Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

Bastardo

Medlem
Tänker du på att det finns ett sexpack där till väldigt bra pris?
Jag hat aldrig haft möjlighet att se eller känna på dem i verkligheten.
Därför hoppades jag på att någon här kanske skulle ha ett utlåtande…

Andra förslag på rödvinsglas mottages gärna (fick frågan av en vän som bara vill ha en modell för rött)
Precis! De har bra priser även på andra vinglas i Schott Zwiesel Vervino serien, fast inte så många kvar.
 

Mexikanaren

Medlem
Vet ej hur Artglassvista ligger vad gäller pris på Riedel, men om någon är intresserad och kollar på nya glas:


Screenshot_20230125_225259_Outlook.jpg
 

Mexikanaren

Medlem
Ser ut som att Gabriel Glas har fått in lite glas på sin hemsida igen så provade att beställa hem två stycken GG Gold för att jämföra mot mina Zalto Universal.
Kände att det var bäst innan jag körde all in och koml. så jag hade dussinet av Zalto.

Josephinenhütte tilltalar inte mig estetiskt så känner som att det står mellan de två nämnda ovan vad gäller "fine wine".

Provat Gabriels maskintillverkade innan (en lång historia hur jag fick dessa men slutade med att jag fick en 6-pack gratis) och dessa är min favorit för everyday drinking när man inte behöver vara så försiktig
 

Ozric

Medlem
Jag var på en glasprovning med Riedel i höstas, där man fick fyra olika glas ("fick" för priset man betalade).

Det var ett Riesling, ett Cabernet, ett Old World Pinor Noir och ett Montrachet. Jag har använt den lite nu men jag vete fan om jag vill investera mer i Riedel. Glasen är jättefina och så, men förutom Riesling-glaset som jag gillar skarpt, ironiskt nog då jag inte är något fan av riesling, så tycker jag att de är så jävulskt gigantiska att det nästan är komiskt. De är också så otroligt tunna och skira att det är en halvtraumatisk upplevelse varje gång man ska diska och torka dem.

Jag har druckit ur Orrefors More-glas en del hos andra, och jag tror jag gillar dem bättre. Lite mer bastanta men inte på ett dåligt sätt.
 
Jag var på en glasprovning med Riedel i höstas, där man fick fyra olika glas ("fick" för priset man betalade).

Det var ett Riesling, ett Cabernet, ett Old World Pinor Noir och ett Montrachet. Jag har använt den lite nu men jag vete fan om jag vill investera mer i Riedel. Glasen är jättefina och så, men förutom Riesling-glaset som jag gillar skarpt, ironiskt nog då jag inte är något fan av riesling, så tycker jag att de är så jävulskt gigantiska att det nästan är komiskt. De är också så otroligt tunna och skira att det är en halvtraumatisk upplevelse varje gång man ska diska och torka dem.

Jag har druckit ur Orrefors More-glas en del hos andra, och jag tror jag gillar dem bättre. Lite mer bastanta men inte på ett dåligt sätt.
Det är en vanesak. Jag drack alltid ur More-serien innan, för både rött och champagne, men efter att ha börjat med Riedel Veritas Champagne och Old World Pinot Noir kan jag inte dricka ur More längre. De känns klumpiga, oeleganta, och oprecisa. Och jag tyckte precis som du först, att Riedelglasen var som fjärilsvingar, men man lär sig diska dem och hur man hanterar dem riskfritt - och det är så värt det!
 

Ocheba

Medlem
Jag ska köpa in 8 stycken champagneglas för att hålla en provning för vänner och har själv dålig koll.
Inköpet är såklart inte enbart för provningen, utan jag saknar både riktiga champagne samt vitvinsglas.

Jag har tittat på
Riedel Veritas champagne för 1200 / 4 glas
Riedel Vinum champagne för 750 / 4 glas

Är det värt att lägga ut de extra pengarna för Veritas?
Finns det bättre alternativ?
 

Nyllet

Medlem
Jag ska köpa in 8 stycken champagneglas för att hålla en provning för vänner och har själv dålig koll.
Inköpet är såklart inte enbart för provningen, utan jag saknar både riktiga champagne samt vitvinsglas.

Jag har tittat på
Riedel Veritas champagne för 1200 / 4 glas
Riedel Vinum champagne för 750 / 4 glas

Är det värt att lägga ut de extra pengarna för Veritas?
Finns det bättre alternativ?

Står valet mellan Veritas och Vinum så tycker jag att Veritas är värt extrakostnaden alla dagar i veckan. Mycket elegantare och trevligare att dricka ur i min värld.
 

Thirsty

Smygnykterist
Jag ska köpa in 8 stycken champagneglas för att hålla en provning för vänner och har själv dålig koll.
Inköpet är såklart inte enbart för provningen, utan jag saknar både riktiga champagne samt vitvinsglas.

Jag har tittat på
Riedel Veritas champagne för 1200 / 4 glas
Riedel Vinum champagne för 750 / 4 glas

Är det värt att lägga ut de extra pengarna för Veritas?
Finns det bättre alternativ?
Ja, Veritas är värt steget upp. Lättare och elegantare.
Andra populära alternativ är Lehmann, Jamesse Grand Champagne 45 cl samt Zalto (vitt alt universal, inte champagne).
Vilken av de tre är en smaksak (och ev penningfråga), alla gör jobbet bra.
 
Jag ska köpa in 8 stycken champagneglas för att hålla en provning för vänner och har själv dålig koll.
Inköpet är såklart inte enbart för provningen, utan jag saknar både riktiga champagne samt vitvinsglas.

Jag har tittat på
Riedel Veritas champagne för 1200 / 4 glas
Riedel Vinum champagne för 750 / 4 glas

Är det värt att lägga ut de extra pengarna för Veritas?
Finns det bättre alternativ?
Tips! Beställ direkt från Riedel! Typ 1850 (165€) för ett 8-pack Veritas Champagne och gratis frakt ☺️ https://www.riedel.com/en-se/shop/veritas/champagne-wine-glass-pay-6-get-8-744900028
 

jlp1

Medlem
På Cervera får man ju två års glasgaranti på köpet också, det har gett mervärde för mig iallafall. :)
 

The Wall

Medlem
På Cervera får man ju två års glasgaranti på köpet också, det har gett mervärde för mig iallafall. :)
Ett lätt sätt att spara ner på haveri i samband med diskning är att alltid köra glasen i ställning i diskmaskin, det har gett oss mervärde :)
Men jag håller med om att det är bra med glasgaranti. Jag har för mig att NK i Stockholm också har glasgaranti, iaf på Orrefors och Riedel, de har iaf haft det förut.
 

The Wall

Medlem
Cervera har riktigt bra pris på de små 38cl glasen från Zalto för den som är intresserad.
Samt några andra mindre eftertraktade glas såsom vattenglaset på fot, karaff no. 150 osv

Tack för blänkaren, det blev några vattenglas på fot; de är utmärkta till, utöver vatten, öl av lager- eller IPA-typ.
 
Nån på forumet som prövat monsterglaset OptiArom (Rudolf Sillén/Expert Products)?
Ett "förstoringsglas" jag initialt var högst skeptisk till - men som vid test mot traditionellt provningsglas faktiskt visade sig förstärka doften...
 

buteljen

Medlem
Nån på forumet som prövat monsterglaset OptiArom (Rudolf Sillén/Expert Products)?
Ett "förstoringsglas" jag initialt var högst skeptisk till - men som vid test mot traditionellt provningsglas faktiskt visade sig förstärka doften...
Nej men det låter ju helt perfekt för mig som alltid får ett "merlot smile" efter ett tag när jag provar rött vin!! :D
Lutningen gör även att man undviker ”vinmustascher”
 
Toppen