Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Dags för en liten uppdatering gällande Zieher Vision Balanced. Har ej testat den mot Zalto och Gabriel då jag coravinat.
Men vilken upplevelse både i doft och smak!
Klart bättre än Riedels veritas, vinum serier.
Druckit BdM, Bourgogne vit och röd.
Nackdel: de är så stora att de inte ryms i hängande vinhyllan....
 

buteljen

Medlem
Gjorde ett försök att få tag på de speciella "Montrachet"-glasen från Zalto som då och då dyker upp på bilder här och var. Nu senast på Jasper Morris insta. Har själv druckit ur dem på Hedone o 67 Pall Mall. Drog iväg ett mail till Zalto och delar med mig av svaret. Någon som brukar dricka chardonnay ur Bordeauxglasen? Eftersom jag har diskat sönder alla Bourgogneglas utom ett, så har jag använt Bxglaset ibland och tycker det funkar bra. Universal är också flitigt använt.

thank you for your inquiry and interest in or Zalto DENK’ART glasses. The glasses you are mentioning are not part of our range and have not been introduced. This is a narrow cut of our Burgundy and was a bespoke order for our largest single restaurant client 67 Pall Mall as they asked for a glass with big opening for overt heavier oak in some wines. We don’t have sufficient remaining stock and have not added this to the range as the functional aspects do not fulfill our general standards. For Chardonnay depending on the style the best glass seems to be the Bordeaux (in average), some like Leflaive and their style for Montrachet/Puligny Montrachet/Batard/ Chevalier prefer the Burgundy, some like Roulot for his mineralic Meursaults prefer the Universal.

For questions don't hesitate to contact me.

half.png
 

The Wall

Medlem
Gjorde ett försök att få tag på de speciella "Montrachet"-glasen från Zalto som då och då dyker upp på bilder här och var. Nu senast på Jasper Morris insta. Har själv druckit ur dem på Hedone o 67 Pall Mall. Drog iväg ett mail till Zalto och delar med mig av svaret. Någon som brukar dricka chardonnay ur Bordeauxglasen? Eftersom jag har diskat sönder alla Bourgogneglas utom ett, så har jag använt Bxglaset ibland och tycker det funkar bra. Universal är också flitigt använt.
Hälla vit Bourgogne i ett Bx-glas? Är du helt tokig människa? ;)
Skämt åsido, det kan mycket väl vara värt att testa!
Hur är Zaltos Montrachet-glas till form och storlek jämfört med Bx och Bou? Ett Bourgogne-glas med avkapad topp eller en egen form?
Undrar för övrigt var Hedones glas tog vägen när de stängde.
 

buteljen

Medlem
Hur är Zaltos Montrachet-glas till form och storlek jämfört med Bx och Bou? Ett Bourgogne-glas med avkapad topp eller en egen form?.
:D Men läser du inte vad som skrivs? :D
”This is a narrow cut of our Burgundy and was a bespoke order for our largest single restaurant client 67 Pall Mall as they asked for a glass with big opening for overt heavier oak in some wines.”
 

The Wall

Medlem
:D Men läser du inte vad som skrivs? :D
”This is a narrow cut of our Burgundy and was a bespoke order for our largest single restaurant client 67 Pall Mall as they asked for a glass with big opening for overt heavier oak in some wines.”
Jag var för chockad för att förstå allt som skrevs efter "har jag använt Bxglaset ibland" :D
"Big opening" stämmer väl med Bx-kupan, iaf i jämförelse med Bourgogne-kupan. Hm, nu börjar det locka ordentligt att jämföra Bx med Bourgogne.
 

buteljen

Medlem
Jag var för chockad för att förstå allt som skrevs efter "har jag använt Bxglaset ibland" :D
"Big opening" stämmer väl med Bx-kupan, iaf i jämförelse med Bourgogne-kupan. Hm, nu börjar det locka ordentligt att jämföra Bx med Bourgogne.
Det låter onekligen intressant med olika glas för olika stilar av Chardonnay:
Genererellt - Bordeauxglaset
Klassiskt ekade CdB - Bourgogneglaset
Mer mineraliska - Universalglaset
 

buteljen

Medlem
Sant, men jag tänkte på viner som ligger mer åt Chablis-hållet (petit Chablis, Chablis och troligen även 1er cru).
Men det finns ju bara ett sätt att ta reda på det :)
Jag tolkade det som att det är dessa han menar (om de inte är mer mineraliska).
Men precis - go for it :D (har själv inga rieslingglas)
 

Regner

Medlem
Tack för bra inspiration i denna tråd. Fick leverans av tre olika typer Riedel Veritas i veckan och är riktigt nöjd ännu så länge (har dock bara hunnit testa Chardonnay-glasen).
6x av respektive Chardonnay, OWPN och Riesling/Zinfandel.
66DD1F0E-066F-4467-8117-870C2330CB15.jpeg
 
Toppen