Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

Vad har folk för vinprovar-glas som är enkelt och portabel att ta med sig på provningar? Är själv rätt less på mina Lehmanns ISO glas och skulle vilja ta det till "nästa nivå" som kan förhöja upplevelsen utan att tumma på risken på att bli för skört vid transport.

/M
Öl och Vinmagasinet har (stående) erbjudande på Riedel Ouverture med väska. Säkrare transport än så blir det inte, och jag tycker de funkar rätt bra ändå.
 

Lennart

Medlem
IMG_2408.jpeg
Vin framför brasan är ju trevligt i höstrusket, men nu har jag fått lära mig att vinkaraff och fallande eldgaffel är en dålig kombination. Så skulle uppskatta lite köpråd.

Jag kör med Zalto-glas och funderar lite på en Mystique enbart för att det kan vara snyggt att duka ihop. Någon som har erfarenhet av denna? Är den liksom glasen extremt tunn?

Några andra tips på karaffer ni gillar? Alla prisklasser är intressanta, från budget och uppåt.
 

LarsW

Medlem
Visa bifogad bild 30577Vin framför brasan är ju trevligt i höstrusket, men nu har jag fått lära mig att vinkaraff och fallande eldgaffel är en dålig kombination. Så skulle uppskatta lite köpråd.

Jag kör med Zalto-glas och funderar lite på en Mystique enbart för att det kan vara snyggt att duka ihop. Någon som har erfarenhet av denna? Är den liksom glasen extremt tunn?

Några andra tips på karaffer ni gillar? Alla prisklasser är intressanta, från budget och uppåt.
Jag köpte på mig några stycken Spieglau Authentic Casual för några år sen och är väldigt nöjd. Kostar inte all världen. Enkel ren design. Väldigt bekväma att hålla i vid servering. Tunt glas men inte ömtålig. Har alltid kört dem i diskmaskin tillsammans med mina vinglas och det har gått bra hittils.
Bästa pris hittade jag här.
 
Zwiesel Vervino Allround Rödvinsglas, 4 för 399kr plus frakt. Svårslaget.

Bra lite stabilare glas, har dessa i sommarstugan.

 

Mexikanaren

Medlem
Tänkte kolla om det är någon som vet om det någonsin är någon rabatt på Gabriel Gold-glas någonstans?

Nu när Black Friday kommit och gått utan att jag sett något nedsatt pris så kanske detta är något som aldrig händer?
 

DR Glas

Medlem
Även jag är intresserad Gabriel-glas, men standardvarianten. Hittade två säljare på Amazon, varav den ena verkar ta emot beställningar som de ej kan leverera, medan den andra levererar trasiga glas ibland. Sånt hoppar jag gärna över.

Förslag på seriösa säljare någon?
 

Mexikanaren

Medlem
Tack! Så får det bli om jag inte hittar något billigare. Två glas går på ca 600kr inkl. transport. :( Inte så mycket pengar kanske, men det känns dyrt när det finns erbjudanden för nästan halva det priset.
Ja jo, om du bara ska köpa 2 glas så är det nog ganska dyrt, speciellt med transporten inräknad.

Du har ingen i din närhet som du vet kanske skulle varit intresserad med?
Då hade du ju kunnat köpa större mängd på en gång och på så sätt fått ned priset per glas.
Alternativt så passa på att köpa på dig lite extra glas nu när du ändå håller på, så behöver du inte inhandla så många senare i livet 🙂

Som en fotnot med så undrar jag vart du hittar StandArt-versionen för halva priset (dvs ~300kr) för två glas? I så fall får du gärna dela med dig!
 

DR Glas

Medlem
Ja jo, om du bara ska köpa 2 glas så är det nog ganska dyrt, speciellt med transporten inräknad.

Du har ingen i din närhet som du vet kanske skulle varit intresserad med?
Då hade du ju kunnat köpa större mängd på en gång och på så sätt fått ned priset per glas.
Alternativt så passa på att köpa på dig lite extra glas nu när du ändå håller på, så behöver du inte inhandla så många senare i livet 🙂

Som en fotnot med så undrar jag vart du hittar StandArt-versionen för halva priset (dvs ~300kr) för två glas? I så fall får du gärna dela med dig!
Tack för tipsen! Det lutar nu åt att det blir ett "gemensamt köp".

Halva priset var lite överdrivet även jag klämde in ordet nästan. Två glas utan presentkartong kan få för 320Kr plus 128kr för transport här:

Obs! Säljaren i länken verkar levererar trasiga glas ibland.

Det känns väl inte så troligt att Wine-Rebels kommer få in nya glas till det här gamla priset:
Någon som har en susning om hur gammalt det här erbjudandet är?
 

Enclos

Medlem
Hej glasnördar och framförallt Conterno Sensory fantaster.
Nu har även jag drabbats av ett påträngande behov av att prova Sensory-glaset.
Tyvärr är det ju inte lätt att få tag på och kanske gör det bara att behovet blir ännu större...

Kierdorfweine verkar billigast och kunde skicka senast jag mejlade med dem men de svarar bara sporadiskt på mejl.
Stappato i Belgien ville inte skicka då de hävdade att glaset var för ömtåligt för att skicka.
Jag hittade även nån itaiensk sida men de var betydligt dyrare.

Var har ni köpt era glas?
Har ni haft några problem med att de gått sönder i transporten?

Någon här på forumet som har ett par för mycket?
 

mackan92

Medlem
Öl och Vinmagasinet har (stående) erbjudande på Riedel Ouverture med väska. Säkrare transport än så blir det inte, och jag tycker de funkar rätt bra ändå.
Vart ett sexpack- till det facila priser 989kr för 6 glas inkl väska.

Första gången jag besökte butiken man får vara beredd att få prata med ägarna minst en kvart. Jag som tänkte gå in, betala och gå.

Trevlig far och son som driver butiken!
 

The Wall

Medlem
Vart ett sexpack- till det facila priser 989kr för 6 glas inkl väska.

Första gången jag besökte butiken man får vara beredd att få prata med ägarna minst en kvart. Jag som tänkte gå in, betala och gå.

Trevlig far och son som driver butiken!
Japp, man ska inte ha bråttom när man besöker Dannes butik. Mycket trevlig och mycket kunnig.
 

Bastardo

Medlem
Vart ett sexpack- till det facila priser 989kr för 6 glas inkl väska.

Första gången jag besökte butiken man får vara beredd att få prata med ägarna minst en kvart. Jag som tänkte gå in, betala och gå.

Trevlig far och son som driver butiken!
Wow!
Grattis till ett mycket bra köp! :) Jag är helt ärlig genom att säga att jag är uppriktigt sagt lite avis på dig … men bara en aning.
(Nada, jag skojar bara, så klart unnar jag dig ditt köp med en stor glädje.) :D
 
Toppen