Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

Något som kan vara bra att veta för dig nu, samt andra som är intresserade av Sydonios

Frågade om en karaff som var slut i lager (vitvinskaraffen) och fick detta som svar:

"Hej X, nej det är lite osäkert ännu.
Priserna har skjutit i höjden så de nya karafferna kommer kosta ca 1000kr ink moms, lika våra grannländers priser. Likaså glasen kommer upp till ca 1400kr/2-pack inför q3.

Det ser ut som att vi kommer ha nya karaffer på plats till ca september/oktober som det ser ut just nu. //Med vänlig hälsning, Henrik @ Sydonios
"

Kort sagt så ser det ut som att rejäla prishöjningar är stundande vad gäller Sydonius produkter
Tack för info, det behövdes för att komma till skott, beställning lagd 😎
 

Mexikanaren

Medlem
Man kan omöjligen ha för många glas.
Håller med om detta så beställde själv hem en 6pack med Universel.
Hoppas bara att det skickas inom rimlig tid då jag beställde en karaff från dem i onsdags förra veckan och den har fortfarande inte lämnat deras lager även om transporten är bokad.

Så snabb leverans kan man tyvärr inte säga att de har
 

Thirsty

Smygnykterist
Förvånansvärt bra allt-i-allo-glas som även är bra utomhus/uterummet/altanen: Gabriel StandArt (köp från österrikiska web-shoppen, inte den amerikanska).

Bäst till sangiovese, främst Chianti Classico; Gabriel Gold (likadant glas som Gabriel StandArt, men det är munblåst och fjäderlätt) eller Gabriel StandArt.

Bra till sangiovese; Zalto Universal.

Bäst till österrikisk riesling smaragd; Zalto Universal.

Bra till vit Bourgogne; Zalto Bordeaux och Veritas Oaked Chardonnay.

Sen blir det körigt; jag har noterat att vissa viner passar bättre i Veritas och andra i Zalto så lågoddsaren blir "en uppsättning av varje". Dock, om det blåser ut vill man nog ha Veritas eller Sommeliers på bordet; Zalto-glasen har en tendens att flytta på sig.

Generellt (nåja); vi uppfattar vinerna som lite mer eleganta/sammanflätade intryck i Veritas och Sommeliers ("hmm, lite citrus och mineraler, viss petroleum och fin syra") jämfört med Zalto där de olika intrycken uppfattas mycket tydligare (Citrus! Mineral! Petroleum! Syra! Syra!).

@buteljen förefaller väldigt förtjust i sina Schott Zwiesel Sensory, men jag har aldrig provat dem. Är dock väldigt frestad.

Med allt ovan sagt, jag har ännu inte provat "nya" Superleggero.

Man kan omöjligen ha för många glas.
Uppföljning nån vecka senare, har du provat Superleggero nu? :D
Vill ju ogärna fatta beslut utifrån ofullständig empirisk data.. :p ;)
 

The Wall

Medlem
Uppföljning nån vecka senare, har du provat Superleggero nu? :D
Vill ju ogärna fatta beslut utifrån ofullständig empirisk data.. :p ;)
Har inte hunnit ännu; bortrest för två veckor sedan och därefter dök det upp ett kvartalsbokslut. Återkommer om någon vecka eller två.
 

Mexikanaren

Medlem
Hämtade idag ut karaffen från Sy(donios) som var riktigt fin så inga klagomål från min sida :)
Enda frågetecknen från min sida är att det fanns ganska mycket "glas-flis" i lådan när (små små bitar så kommer väl från någonstans i "fabriken").

Förhoppningsfull vad gäller 6packen med glas som jag beställde häromdagen nu!

(Fotnot men något som är lite udda är att jag hittar inte en enda logotyp på karaffen någonstans, vilket jag hade förväntat mig det skulle finnas)
 
Last edited:

Mexikanaren

Medlem
Hämtade idag ut karaffen från Sy(donios) som var riktigt fin så inga klagomål från min sida :)
Enda frågetecknen från min sida är att det fanns ganska mycket "glas-flis" i lådan när (små små bitar så kommer väl från någonstans i "fabriken").

Förhoppningsfull vad gäller 6packen med glas som jag beställde häromdagen nu!

(Fotnot men något som är lite udda är att jag hittar inte en enda logotyp på karaffen någonstans, vilket jag hade förväntat mig det skulle finnas)
Har nu även hämtat ut min 6 pack med l'Universel och först och främst så fanns det inga bubblor i glaset, eller repor, eller något sådant som verkar ha blivit ganska vanligt på Zalto-glas nuförtiden.
Däremot så har två av glasen ganska rejäl "wobble" på foten så de står inte platt för 5 öre.

Har reklamerat dessa genom deras whatsapp (då det var enklare att skicka en video där på problemet) så får se vad de säger. Ska bli intressant ändå med tanke på att det är först när det blir problem som man ser vad företaget verkligen går för.

Oavsett vad så var de andra 4 glasen riktigt fina så inga klagomål där :)
 

Mexikanaren

Medlem
Har nu även hämtat ut min 6 pack med l'Universel och först och främst så fanns det inga bubblor i glaset, eller repor, eller något sådant som verkar ha blivit ganska vanligt på Zalto-glas nuförtiden.
Däremot så har två av glasen ganska rejäl "wobble" på foten så de står inte platt för 5 öre.

Har reklamerat dessa genom deras whatsapp (då det var enklare att skicka en video där på problemet) så får se vad de säger. Ska bli intressant ändå med tanke på att det är först när det blir problem som man ser vad företaget verkligen går för.

Oavsett vad så var de andra 4 glasen riktigt fina så inga klagomål där :)
Uppföljning:

Efter att ha skrivit till dem igår så fick jag detta svaret idag:

"Hej X, jag skickar nya glas till dig. Jag har kontakt med fabriken (sommarstängt) och hör av mig om de vill ha tillbaka glasen och om de ersätter dem men jag väljer att skicka nu så du är nöjd med alla glas

Med vänlig hälsning, Henrik"

Kom även ett mail med spårning på 2 glas med så jag har definitivt inga klagomål från min sida!
 
IMG_3080.jpeg


Insåg efter att paketet skickats att jag råkat beställa 2st enkla Sydonios-glas istället för ett dubbelpaket. Det blev en hundring dyrare men tänkte det är sånt man får betala för slarv. Döm då om min förvåning när jag öppnar paketet och där ligger ett glas i dubbelförpackning. Har inte fått något annat kollinr heller.
 

Mexikanaren

Medlem
Visa bifogad bild 29526

Insåg efter att paketet skickats att jag råkat beställa 2st enkla Sydonios-glas istället för ett dubbelpaket. Det blev en hundring dyrare men tänkte det är sånt man får betala för slarv. Döm då om min förvåning när jag öppnar paketet och där ligger ett glas i dubbelförpackning. Har inte fått något annat kollinr heller.
Ja det var ju lite udda minst sagt. Men de brukar vara ganska responsiva både på whatsapp och på email så bäst att dubbelkolla med dem.
 

buteljen

Medlem
Vad tror ni om den här produkten för att diska glasen i maskin?? 😊🥂
Verkar oerhört mycket smidigare än allt annat jag sett - om det nu fungerar för alla vinglas.
"Flexibel silikonstav" betyder förhoppningsvis att man kan bända den så att det fungerar även för glas med stora kupor?

image.jpg



 
Last edited:

The Wall

Medlem
Vad tror ni om den här produkten för att diska glasen i maskin?? 😊🥂
Verkar oerhört mycket smidigare än allt annat jag sett - om det nu fungerar för alla vinglas.

Visa bifogad bild 29724


Har sett reklam för hållarna tidigare, men jag är lite orolig för att det är för mycket pillande vid placeringen av glasen som riskerar att kupan kan fastna i "tallrikshållarna". Dessutom är jag osäker på det skulle fungera att ställa glasen på/över de uppfällda tallrikshållarna i nedre korgen i diskmaskinen (har för mig att "riktiga" (Zalto, Riedel, Sophienwald, whatever) vinglas inte får plats ståendes på övre korgen).
Det känns tryggare att antingen placera någon av de i tråden tidigare nämnda ställningarna i diskmaskinen och därefter fylla på med glas, alternativt placera en ställning på diskbänken och fylla på med glas innan hela ställningen ställs in i diskmaskinen.
 

Kangeye

Medlem
Hej alla!

Inne på att skaffa nya vinglas för mousserande/vitt/lättare rött och samlar in feedback från olika håll.

Använder idag Zalto Universal, men de har blivit lite dyra att ha framme en stökig kväll :)

Just nu sneglar jag på tre alternativ i samma prisklass:
1. Riedel Veritas Champagne
2. Gabriel Stand’art
3. Lehman Signature Hommage 45/67 cl

Länk till Lehmann:

Vad har ni för tankar och erfarenheter kring dessa? Känsla, vikt, balans, doft, smak?
 

The Wall

Medlem
Hej alla!

Inne på att skaffa nya vinglas för mousserande/vitt/lättare rött och samlar in feedback från olika håll.

Använder idag Zalto Universal, men de har blivit lite dyra att ha framme en stökig kväll :)

Just nu sneglar jag på tre alternativ i samma prisklass:
1. Riedel Veritas Champagne
2. Gabriel Stand’art
3. Lehman Signature Hommage 45/67 cl

Länk till Lehmann:

Vad har ni för tankar och erfarenheter kring dessa? Känsla, vikt, balans, doft, smak?
Vi har huvudsakligen Gabriel Stand'art och Veritas som "utomhusglas". Jättesmart tyckte jag tills en bricka med glas råkade ut för en liten flygtur ner för trappan och ett Veritas Bx och ett Stand'art gick i bitar. Veritas är lätt att köpa nytt i princip var som helst (men företrädesvis hos Öl & Vinmagasinet i Stockhom), men Stand'Art väntar fortfarande på att kompletteras - haken är att det normalt behövs en beställning från Österrike och det är inte aktuellt i närtid. Å andra sidan, med 15 glas kvar av Stand'Art lär vi klara oss ett tag till. Dock, vi tycker att Stand'Art fungerar väldigt bra till många viner, förvånansvärt nog.
 
Toppen