Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

Martin F

Medlem
Nu kanske det här är en självklarhet men jag måste säga att Cerveras glasskrossgaranti är otroligt smidig. Jag har tidigare köpt från andra butiker där priset varit som lägst men köpte senast 4x Riedel Veritas champagne i deras webshop efter att ha fått ett presentkort via jobbet. Diskade sönder ett glas i veckan och tänkte 1. jaha, det var väl trist men inget att göra åt 2. juste de har en garanti, får packa ner skärvorna i en matlåda och transportera till en butik... hm var ligger närmaste? 3. enkelt maila dem och bifoga foto samt fakturanummer.

Summa summarum är nu ett glas på väg hem med posten några dagar efter olyckan.
 

Molitor

Medlem
Har varit på jakt efter Gabriels Gold Edition ett tag, WineRebels som säljer i Sverige har fortfarande slut i lager. Oklart när de får nytt och priserna verkar stiga rätt kraftigt vad jag kan se.

Gabriel Glas International har i lager för 1098 kr/glas (något billigare vid köp av fler).

Gabriel Glas har inte i lager, men listar för 630 kr/glas (ingen mängdrabatt).

Känns som en rätt saftig prisökning, men stor efterfrågan och litet utbud har ju den förmågan.

@The Wall, såg att du skrev att de kan köpas för 32 euro/glaset. Gissar att det kanske var ett tag sedan, eller har du sett de priserna i närtid?

Om någon har sett dem till lägre pris än ovan skulle jag uppskatta att pekas i den riktningen.

Tack på förhand!

Efter mycket om och men har jag äntligen fått tag på glasen från Gabriel Glas, dessutom till ok pris.

6-pack Standart, 75€
6-pack Gold Edition, 199€

Om någon annan är på jakt finns de fortfarande att beställa Här
 

Mexikanaren

Medlem
Någon som vet vart man kan hitta Lehmann Jamesse Grand champagne Ultralight 45 cl?

Verkar vara slut överallt och hade velat komplettera de jag redan har.

Köpte för 299kr/styck förra gången jag handlade men alla ställen jag ser nu verkar vilja ha 399kr/styck för samma glas (dock ej i lager)
 

Oscaro

Medlem
Vad har ni för tips på väskor för transport av vinglas till och från provningar? Dvs kortare lokal resor men ändå möjlighet att kunna ställa ned väskan på en buss eller på kontoret och samtidigt smidigt förvara glasen hemma, redo för nästa provning. Dvs helst en täckt lösning. Då tänker jag att man skall kunna ta med sina "riktiga" glas på provning, tänk Riedel Veritas Champagne, Lehmann Jamesse Grand Champagne, Zalto Universal, Gabriel Glas el liknande. Dessa är alla ca 23,5cm höga och rymmer runt 40-60cl. Vinprovarväskorna som innehåller ISO glas vore toppen, om de bara vore 5cm högre...Har efter lång tids googling inte lyckats hitta något lämpligt. Hur gör ni om man inte vill släpa runt på original papplådor eller slarvigt låta glasen klirra i en systembärpåse? Hoppas att frågan ryms inom trådens rubrik :)
Lite sent men hittade de här två också
 

Mexikanaren

Medlem
Har precis fått hem mina nya Symphony glas av Conterno och måste hålla med föregående inlägg på denna sida att de är rejält stora!

För referens så står de här jämte ett Lehmann Jamesse Grand champagne Ultralight 45 cl
och även på vikten så klockar de in en ganska stor skillnad då Lehmann kommer in på 97g vs. 133g för Symphony

Måste givetvis provas innan jag säger för mycket, men de känns relativt klumpiga och tunga för att vara champagne-glas? Även stjälkarna känns att de är
rejält mycket tjockare än de är på Lehmann glaset.
@buteljen @The Wall gissar ni skulle vara intresserade av detta

Visa bifogad bild 27211

Bumpar detta för att kolla om någon är intresserad. Kan säljas till för ganska förmånligt pris. Finns i västra Skåne alternativt i Göteborg vid tillfällen. Kommer i originallåda och allt sånt.

Annars lär de bli någon julklapp nu när julen börjar närma sig.


(2x Symphony Glas av Giacomo Conterno)
 
Ömsesidigt renommésnylt.
Och för den som tycker det är dyrt...så är det precis vad det är. Sundqvist (importören) har ett rekommenderat pris på 549 kr. Riedel själva tar 28.9 € (ca 315 kr) med gratis frakt över 150€. Ett litet påslag på ca 75%.:eek: Ändå imponerande att de får sätta helt galna priser när Riedel har en egen webbutik som också riktar sig mot Sverige :rolleyes:
 
Trots att jag äger glas från Riedel får jag lite dålig smak i munnen över hur många, och hur ofta, nya varianter och "innovativa" produkter det skapar och marknadsför... Nu är ju jag allmänt lite konsumtionskritiker, men det löser sannerligen många problem som väldigt få har yttrat.
 

matage

Medlem
Var inne på KitkchenLab idag för lite reservdelar och såg då Riedels (halv-)nya serie Veloce som jag tyckte såg riktigt trevlig ut.
Jag gillade Syrah-glasen i synnerhet vilket kanske hänger ihop med att jag aldrig riktigt blivit kompis med mina Veritas OW Syrah.

riedel-veloce-syrah-shiraz-glasses-pair-stemware-652_300x.jpg


Kvalitetsmässigt kändes de lite lättare och smäckrare än Veritas så det kanske kan bli ett testinköp i slutet av månaden.
Någon annan som kollat på dem eller kanske tillochmed druckit ur nåt glas ur serien?
 

mackan92

Medlem
Någon som har koll ifall Zalto har löst sin produktion? Har försökt jaga glas ganska länge nu men känns nästintill meningslöst. Eller någon som har en kran? :)

/M
 

The Wall

Medlem
Någon som har koll ifall Zalto har löst sin produktion? Har försökt jaga glas ganska länge nu men känns nästintill meningslöst. Eller någon som har en kran? :)

/M
Ska du komplettera befintlig samling av Zalto-glas eller står du inför alternativet att börja köpa Zalto-glas? Om fallet är det sistnämnda kanske Spiegelau Definition är lättare att scouta fram.
 

Enclos

Medlem
Någon som testat Zwiesel Vervino? Tänker framförallt på Allroundglaset.
Vilket glas skulle ni välja om någon vill ha endast ett glas till röda viner?
 

Enclos

Medlem
Tänker du på att det finns ett sexpack där till väldigt bra pris?
Jag hat aldrig haft möjlighet att se eller känna på dem i verkligheten.
Därför hoppades jag på att någon här kanske skulle ha ett utlåtande…

Andra förslag på rödvinsglas mottages gärna (fick frågan av en vän som bara vill ha en modell för rött)
 

Poussard

Medlem
Tänker du på att det finns ett sexpack där till väldigt bra pris?
Jag hat aldrig haft möjlighet att se eller känna på dem i verkligheten.
Därför hoppades jag på att någon här kanske skulle ha ett utlåtande…

Andra förslag på rödvinsglas mottages gärna (fick frågan av en vän som bara vill ha en modell för rött)
Riedel Veritas Cabernet eller Syrah är bra all-round rödvinsglas.
 
Toppen