Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

rs14

Medlem
Tack för bra inspiration i denna tråd. Fick leverans av tre olika typer Riedel Veritas i veckan och är riktigt nöjd ännu så länge (har dock bara hunnit testa Chardonnay-glasen).
6x av respektive Chardonnay, OWPN och Riesling/Zinfandel.
Visa bifogad bild 23118

Fint köp! Veritas är nog mina favoritglass när det kommer till kritan, i alla fall de jag använder oftast. Införskaffar du en sexa Cabernet och champagne också så har du en bra bas som täcker de flesta typer av viner.
 

Regner

Medlem
Fint köp! Veritas är nog mina favoritglass när det kommer till kritan, i alla fall de jag använder oftast. Införskaffar du en sexa Cabernet och champagne också så har du en bra bas som täcker de flesta typer av viner.

Tack, ja jag kände att det gäller att börja någonstans och när vi får lite mer plats framåt så kan det säkert bli lite kompletterande köp! Speciellt kul med Chardonnay-glasen eftersom vi dricker mycket ekad chardonnay. Jag ska testa jämföra samtliga glas + de vi hade tidigare för att se skillnaderna vid tillfälle.
 

The Wall

Medlem
Tack, ja jag kände att det gäller att börja någonstans och när vi får lite mer plats framåt så kan det säkert bli lite kompletterande köp! Speciellt kul med Chardonnay-glasen eftersom vi dricker mycket ekad chardonnay. Jag ska testa jämföra samtliga glas + de vi hade tidigare för att se skillnaderna vid tillfälle.
Mycket sunt beteende :)
 

AndreasG

Medlem
Spiegelau har nyligen släppt en ny serie, Definiton, som verkar vara väldigt lik Zalto. Däremot en betydande prisskillnad. Är det någon som testat den serien och kan uttala sig?
Viktjämförelsen på universal glasen är 108g på Zalto och 120g på Spieglau. Jag är nyfiken iaf, måste bara skapa plats för fler glas:D
 

Sonderlese

Medlem
Spiegelau har nyligen släppt en ny serie, Definiton, som verkar vara väldigt lik Zalto. Däremot en betydande prisskillnad. Är det någon som testat den serien och kan uttala sig?
Viktjämförelsen på universal glasen är 108g på Zalto och 120g på Spieglau. Jag är nyfiken iaf, måste bara skapa plats för fler glas:D
Ackja! Men glasen är gigantiska!
Bordeaux glaset rymmer 750 ml och bourgogne glaset hela 960 ml (vår vinkaraff rymmer 1200 ml)!
Hustrun vill använda bourgogneglaset som guldfisk akvarium.
Annars ser de bra ut, ”rätt” till formen.

Edit: som The Wall upplyser mig nedan, Zalto är exakt samma storlek.
 
Last edited:

The Wall

Medlem
Spiegelau har nyligen släppt en ny serie, Definiton, som verkar vara väldigt lik Zalto. Däremot en betydande prisskillnad. Är det någon som testat den serien och kan uttala sig?
Viktjämförelsen på universal glasen är 108g på Zalto och 120g på Spieglau. Jag är nyfiken iaf, måste bara skapa plats för fler glas:D
Ser väldigt lika ut som Zalto. Vore väldigt intressant att testa och jämföra.
Inget riesling-glas (eller sötvinsglas) hos Spiegelau dock upptäckte jag nu.
 
Last edited:

Mexikanaren

Medlem

Du som provat Gabriel Glas Gold, något du tycker man behöver vid sidan av Zalto Universal?
Vet att du givetvis kommer säga att vinglas kan man inte ha för många av men är det egentligen någon stor skillnad mellan de 2?
Dricker du samma typ av viner i de 2 t.ex? (Oftast riesling för min del)

Sorry för att jag pokade dig lite men vet tillräckligt om hur du skulle svara för att inte påpeka det redan i detta stadie :p
 

The Wall

Medlem
Du som provat Gabriel Glas Gold, något du tycker man behöver vid sidan av Zalto Universal?
Vet att du givetvis kommer säga att vinglas kan man inte ha för många av men är det egentligen någon stor skillnad mellan de 2?
Dricker du samma typ av viner i de 2 t.ex? (Oftast riesling för min del)

Sorry för att jag pokade dig lite men vet tillräckligt om hur du skulle svara för att inte påpeka det redan i detta stadie :p
Tidigare drack vi huvudsakligen Chianti Classico (och viner baserade på sangiovese/brunello/prugnolo gentile ur Universal, men har mer eller mindre helt och hållet övergått till Gold för de vinerna av den enkla anledningen att vi tycker att smakupplevelsen är bättre i Gold. Den enda gång som jag kan minnas att vi har känt att Universal varit spot on är för riesling smaragd och möjligen för riesling från Alsace (för tysk riesling tycker vi att Zaltos rieslingglas är finfint). I de flesta övriga fall har vi känt att Universal varit "ok, men det finns bättre alternativ". Om man däremot ska prova viner är visserligen Universal bra, men jag håller nog Gold snäppet högre då det känns som att vinerna får lite mer liv i Gold (eller StandArt för den delen) än i Universal. Om jag skulle köpa om mina vinglas skulle jag prioritera Gold för Universal, även om det estetiskt bär emot lite med ett avvikande glas i Zalto-samlingen.
 

The Wall

Medlem

FredrikC

Medlem
Vad är det för skillnad på de som FVL säljer? Samma storlek och mina väger 92 gram. Halva priset mot de du länkar till. Kan det vara materialet?
https://shop.wineswewant.com/merinfo.php?kampanj=6&retur=viner.php&artikel=242
Hmm. De ser inte riktigt lika tunna ut från FVL. Jag köpte mina senast från plusdebulles. Mina väger 163 gram men kostade bara några hundra för ett 6-pack. Men jag kommer köpa de här tunnare för känslan lär vara så mycket bättre.
 
Toppen