Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

bwana

Medlem
Någon som vet om någon affär i Sverige har Riedels Black Tie Syrah glas på lager ? Beställde just 36 Superleggero på Neuerts och beräknad leveranstid var 28 Februari, det var ju mindre kul.
 

The Wall

Medlem
Någon som vet om någon affär i Sverige har Riedels Black Tie Syrah glas på lager ? Beställde just 36 Superleggero på Neuerts och beräknad leveranstid var 28 Februari, det var ju mindre kul.
Jag vet inte hur vanligt förekommande Black Tie-serien är, dvs lite tveksam om den finns på lager i större mängder. Kolla med Öl & Vinmagasinet på Karlbergsvägen i Stockholm, de har hela Riedels sortiment.
 

bwana

Medlem
Jag vet inte hur vanligt förekommande Black Tie-serien är, dvs lite tveksam om den finns på lager i större mängder. Kolla med Öl & Vinmagasinet på Karlbergsvägen i Stockholm, de har hela Riedels sortiment.
Tackar för tipset! ringde dit och pratade med en väldigt trevlig säljare dock verkar det vara svårt med black tie i Sverige.
 

The Wall

Medlem
Tackar för tipset! ringde dit och pratade med en väldigt trevlig säljare dock verkar det vara svårt med black tie i Sverige.
Gissar att du pratade med Danne, har för mig att det är han och hans far som driver butiken. Han är både trevlig och kunnig.
 

MarkusJ

Medlem
Gissar att du pratade med Danne, har för mig att det är han och hans far som driver butiken. Han är både trevlig och kunnig.
Bästa bemötandet man kan få i en butik! Båda Danne och Robert är fantastiska. Sedan jag köpte rom-glas till farsan där för ett gäng år sedan köper jag inte glas någon annanstans, även om man ibland lockas av rea-priser i andra större butiker.
 

Jonas Sand

Medlem
Hej.
Kanske en konstig fråga men jag har tolv Orrefors Anne rödvinsglas (de heter inte ”mer” än det) samt tolv matchande selterglas som jag tänkte sälja. Har någon en uppfattning om vad man skulle kunna sälja ett sådant paket för? Priserna jag sett på nätet är sjukt spridda (de är ej längre i produktion) men det billigaste jag sett har varit 185 per vinglas. Jag har sett upp till 500 men det är nog ett pris för de som behöver ett enstaka i sin samling.
Alla är i toppskick, då jag knappt använt dem. Alla förpackningar finns kvar.
2500 allt som allt? 3000?
 

buteljen

Medlem
Jag funderar på att köpa stället från Electrolux, hur har det fungerat, är du nöjd med det?
Det har fungerat utmärkt de få gånger jag använt det! Vi bor mest ute på gården nu och där har vi ingen diskmaskin :D. Som tur är har vi Gabriel Standardglas där så de tål att diskas på ett annat sätt än Zalto som vi har i stan.
 

buteljen

Medlem
Någon som sett dessa Zaltoglas i Montrachetstil?
Kan det ha varit en prototyp som testades men aldrig blev något av? Detta var på Hedone 2018.
Kanske @Peder vet något?

3AB09DE5-FE23-45FA-A1DC-92EB1B649D53.jpeg
 

Peder

Medlem
Någon som sett dessa Zaltoglas i Montrachetstil?
Kan det ha varit en prototyp som testades men aldrig blev något av? Detta var på Hedone 2018.
Kanske @Peder vet något?

Nu tycker jag inte att det ser exakt ut som Bourgogne-kupan men som jag förstått det tidigare var det den kupan med något kortare stjälk och var en specialbeställning för Hedone. Men blir osäker när jag ser bilden. Zalto som företag är inte dom mest vältaliga när man har frågor trots att man sålt deras glas i åtta år.
 

buteljen

Medlem
Nu tycker jag inte att det ser exakt ut som Bourgogne-kupan men som jag förstått det tidigare var det den kupan med något kortare stjälk och var en specialbeställning för Hedone. Men blir osäker när jag ser bilden. Zalto som företag är inte dom mest vältaliga när man har frågor trots att man sålt deras glas i åtta år.
Tusen tack! Jag tror Mikael sa att det var just bourgogneglaset där kupan var kapad. Eftersom man inte sett dem någon annanstans så är det säkert som du skriver - en specialbeställning.
 

The Wall

Medlem
Tusen tack! Jag tror Mikael sa att det var just bourgogneglaset där kupan var kapad. Eftersom man inte sett dem någon annanstans så är det säkert som du skriver - en specialbeställning.
Zalto kanske var lite mer benägna att gå med på specialare i början av 10-talet för att etablera sig. Bara en gissning från min sida.
 

Peder

Medlem
Zalto kanske var lite mer benägna att gå med på specialare i början av 10-talet för att etablera sig. Bara en gissning från min sida

Jag tror fortfarande dom är på kring något som ger status som i fallet Hedone. Det har hänt mycket sedan 2010 inom företaget. Men läser man artiklar så har mycket hänt och Kurt Zalto som designade glasen blev utkastad ur företaget i samband med nya delägare. Jag har också hört rykten att produktion nu sker på flera olika ställen för att kunna hinna med efterfrågan, dock fortfarande med skickliga hantverkare. Det har även varit mål mot konkurrenter som som Sophienwald som kopierat och gjort stundtals vinglas som efterliknar Zalto väldigt mycket har jag hört rykten om. Däremot tycker fortfarande det är otroligt bra glas och jag gillar även mycket Gabriel glas som tyvärr däremot bara har en modell men som jag kör med i sommarstugan.
 

The Wall

Medlem
Jag tror fortfarande dom är på kring något som ger status som i fallet Hedone. Det har hänt mycket sedan 2010 inom företaget. Men läser man artiklar så har mycket hänt och Kurt Zalto som designade glasen blev utkastad ur företaget i samband med nya delägare. Jag har också hört rykten att produktion nu sker på flera olika ställen för att kunna hinna med efterfrågan, dock fortfarande med skickliga hantverkare. Det har även varit mål mot konkurrenter som som Sophienwald som kopierat och gjort stundtals vinglas som efterliknar Zalto väldigt mycket har jag hört rykten om. Däremot tycker fortfarande det är otroligt bra glas och jag gillar även mycket Gabriel glas som tyvärr däremot bara har en modell men som jag kör med i sommarstugan.
Om jag inte minns fel gick väl någon från Zalto till Grassl för några år sedan.
 

Peder

Medlem
Om jag inte minns fel gick väl någon från Zalto till Grassl för några år sedan.

Det känner jag inte till men mycket möjligt och känns som att man tagit väldigt mycket inspiration från Zalto. Snyggt gjorda, men fick lite varierande intryck av Grassl när jag prova dom och framförallt Zalto Bourgogne slår Grassl, då dom inte har något som är i närheten av den doftspegeln.
 
Toppen