Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

Kangeye

Medlem
Vi har huvudsakligen Gabriel Stand'art och Veritas som "utomhusglas". Jättesmart tyckte jag tills en bricka med glas råkade ut för en liten flygtur ner för trappan och ett Veritas Bx och ett Stand'art gick i bitar. Veritas är lätt att köpa nytt i princip var som helst (men företrädesvis hos Öl & Vinmagasinet i Stockhom), men Stand'Art väntar fortfarande på att kompletteras - haken är att det normalt behövs en beställning från Österrike och det är inte aktuellt i närtid. Å andra sidan, med 15 glas kvar av Stand'Art lär vi klara oss ett tag till. Dock, vi tycker att Stand'Art fungerar väldigt bra till många viner, förvånansvärt nog.

Jag vet exakt var jag hittar dessa som billigast (150-180 kr/glas) online, tack :)
Hur är tjockleken i glaset veritas vs. stand’art?
 

buteljen

Medlem
Hej alla!

Inne på att skaffa nya vinglas för mousserande/vitt/lättare rött och samlar in feedback från olika håll.

Använder idag Zalto Universal, men de har blivit lite dyra att ha framme en stökig kväll :)

Just nu sneglar jag på tre alternativ i samma prisklass:
1. Riedel Veritas Champagne
2. Gabriel Stand’art
3. Lehman Signature Hommage 45/67 cl

Länk till Lehmann:

Vad har ni för tankar och erfarenheter kring dessa? Känsla, vikt, balans, doft, smak?
I sann FW-anda svarar jag inte på frågan utan föreslår något annat 😃
Om du gillar Zalto Universal och vill byta för att de blivit dyra, varför sneglar du inte på Spiegelau Definition Universal? Den ligger väl i pris ungefär som Gabriel?
 

Kangeye

Medlem
I sann FW-anda svarar jag inte på frågan utan föreslår något annat 😃
Om du gillar Zalto Universal och vill byta för att de blivit dyra, varför sneglar du inte på Spiegelau Definition Universal? Den ligger väl i pris ungefär som Gabriel?
Spiegelau Definition är ca 50% dyrare. Toppen till riesling, men upplever även att vissa viner inte riktigt kommer till sin rätt i dem.
 

Kangeye

Medlem
Sorry, nybörjarfel:rolleyes:
Du kan köpa ett 6-pack Definition för 1300 på amazon.se. Var hittar du Gabriel-glasen till ditt pris?

Okey nu närmar vi oss! Det är ju aningen mer humant pris.. Men har även läst om en del måndagsexemplar av dessa maskintillverkade glas - fula skarvar etc.

1075 kr på amazon för 6-pack Gabriel :)

Men låt oss gå tillbaka till ursprungsfrågan och glasens känsla/upplevelse. Spiegelau Universal kan absolut få vara med i jämförelsen :)
 

buteljen

Medlem
Okey nu närmar vi oss! Det är ju aningen mer humant pris.. Men har även läst om en del måndagsexemplar av dessa maskintillverkade glas - fula skarvar etc.

1075 kr på amazon för 6-pack Gabriel :)

Men låt oss gå tillbaka till ursprungsfrågan och glasens känsla/upplevelse. Spiegelau Universal kan absolut få vara med i jämförelsen :)
Ah, ok. Jo såg även Gabrielglasen på Amazon men för mig lägger den på frakt så det blir ungefär samma pris som Definitionglasen (fraktfritt).
Om du inte tycker vissa viner kommer till sin rätt i Universal så är det ju dock ingen idé ersätta Zalto med Definition.
Jag har både Zalto, Definition och Gabriel Standart och upplever inte direkt någon skillnad mer än att Zalto/Definition känns elegantare. :)
 

The Wall

Medlem
På många maskiner kan man sänka korgen så går glasen in!
Dock inte tillräckligt lågt; glasen blir mer liggande än lätt lutade, plus att undre korgen inte kan användas samtidigt till andra glas. Därav att vi använder ställningar till undre korgen och kör vattenglasen på övre korgen.
 

The Wall

Medlem
Dock inte tillräckligt lågt; glasen blir mer liggande än lätt lutade, plus att undre korgen inte kan användas samtidigt till andra glas. Därav att vi använder ställningar till undre korgen och kör vattenglasen på övre korgen.
I vår förra diskmaskin (Cylinda) blev spärren till övre korgen lite slapp så att korgen tenderade att hoppa ner ett hack eller två. Inte alls påfrestande för nerverna när det står 8 Zalto-glas i undre korgen o_O

I vår nuvarande diskmaskin (Bosch) verkar spärren fungera bra än så länge. När vi vill köra ölglas eller Spiegelau Authensis provningsglas på övre korgen har vi kommit på att vi kan ta bort bestickhyllan för att få plats med glasen eftersom de tar i bestickhyllan.
 

buteljen

Medlem
Shoppat nya glas 😃. Fick Raveneau serverat i detta glas och det kändes så bra så jag ville ha några och testa. Willsberger Anniversary Bourgogne är tyngre än Definition/Zalto men det var ingen big deal. Ungefär lika höga som Zalto bordeaux/ längre stem än Zalto burgundy. Mycket trevliga 😊
Någon som har dessa?
14841F8D-C37C-41E8-A2B3-ABADC7A87994.jpeg
D30E50E7-8079-43A4-8E54-96CAF472644F.jpeg
372DBAED-033A-4A62-B273-2F7884237C20.jpeg
 

mackan92

Medlem
Vad har folk för vinprovar-glas som är enkelt och portabel att ta med sig på provningar? Är själv rätt less på mina Lehmanns ISO glas och skulle vilja ta det till "nästa nivå" som kan förhöja upplevelsen utan att tumma på risken på att bli för skört vid transport.

/M
 

The Wall

Medlem
Vad har folk för vinprovar-glas som är enkelt och portabel att ta med sig på provningar? Är själv rätt less på mina Lehmanns ISO glas och skulle vilja ta det till "nästa nivå" som kan förhöja upplevelsen utan att tumma på risken på att bli för skört vid transport.

/M
Spiegelau Authensis vitvinsglas (lite större modellen). Bättre alternativ; Gabriel StandArt. Plan B, Riedel Ouverture Red
 

Enclos

Medlem
Hej alla glasnördar!
Jag tänkte försöka bli av med några glas som inte kommer till användning.
Så om någon söker efter ett Zalto Champagne eller Sophienwald Bourgogne eller Bourdeaux, sök på Blocket.
 
Toppen