Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

rs14

Medlem
Champagne i Universal är en fin upplevelse, eller rättare sagt det passar för vissa champagner... Jag brukar dricka champagne parallellt från Universal och White och vissa gör sig bättre i White medans andra blir bättre i Universal. Så jakten på det perfekta glaset fortsätter. Läste om ett nytt glas på marknaden designat av Kurt Josef Zalto (vet ej om det finns någon koppling) som heter Josephinenhütte, munblåst med lite egensinning design. Om det är vackert eller inte är väl upp till var och en att avgöra

https://josephinen.com/

Vidare så såg jag att Prowine säljer ut Jamasse's serie A Lallement 1190 kr för 6-pack. A Lallement togs fram med hjälp av franska sommelier/kockar om jag inte missminner mig och det finns hela fem olika modeller att välja mellan.

Jag själv är lite nyfiken på att testa Sydnios glas, samt Darsonville som Raphael Bérêche nyligen påstod var det bästa och mest balanserade glaset för champagne. Verkar dessvärre vara omöjliga att få tag på...Hmm.
 
Last edited:

magnum

Epernay, Frankrike
Champagne i Universal är en fin upplevelse, eller rättare sagt det passar för vissa champagner... Jag brukar dricka champagne parallellt från Universal och White och vissa gör sig bättre i White medans andra blir bättre i Universal. Så jakten på det perfekta glaset fortsätter. Läste om ett nytt glas på marknaden designat av Kurt Josef Zalto (vet ej om det finns någon koppling) som heter Josephinenhütte, munblåst med lite egensinning design. Om det är vackert eller inte är väl upp till var och en att avgöra

https://josephinen.com/

Vidare så såg jag att Prowine säljer ut Jamasse's serie A Lallement 1190 kr för 6-pack. A Lallement togs fram med hjälp av franska sommelier/kockar om jag inte missminner mig och det finns hela fem olika modeller att välja mellan.

Jag själv är lite nyfiken på att testa Sydnios glas, samt Darsonville som Raphael Bérêche nyligen påstod var det bästa och mest balanserade glaset för champagne. Verkar dessvärre vara omöjliga att få tag på...Hmm.
Hmm tillverkas Darsonville fortfarande, hursom grymt bra champagneglas, kanske det bästa! (men ojämna i form finns nog inte två likdana glas, Sydonios motsats ) innan glashysterin var de nog det mest använda glaset bland champagneodlare. A Lallement är väl ett glas för varje champagne typ!
 

Fixfred

Medlem
Någon som vet vad detta är för modell?
Gissar på att det är någon utav Lehmann jamade men vet inte riktigt vilken.
fb020f0a9a258e63bd91e5ff88cb.jpeg
 

LarsW

Medlem
Någon som vet vad detta är för modell?
Gissar på att det är någon utav Lehmann jamade men vet inte riktigt vilken.
fb020f0a9a258e63bd91e5ff88cb.jpeg
Det är från Plus de Bulles, inte sant?
Om ingen här sitter med svaret så har de en snabb och snäll kundtjänst som säkert kan berätta.:)
 

matage

Medlem
Vårt förstaval hemma till Chianti Classico och dolcetto. Fungerar givetvis bra till andra viner också, men vi har fastnat lite tillfälligt i andra viner just nu.
Jag stod i valet och kvalet mellan dessa och Zalto Universal men gillar dessa bättre.
Har dock Zalto Bgn och planerar köpa deras white men kör sen mestadels Veritas (NW PN, Merlot, Champagne Wine) och ska byta ut mina Vinum Hermitage mot Veritas OW Syrah.

Funderade ett tag på att spara Vinum till utomhusbruk men tyckte det var roligare att använda OpenUp-glasen ute.

#DetÄrKulMedGlas
 

Mexikanaren

Medlem
Jag stod i valet och kvalet mellan dessa och Zalto Universal men gillar dessa bättre.
Har dock Zalto Bgn och planerar köpa deras white men kör sen mestadels Veritas (NW PN, Merlot, Champagne Wine) och ska byta ut mina Vinum Hermitage mot Veritas OW Syrah.

Funderade ett tag på att spara Vinum till utomhusbruk men tyckte det var roligare att använda OpenUp-glasen ute.

#DetÄrKulMedGlas
Har redan 4st Zalto Universal men måste erkänna att jag blev sugen på att beställa 2st Gabriel bara för att testa hur de är. Skadar ju knappast att ha extra-glas ändå tänker jag.
 

The Wall

Medlem
Jag stod i valet och kvalet mellan dessa och Zalto Universal men gillar dessa bättre.
Har dock Zalto Bgn och planerar köpa deras white men kör sen mestadels Veritas (NW PN, Merlot, Champagne Wine) och ska byta ut mina Vinum Hermitage mot Veritas OW Syrah.

Funderade ett tag på att spara Vinum till utomhusbruk men tyckte det var roligare att använda OpenUp-glasen ute.

#DetÄrKulMedGlas
Vi tänkte ha Vinum till utomhusbruk, men ändrade oss till Gabriel StandArt istället. Sen släpar vi ändå ut Zalto, Sommeliers och Veritas om det inte blåser för mycket.
Zalto Universal känns perfekta till riesling smaragd och "helt ok" till mycket annat och är visserligen bra glas, men det känns oftare och oftare som att det finns ett bättre alternativ.
 

Vingubben

Medlem
Du måste varit snabb som fick Veritas NW PN på 25%... nu är de på fullpris.
Jag är som sagt på "opportunistisk" jakt efter Veritas OW Syrah och de var inte heller nedsatta :oops:
83DB0243-9E14-4FC8-8528-57AE7ADBBDB1.jpeg


Också varit på jakt efter dessa men gav till slut vika och inhandlade på Bagaren & Kocken, en dryg hundring billigare än Cervera per 2-p. Tycker dom är fantastiskt vackra, och än så länge bara provat med lite tyngre rött, men borde funka rätt bra som allroundglas.
 
Toppen