Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

The Wall

Medlem
Tänkte köpa nya champagne glas.
Riedel Veritas eller Performance, vilka är att föredra?
Eller ni kanske har några helt andra att rekommendera?
Det beror lite på vad du tänker dricka ur glasen; mogen Champagne brukar fungera bättre i större kupor, typ Zalto Bourgogne eller Zalto Bordeaux, yngre Champagne i lite mer klassiska smala kupor. Vi har länge använt Orrefors Merlot Champagne, men börjar uppskatta Riedel Veritas Champagne mer och mer då vi upplever vinerna lite för knutna i Merlot-glaset.
Veritas eller Performance? Tja, jag tycker nog att det skrynkliga Performance inte är lika estetiskt tilltalande som Veritas, men jag har inte provat Performance själv.
En som gjort en jämförelse finns här: Riedel Veritas vs. Riedel Performance (loppasuut.blogspot.com) visserligen på finska, men att köpa glas ska inte vara lätt sägs det. Vill man ta en genväg kan man låta google eller Edge översätta sidan, även om översättningsresultatet blir lite lustigt går det ändå att förstå sammanhanget.
Uppdatering: Lehmann har en serie med Champagne-glas som kanske kan vara av intresse. Jag har dock inte någon personlig erfarenhet av dessa, men jag vill minnas att en del här på forumet har goda erfarenheter.
 
Last edited:

Fixfred

Medlem
Tänkte köpa nya champagne glas.
Riedel Veritas eller Performance, vilka är att föredra?
Eller ni kanske har några helt andra att rekommendera?
Mina personlig favoriter till champagne är Lehmann Grand champagne , köpte mina på https://www.prowine.se/product.html/Jamesse Prestige Grand Champagne 45 cl Ulralight 6-pack

Min andra favorit är Gabrielglas https://www.amazon.se/Gabriel-diskm...words=Gabriel+glas&qid=1624351944&sr=8-1&th=1

Lehman är otroligt tunn och fin super vackra och goda och dricka ur. Dock lite ömtåliga.
Gabrielglas har jag den maskingjorda varianten som är väldigt tåliga. Funkar riktigt bra för både mogna och färska champagner.
Finns även munblåst version av gabriel men jag tycker inte de är värt priset för mig :)
 

speffy

Medlem
Det beror lite på vad du tänker dricka ur glasen; mogen Champagne brukar fungera bättre i större kupor, typ Zalto Bourgogne eller Zalto Bordeaux, yngre Champagne i lite mer klassiska smala kupor. Vi har länge använt Orrefors Merlot Champagne, men börjar uppskatta Riedel Veritas Champagne mer och mer då vi upplever vinerna lite för knutna i Merlot-glaset.
Veritas eller Performance? Tja, jag tycker nog att det skrynkliga Performance inte är lika estetiskt tilltalande som Veritas, men jag har inte provat Performance själv.
En som gjort en jämförelse finns här: Riedel Veritas vs. Riedel Performance (loppasuut.blogspot.com) visserligen på finska, men att köpa glas ska inte vara lätt sägs det. Vill man ta en genväg kan man låta google eller Edge översätta sidan, även om översättningsresultatet blir lite lustigt går det ändå att förstå sammanhanget.
Uppdatering: Lehmann har en serie med Champagne-glas som kanske kan vara av intresse. Jag har dock inte någon personlig erfarenhet av dessa, men jag vill minnas att en del här på forumet har goda erfarenheter.

Tack,
Jag har inte druckit så mycket champagne utan tänkte mer börja utforska det och tänkte att en bra start var att köpa ett par bra glas :)
Har klassiska smala glas men föredrar lite större kupor.
 

matage

Medlem
Det är ju kul att ha glas att välja mellan. Mindre kul när man måste skifta vitrinskåpen 4m åt höger…

D7069820-1B2E-4407-89C0-6D6279EC5E9F.jpeg
D32D2D25-C962-44A2-9BA0-42F61A9B6530.jpeg
 

Ejdern

Medlem
Ni som har de glasklart :) för er hur vida alla modeller är osv.
Är glasen från Riedels 265 årsjubileum samma som de vanliga? De har väldigt bra priser på Bagaren och Kocken just nu så tänkte fylla på med några fler men vill ju veta så att man inte får två olika.
upload_2021-7-5_12-36-28.png
 

The Wall

Medlem
Ni som har de glasklart :) för er hur vida alla modeller är osv.
Är glasen från Riedels 265 årsjubileum samma som de vanliga? De har väldigt bra priser på Bagaren och Kocken just nu så tänkte fylla på med några fler men vill ju veta så att man inte får två olika.
Visa bifogad bild 23749
Har för mig att det är en ursäkt för Riedel och återförsäljaren att sälja 4- eller 6-pack med glas. Även på Riedels hemsida finns en särskild flik för 265-årsjubileumsförpackning, med lite bättre priser än vanligt.
 

Martin F

Medlem
Vilken butik är det som har någon slags krossgaranti? Diskade sönder mitt andra Riedel veritas nw pinot noir i helgen och funderar på om man ska köpa ett 4-pack till lägsta pris eller ett dyrare 2-pack som kan ersättas när det går sönder...
 

The Wall

Medlem
Vilken butik är det som har någon slags krossgaranti? Diskade sönder mitt andra Riedel veritas nw pinot noir i helgen och funderar på om man ska köpa ett 4-pack till lägsta pris eller ett dyrare 2-pack som kan ersättas när det går sönder...
Cervera. NK i Stockholm hade det tidigare, osäker på om de har det fortfarande.

Köp ett 4-pack och en glas-ställning till diskmaskinen.
 
Last edited:
Toppen