mellan Zalto/Sommeliers/Superleggero/Gabriel med Barolo/Barbaresco eller möjligen Felton Road som referensvin framöver, vi dricker i nuläget trots allt mer nebbiolo än Bx och PN hemma.
 

rs14

Medlem
Jag upptäckte att 2-pack för Bx-kupan kostar 109 euro och det hade kanske varit en idé att ta med ett sådant i min hypotetiska beställning som rent hypotetiskt redan är gjord. Nåja, det får väl bli en jämförelse mellan Zalto/Sommeliers/Superleggero/Gabriel med Barolo/Barbaresco eller möjligen Felton Road som referensvin framöver, vi dricker i nuläget trots allt mer nebbiolo än Bx och PN hemma.

Du kanske kan göra ett tillägg på din lagda beställning?

Ser fram emot när dessa ska utvärderas :) Och Nebbiolo funkar ypperligt i Burgundyglasen.
 

The Wall

Medlem
Du kanske kan göra ett tillägg på din lagda beställning?

Ser fram emot när dessa ska utvärderas :) Och Nebbiolo funkar ypperligt i Burgundyglasen.

Tanken är lockande, men jag avvaktar för tillfället. Även jag ser fram emot utvärderingen. :)
Blev lite sugen på att ta med även Orrefors Difference Mature i uppställningen. Hm.
 

rs14

Medlem
Tanken är lockande, men jag avvaktar för tillfället. Även jag ser fram emot utvärderingen. :)
Blev lite sugen på att ta med även Orrefors Difference Mature i uppställningen. Hm.

Hehe, ja varför inte. Har du Orrefors redan? De har ju gått upp i pris en hel del. Jag önskade, och fick en hel del av dessa i present förr sedan kompletterade jag dessa med ett några besök i Glasriket. Förvisso andrasortering men vid nogsam selektering så kunde man plocka ut glas som var i princip helt felfria. Jag brukade passa på att köra dit (bor hyfsat nära) när de körde 50% på vissa glas, så när man körde halva priset på Difference brukade jag säga till min käresta ”Ska vi inte ta en liten tur till Glasriket, äta lite lunch och se om vi hittar några vackra vaser och skålar?”. Funkade ett par gånger men sedan gick det inte längre. Sista gången körde jag upp själv, en dag mitt i veckan så att hon inte skulle komma på mig. Fick nästan ångest efteråt när jag insåg att jag nästan fyllt två vitrinskåp med vinglas. Kände mig lite som en missbrukare. Eller rättare sagt, en redig jävla glasknarkare :)
 

The Wall

Medlem
Hehe, ja varför inte. Har du Orrefors redan? De har ju gått upp i pris en hel del. Jag önskade, och fick en hel del av dessa i present förr sedan kompletterade jag dessa med ett några besök i Glasriket. Förvisso andrasortering men vid nogsam selektering så kunde man plocka ut glas som var i princip helt felfria. Jag brukade passa på att köra dit (bor hyfsat nära) när de körde 50% på vissa glas, så när man körde halva priset på Difference brukade jag säga till min käresta ”Ska vi inte ta en liten tur till Glasriket, äta lite lunch och se om vi hittar några vackra vaser och skålar?”. Funkade ett par gånger men sedan gick det inte längre. Sista gången körde jag upp själv, en dag mitt i veckan så att hon inte skulle komma på mig. Fick nästan ångest efteråt när jag insåg att jag nästan fyllt två vitrinskåp med vinglas. Kände mig lite som en missbrukare. Eller rättare sagt, en redig jävla glasknarkare :)
”Vad har du nu beställt?” är nog den vanligaste frågan hemma från hustrun när jag försöker smyga hem några glas. Ibland får de mellanlanda på jobbet av, hm, säkerhetsskäl.
Vi har bara Merlot Champagne kvar numera (och en flock Beer Taster) så det blir till att lokalisera ett Difference-glas så småningom.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Tanken är lockande, men jag avvaktar för tillfället. Även jag ser fram emot utvärderingen. :)
Blev lite sugen på att ta med även Orrefors Difference Mature i uppställningen. Hm.
Så vad blev det, 2 Sommelier Burg och 1 Superleggero Burg?
 

Sonderlese

Medlem
Så här ser en tafflig bild ut med, från vänster sett, Lehmann D 80, Grassl 1855 och Zalto Bx.Visa bifogad bild 20614
Jag är inte överförtjust i glas med kraftig tratt-formad botten, varför Grassl 1855 tilltalar mig utseende mässigt. Men sen är smakupplevelsen avgörande! Finns det någon motsvarande bourgogneglas?

Tack @The Wall för mycket innehållande och underhållande läsning och recession!
 

The Wall

Medlem
Jag är inte överförtjust i glas med kraftig tratt-formad botten, varför Grassl 1855 tilltalar mig utseende mässigt. Men sen är smakupplevelsen avgörande! Finns det någon motsvarande bourgogneglas?

Tack @The Wall för mycket innehållande och underhållande läsning och recession!
Grassl Cru torde vara svaret på den frågan. Grassl finns att tillgå i Sverige hos Fine Wine Services: https://finewineservice.se/produkt-kategori/glas/
 

The Wall

Medlem
Difference Mature dök just upp och det första som slog mig var att kupan är liten som en fingerborg nu när jag vant mig vid större kupor. Det andra som slog mig var att glaset känns obalanserat. Nåja, jag får prova och utvärdera.
 

rs14

Medlem
Difference Mature dök just upp och det första som slog mig var att kupan är liten som en fingerborg nu när jag vant mig vid större kupor. Det andra som slog mig var att glaset känns obalanserat. Nåja, jag får prova och utvärdera.

Kupan är ju speciell helt klart, extremt vid men relativt liten mynning, Primeur har ännu mindre mynning och många viner ger ifrån sig ett ganska oangenämt alkoholstick i nosen, det är en av orsakerna till att jag använt just dessa ganska sällan. Jag tycker dock fortfarande att de (hela serien) är otroligt vackra och det var nog det estetiska jag föll för från allra första början. Att man valt namnet Mature är lite missvisande enligt min mening. Jag tycker inte detta är ett glas som tar fram 'det bästa' ur mogna viner av bdx, hermitage etc. Denna kupan gör sig bäst med Pinot och Nebbiolo.
 
Last edited:

buteljen

Medlem
Någon som ser vad detta är för glas? Bild från VDP GG 2020 provning
013DF2D9-90F4-4964-870E-B1ABFC002CDD.jpeg
 
Toppen