Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

buteljen

Medlem
Hur är de viktmässigt jämfört med tex Veritas? Utseendemässigt påminner Le Subtil om Difference Mature och Le Méridional om Orrefors Merlot, men jag anar att Sydonios är lättare och mer balanserade.
Äh, beställde två stycken Meridional för att testa 🥳🍷
178730053-origpic-9ff45f.jpg
 
Jag är också mycket nöjd med mina Spiegelau Definition Bordeaux och Universal, ger mig typ 95% av känslan från Zalto men utan att jag får hjärtklappning av att hantera dem; sedan är det ju förstås kul med munblåsta hantverksgrejer också utöver vad man kan känna och se, speciellt om man ska öppna någon specialare. Inhandlade för 300/2 på Magasin.se i vintras vilket i efterhand känns som en väldigt bra deal, bästa jag hittar nu är 400 på vildmedvin (inte bekant med sidan)

Riedel Veloce Pinot Noir/Nebbiolo är det senaste inköpet, gillar den V-formade bottnen för riktigt stora kupor över formen på Zalto/Spiegelau BGN som alltid kändes obalanserade och lite för mycket i min mening. Är lite sugen på Riesling-glasen från samma serie, någon som prövat dem?
 

Mexikanaren

Medlem
med tanke på att @buteljen nämnde Sydonius så har man givetvis tittat igenom deras produktkatalog och finns flera som verkar lite halvt intressanta!

T.ex dekantern "l’Esthète" (https://www.sydonios.se/dekanterare/decanter-lesthete).

Sedan funderade jag även på att testa att köpa hem ett glav av antingen Empreinte eller l'Universel för att testa att använda som något lite mer flöjtliknande vad gäller förtäring av champagne.
Empreinte har volym på 420ml medans l'Universel klockar in på 350ml

Någon åsikt om vilket av dessa 2 man skulle testa i så fall?

(Har redan Lehmann Jamesse Grand champagne Ultralight 45 cl som jag använder till champagne men hade varit trevligt med lite alternativ)
 

buteljen

Medlem
med tanke på att @buteljen nämnde Sydonius så har man givetvis tittat igenom deras produktkatalog och finns flera som verkar lite halvt intressanta!

T.ex dekantern "l’Esthète" (https://www.sydonios.se/dekanterare/decanter-lesthete).

Sedan funderade jag även på att testa att köpa hem ett glav av antingen Empreinte eller l'Universel för att testa att använda som något lite mer flöjtliknande vad gäller förtäring av champagne.
Empreinte har volym på 420ml medans l'Universel klockar in på 350ml

Någon åsikt om vilket av dessa 2 man skulle testa i så fall?

(Har redan Lehmann Jamesse Grand champagne Ultralight 45 cl som jag använder till champagne men hade varit trevligt med lite alternativ)
Snygga glas och dekaterare!
Jag skulle ha tagit Empreinte . Det ligger närmast i storlek det Jamesse har du har ifall du vill jämföra upplevelsen :)
 

Mexikanaren

Medlem
Snygga glas och dekaterare!
Jag skulle ha tagit Empreinte . Det ligger närmast i storlek det Jamesse har du har ifall du vill jämföra upplevelsen :)
Skickade email till Sydonios och bad om lite fler bilder, bl.a att de skulle sätta de två glasen jämte varandra.
Fick nästan svar direkt där det stod:

"Skicka gärna ditt nr så skickar jag bilder. Vi använder mest whatsapp om du har det
👍
"

Kanske jag som är gammalmodig men detta var väldigt udda för mig att de ville skicka bilder på whatsapp istället för att bara skicka på mailen?
 

buteljen

Medlem
Skickade email till Sydonios och bad om lite fler bilder, bl.a att de skulle sätta de två glasen jämte varandra.
Fick nästan svar direkt där det stod:

"Skicka gärna ditt nr så skickar jag bilder. Vi använder mest whatsapp om du har det
👍
"

Kanske jag som är gammalmodig men detta var väldigt udda för mig att de ville skicka bilder på whatsapp istället för att bara skicka på mailen?
WhatsApp_Image_2023-01-06_at_4.06.33_PM.jpg
 

buteljen

Medlem
Har testat att lägga en beställning på en dekanter hos Sydonius (https://www.sydonios.se/dekanterare/decanter-lesthete)

Dock fortfarande inte fått en orderbekräftelse eller något sedan jag gjort detta i förmiddags.
Någon annan som provat beställa från dem?
Jag fick ingen orderbekräftelse separat utan en faktura från Klarna (som jag valde som betalningsalternativ) 2-3 timmar efter ordern.
Beställde i fredags och idag finns paketet att hämta på utlämningsplatsen jag valt.
 

Mexikanaren

Medlem
Jag fick ingen orderbekräftelse separat utan en faktura från Klarna (som jag valde som betalningsalternativ) 2-3 timmar efter ordern.
Beställde i fredags och idag finns paketet att hämta på utlämningsplatsen jag valt.
Betalade dock direkt med kort för min del, så det var därför jag var lite frågande.

Men det dyker nog upp i närtid isf.

Vad tycker du om finish osv. på glasen?
 

buteljen

Medlem
Från vänster till höger:
Sydonios Meridional (Vikt 96 gram).
Spiegelau Definition Bx (Vikt 126 g). Har inte mina Zalto Bx här. Osäker på om de väger mer eller mindre än Definition Bx.
Conterno Sensory (Vikt 109 g).

1688895208269.png


Provades igår med 2008 Pichon Baron i glasen (12 cl i varje glas). 😍🍷

Ingen större skillnad i doft/smakupplevelse. Alla tre glas gav vinet fina förutsättningar att glänsa så det är nog mer en smaksak vilken form man föredrar. Kanske att jag tyckte att Sensoryglaset gav aningens mer intensitet, men det kan vara för att jag verkligen gillar det glaset sedan tidigare. Eller också är det för att det ger mer yta för vinet att luftas.
Meridional är trevligt att dricka ur, bra finish och snyggt. Är man inte trött på sina Zalto/Definition/Sensory så finns det dock ingen större anledning att byta. Men skulle jag behöva nya glas så vore Sydonios absolut en kandidat.
 
Sydonios Empreinte har jag varit lite sugen på ett tag, kanske dags att testa nu.
Annars har Spiegelau Highline Champagne poppat upp på radarn, är det någon som testat?

Kör idag framförallt Veritas Champagne, men omväxling förnöjer ju.
 

Mexikanaren

Medlem
Sydonios Empreinte har jag varit lite sugen på ett tag, kanske dags att testa nu.
Annars har Spiegelau Highline Champagne poppat upp på radarn, är det någon som testat?

Kör idag framförallt Veritas Champagne, men omväxling förnöjer ju.
Vet inte om storleken spelar så stor roll för dig(?) med tanke på att Empreinte ligger på 42cl kupa medans Highline klockar in på 27cl.

Kanske värt att inte helt räkna bort l'Universel från Sydonios för din del heller? 35cl glas och måtten på l'Universel och Highline är detsamma (230mm x 78mm)
 
Vet inte om storleken spelar så stor roll för dig(?) med tanke på att Empreinte ligger på 42cl kupa medans Highline klockar in på 27cl.

Kanske värt att inte helt räkna bort l'Universel från Sydonios för din del heller? 35cl glas och måtten på l'Universel och Highline är detsamma (230mm x 78mm)
Nej, egentligen inte, tanken kom nog av att jag var ute efter en lite smalare form än Veritas mfl, utan att det blir flöjt á la Reijmyre.

L’Universel är inte så tokigt, bra tips.
 

Mexikanaren

Medlem
Nej, egentligen inte, tanken kom nog av att jag var ute efter en lite smalare form än Veritas mfl, utan att det blir flöjt á la Reijmyre.

L’Universel är inte så tokigt, bra tips.
I så fall hade jag nog hoppat Empreinte om jag vore du, med tanke på hur stora dessa glas blir ändå.
Veritas ligger på 80mm breda och Empreinte är ännu större och ligger på 85mm.

Dock är L’Universel inte så jättelitet heller med sina 78mm men betydligt mindre än Empreinte och även lite kortare stam vilket jag inbildar mig kommer ge glasen lite bättre balans i handen.
Se även bilden som är postad här i tråden med de 2 glasen jämte varandra.
L’Universel till vänster och Empreinte till höger

 
I så fall hade jag nog hoppat Empreinte om jag vore du, med tanke på hur stora dessa glas blir ändå.
Veritas ligger på 80mm breda och Empreinte är ännu större och ligger på 85mm.

Dock är L’Universel inte så jättelitet heller med sina 78mm men betydligt mindre än Empreinte och även lite kortare stam vilket jag inbildar mig kommer ge glasen lite bättre balans i handen.
Se även bilden som är postad här i tråden med de 2 glasen jämte varandra.
L’Universel till vänster och Empreinte till höger
Helt rätt, Empreinte är större än jag tänkt. Får bli Universel eller Highline.
 

Mexikanaren

Medlem
Helt rätt, Empreinte är större än jag tänkt. Får bli Universel eller Highline.
Något som kan vara bra att veta för dig nu, samt andra som är intresserade av Sydonios

Frågade om en karaff som var slut i lager (vitvinskaraffen) och fick detta som svar:

"Hej X, nej det är lite osäkert ännu.
Priserna har skjutit i höjden så de nya karafferna kommer kosta ca 1000kr ink moms, lika våra grannländers priser. Likaså glasen kommer upp till ca 1400kr/2-pack inför q3.

Det ser ut som att vi kommer ha nya karaffer på plats till ca september/oktober som det ser ut just nu. //Med vänlig hälsning, Henrik @ Sydonios
"

Kort sagt så ser det ut som att rejäla prishöjningar är stundande vad gäller Sydonius produkter
 
Toppen