Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

buteljen

Medlem
Skall på en vertikalprovning i helgen - Sju årgångar Salon 96, 97, 99, 02, 04, 06, 07.
Antar att (minst) de fyra sista kommer att vara rätt knutna (??). Är osäker på vilka glas jag skall ta med.
Vilka hade ni valt av Zalto Bourogne, Zalto Bx, Zalto Universal, Lehmann Grand Champagne?
Hade ni valt olika glas i flighten?
(Taggar @Crist(al)ian 77 trots att jag nog aldrig sett dig diskutera val av glas :D)
 

The Wall

Medlem
Skall på en vertikalprovning i helgen - Sju årgångar Salon 96, 97, 99, 02, 04, 06, 07.
Antar att (minst) de fyra sista kommer att vara rätt knutna (??). Är osäker på vilka glas jag skall ta med.
Vilka hade ni valt av Zalto Bourogne, Zalto Bx, Zalto Universal, Lehmann Grand Champagne?
Hade ni valt olika glas i flighten?
(Taggar @Crist(al)ian 77 trots att jag nog aldrig sett dig diskutera val av glas :D)
Zalto Bx har blivit vår nya favorit till bättre Champagne.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Skall på en vertikalprovning i helgen - Sju årgångar Salon 96, 97, 99, 02, 04, 06, 07.
Antar att (minst) de fyra sista kommer att vara rätt knutna (??). Är osäker på vilka glas jag skall ta med.
Vilka hade ni valt av Zalto Bourogne, Zalto Bx, Zalto Universal, Lehmann Grand Champagne?
Hade ni valt olika glas i flighten?
(Taggar @Crist(al)ian 77 trots att jag nog aldrig sett dig diskutera val av glas :D)
Kul provning!

Får inga notiser på taggningar så såg det här först nu. Mest likt stilmässigt är väl Ramlösa citron så vattenglas eller klassiskt coupeglas om du vill ha det lite festligare.;)

Jag har övergett glasfrågan sedan många år. I början testade jag friskt och ville ha många olika glas. Nu är jag konservativ och håller mig till otrendiga Riedel Sommelier Bdx och Syrah samt Orrefors Difference Sparkling. Mina krav är att glaset ska vara estetiskt tilltalande, kräva muskler för att lyfta och vara allround. Därför går plaztankorna som blivit så populära fetbort i min värld. Alltså hade jag valt Lehmann.:D

Teoretiskt antar jag att Lehmann även är bättre på att fånga upp och koncentrera dofterna i ett ungt vin och borde därför vara bäst. Stilmässigt skulle jag klassa alla Salon yngre än 95 som unga. Möjligtvis med undantag av 97an som är den Salon som jag uppskattat mest redan som ung och som varit utvecklad tidigt för att vara Salon.

Rapport emottages tacksamt!

Särskilt nyfiken på hur 97an utvecklats (ca 5 år sedan jag drack) och om 99an är öppningsbar. 99 var för övrigt sista årgången jag köpte och kan även nämna att jag totalsågat 2006an och gissade icke champagne på @Sörplarn s blindprovning av BdB.
 

buteljen

Medlem
Kul provning!

Får inga notiser på taggningar så såg det här först nu. Mest likt stilmässigt är väl Ramlösa citron så vattenglas eller klassiskt coupeglas om du vill ha det lite festligare.;)

Jag har övergett glasfrågan sedan många år. I början testade jag friskt och ville ha många olika glas. Nu är jag konservativ och håller mig till otrendiga Riedel Sommelier Bdx och Syrah samt Orrefors Difference Sparkling. Mina krav är att glaset ska vara estetiskt tilltalande, kräva muskler för att lyfta och vara allround. Därför går plaztankorna som blivit så populära fetbort i min värld. Alltså hade jag valt Lehmann.:D

Teoretiskt antar jag att Lehmann även är bättre på att fånga upp och koncentrera dofterna i ett ungt vin och borde därför vara bäst. Stilmässigt skulle jag klassa alla Salon yngre än 95 som unga. Möjligtvis med undantag av 97an som är den Salon som jag uppskattat mest redan som ung och som varit utvecklad tidigt för att vara Salon.

Rapport emottages tacksamt!

Särskilt nyfiken på hur 97an utvecklats (ca 5 år sedan jag drack) och om 99an är öppningsbar. 99 var för övrigt sista årgången jag köpte och kan även nämna att jag totalsågat 2006an och gissade icke champagne på @Sörplarn s blindprovning av BdB.
Thank you för input!
Lutade mest åt Lehmann precis som du skriver, men har med mig en mix för säkerhets skull :D
Bx har även flera rekommenderat.
 

matage

Medlem
Dags att testa Winning Ozyetra om en dryg vecka - särskilt efter den satta menyn nämner både Riesling och vit Bourgogne som matchning.
Den stora frågan är då - vilka glas?

Riesling, Bgn-kupa eller parallella båda glasen för maximal upplevelse?
@The Wall - Misstänker jag rätt att fler glas = bättre? ;)
 

The Wall

Medlem
Dags att testa Winning Ozyetra om en dryg vecka - särskilt efter den satta menyn nämner både Riesling och vit Bourgogne som matchning.
Den stora frågan är då - vilka glas?

Riesling, Bgn-kupa eller parallella båda glasen för maximal upplevelse?
@The Wall - Misstänker jag rätt att fler glas = bättre? ;)
Riesling, Bgn och Bx-kupor givetvis. Och när man tänker efter kanske riesling-glaset är för trångt så att Universal kanske är bättre...? Ju fler glas, desto bättre :)
Näst efter att råka ut för TCA och treputtar finns det få saker som är värre än att lägga sig på kvällen efter en tom flaska och fundera över "hur skulle vinet ha upplevts i det glaset?".
 

ramo_and

Medlem
Hej, ny här på forumet. Tänkte göra första uppgraderingen från IKEA-glas till kristall. Har blivit rekommenderad Riedel Veritas serie och specifikt Old World Pinot Noir som ett bra första glas. Dricker främst röda viner, t ex. Amarone, Barbera, Barolo, Valpolicella, Châteauneuf-du-Pape, Shiraz, Malbec, Pinot Noir osv. När det gäller vitt blir det mest Chardonnay eller diverse mousserande. Min tanke är att köpa 1, eller möjligtvis 2 olika glas, till att börja med.

Är Veritas Pinot Noir ett bra glas att börja med? Old World eller New World? Vilket skulle ni komplettera med?
 

The Wall

Medlem
Hej, ny här på forumet. Tänkte göra första uppgraderingen från IKEA-glas till kristall. Har blivit rekommenderad Riedel Veritas serie och specifikt Old World Pinot Noir som ett bra första glas. Dricker främst röda viner, t ex. Amarone, Barbera, Barolo, Valpolicella, Châteauneuf-du-Pape, Shiraz, Malbec, Pinot Noir osv. När det gäller vitt blir det mest Chardonnay eller diverse mousserande. Min tanke är att köpa 1, eller möjligtvis 2 olika glas, till att börja med.

Är Veritas Pinot Noir ett bra glas att börja med? Old World eller New World? Vilket skulle ni komplettera med?
Kul med uppgradering!
Veritas är en bra serie, men för min del tycker jag att kanten på kupan blir för bred på OWPN så jag skulle istället föreslå New World Pinot Noir som jag tycker fungerar utmärkt till både Bourgogne och Nya Världen och givetvis till nebbiolo. För de övriga vinerna skulle jag gå på Veritas Cabernet/Merlot.
På vita fronten; är din chardonnay ekad eller oekad? För ekad chardonnay är Veritas Oaked Chardonnay utmärkt och för oekad chardonnay skulle jag gå på Veritas Riesling/Zinfandel som är ett mycket bra allroundglas till Champagne, riesling, sauvignon blanc och Chablis.
Om du bor i Stockholmsområdet eller har vägarna förbi Stockholm kan du titta in på Öl- & Vinmagasinet vid Odenplan. Du kan ta med dig eget vin och prova alla Riedelglas som finns om du vill, men jag gissar att det är bäst att ringa i förväg och stämma av med Danne. Om jag inte minns fel har Danne även några andra glas som tex Zalto och Sophienwald som man kan jämföra Riedelglasen med om man vill.
 

Sonderlese

Medlem
Hej, ny här på forumet. Tänkte göra första uppgraderingen från IKEA-glas till kristall. Har blivit rekommenderad Riedel Veritas serie och specifikt Old World Pinot Noir som ett bra första glas. Dricker främst röda viner, t ex. Amarone, Barbera, Barolo, Valpolicella, Châteauneuf-du-Pape, Shiraz, Malbec, Pinot Noir osv. När det gäller vitt blir det mest Chardonnay eller diverse mousserande. Min tanke är att köpa 1, eller möjligtvis 2 olika glas, till att börja med.

Är Veritas Pinot Noir ett bra glas att börja med? Old World eller New World? Vilket skulle ni komplettera med?
Du gör rätt i att köpa ett eller två glas först att prova ut.
glas, såsom vin och glas+vin, är en personlig upplevelse och inte sällan ändras över tid.

Utifrån de nämnda vinerna tycker jag du skall prova Riedel Veritas OW Pinot Noir och OW Syrah. Jag drycker själv från Riedel Performance Old World PN och OW Syrah ty jag tilltalas estetiskt av Performance framför Veritas, men smakmässigt är de nog likvärdiga.

Här hemma drycker vi mousserande och de flesta vita viner ur Lehmann Jamesse Grand Champagne, övriga vita viner drycks ur ovan nämnda rödvinsglas.
 

The Wall

Medlem

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Hej, ny här på forumet. Tänkte göra första uppgraderingen från IKEA-glas till kristall. Har blivit rekommenderad Riedel Veritas serie och specifikt Old World Pinot Noir som ett bra första glas. Dricker främst röda viner, t ex. Amarone, Barbera, Barolo, Valpolicella, Châteauneuf-du-Pape, Shiraz, Malbec, Pinot Noir osv. När det gäller vitt blir det mest Chardonnay eller diverse mousserande. Min tanke är att köpa 1, eller möjligtvis 2 olika glas, till att börja med.

Är Veritas Pinot Noir ett bra glas att börja med? Old World eller New World? Vilket skulle ni komplettera med?
Veritas ger mycket glas för pengen. Som universalglas skulle jag dock välja Veritas Champagne. Funkar utmärkt till både vitt och rött trots namnet.;)

Själv kör jag Sommelier Syrah/Hermitage som universalglas.
 

ramo_and

Medlem
Tack för svar :)

Jag inte så bevandrad bland vita viner ännu så det blir nog ganska blandat. Bor tyvärr inte i Stockholm, hade ju vart kanon att kunna prova annars. Men ska åka till typ Cervera och kika lite närmare.

Kollade lite på OW Syrah med och enligt Sundqvist verkar det passa bra till flera av dom vinerna jag gillar. Funkar det även till vitt och mousserande?

Performance verkar också spännande, men där finns väl bara NW pinot noir. Hittar ingen OW.
 
Toppen