Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

Mexikanaren

Medlem
Uppdatering #2

Måndag den 26 juli klockan 8:56, dvs kort (c:a 1 timme senare) efter att jag fått svaret att om jag fått svaret från säljaren (via CDON) så skrev jag tillbaka och frågade hur retur skulle fungera med tanke på att jag inte ska betala frakt för en retur när de skickat mig helt fel produkt.
Precis som @Helen skrivit här i tråden så är det säljarens ansvar att betala för returer om fel produkt skickats. Så ville mest höra hur de ville det skulle gå till osv.

*radiotystnad*

Inte ett ljud från Vino varken genom CDON's kundtjänst (som de har "kommunicerat" med mig tidigare genom, om man räknar 2 svar genom kundtjänst sedan min beställning den 5 juli för kommunikation) eller direkt till mig då de har mitt tel. nr., email och fysiska adress genom min beställning som jag gjort hos dem.
Edit; för att klargöra för folk som läser detta i framtiden så vill jag förtydliga att det nu är söndag kväll, dvs en full vecka utan någon som helst respons.

Av någon anledning skrev CDON's egna kundtjänst till mig på fredagen lite efter 14 och frågade;
"Hej,
Vill du att jag ska återbetala dig för de söndriga glasen?"

Ingen aning vad han syftar på då jag aldrig sagt att några glas varit sönder utan att jag blev skickad något helt annat än vad jag faktiskt beställde.
Så som svar på detta skrev jag i tl;dr version att jag vill ha fulla beloppet jag betalade för glasen tillbaka (998kr inkl. frakt) och om säljaren vill ha tillbaka sina glas så får denne kontakta mig och ordna med transport vilket är säljarens ansvar enligt konsumentköplagen.

Inte ens när det handlade om retur av varor (som jag hade trott Vino faktiskt skulle vara ganska intresserade av) så har man fått respons.
Jag har aldrig fått någon som helst respons från Vino själva då de är listade som säljare av glasen jag försökte köpa från den 5 juli fram tills idag. Och skulle rek. andra att hålla sig så långt borta från detta företag som möjligt då de inte verkar bry sig alls.

Jag har dock en fråga till forumet;
Säg att jag får fulla beloppet tillbaka som jag betalat för glasen via CDON's kundtjänst, hur länge är det då krav på mig att ha kvar de felaktiga glasen om säljaren (Vino) skulle kontakta mig och be om att få tillbaka glasen?
Det är något jag funderat på men inte kommit fram till något riktigt svar.
Tredje (och antagligen sista uppdateringen);

Varken jag eller CDON har hört något från säljaren sen när frågorna ställdes (dvs 26 juli 8:56 på morgonen) och fick till slut detta i min inbox:
Screenshot_20210806-163320_Gmail.jpg
 

marckus

Medlem
Fick hem ett par Zalto bordeaux i dagarna och slogs av hur klumpigt det kändes. Stjälken mot själva kupan är avsevärt tjockare än mina äldre burgundy-glas. Nya produktionskontroller/processer? Klantig fabrikant? Eller är det helt enkelt så här på de något högre bordeaux-glasen?
 

Peder

Medlem
Fick hem ett par Zalto bordeaux i dagarna och slogs av hur klumpigt det kändes. Stjälken mot själva kupan är avsevärt tjockare än mina äldre burgundy-glas

Zalto Bordeaux har alltid haft något tjockare stjälk än Burgundy av någon anledning. Men kvalitén har förändrats och olika batchar kan variera mer nuförtiden. Zalto Bordeaux kan också stå lite ostadigt på sin fot om man jämför med betydligt äldre tillverkningar (dock inte så ostadigt att dom välter).
 

The Wall

Medlem
Zalto Bordeaux har alltid haft något tjockare stjälk än Burgundy av någon anledning. Men kvalitén har förändrats och olika batchar kan variera mer nuförtiden. Zalto Bordeaux kan också stå lite ostadigt på sin fot om man jämför med betydligt äldre tillverkningar (dock inte så ostadigt att dom välter).
Jag har inte lagt märke till någon enorm skillnad på stjälkarna för mina Zalto-glas, men däremot har jag reagerat över att vinkeln på kupans sida kan skilja sig åt en hel del på Bx-glasen så att glasen ser lite olika ut. Inget man tänker på när glasen står uppdukade med tallrikar för en måltid, men det märks när man håller/ställer glasen bredvid varandra.
 

Peder

Medlem
Jag har inte lagt märke till någon enorm skillnad på stjälkarna för mina Zalto-glas, men däremot har jag reagerat över att vinkeln på kupans sida kan skilja sig åt en hel del på Bx-glasen så att glasen ser lite olika ut.

Min jämförelse sträcker sig från 2012-2020 års tillverkning. Troligtvis var det bara en fabrik som tillverkade glasen 2012, nu är det flera glasbruk.
 
Idag kom två Sensory glas som jag beställde tidigare i veckan efter att ha läst igenom tråden. Jag hade tidigare tänkt mig Zalto glas, men de verkar svåra att få tag i just nu.

En fråga vågar man diska Sensory i diskmaskinen? (informationen på deras hemsida är ju mest om visionen.)
 
Toppen