Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

buteljen

Medlem
En kompis som är krögare vill ha tips på Riedelglas att servera lite mer premium wine i. Typ ett bourgogneglas o ett bxglas. Idag har han bara normala krog-riedelglas.

Jag är dålig på vad Riedel har. Kan ni tipsa vilken serie eller vilka glas som skulle kunna passa bäst? 🙏🏼

Last edited:

Håkan

Medlem
En kompis som är krögare vill ha tips på Riedelglas att servera lite mer premium wine i. Typ ett bourgogneglas o ett bxglas. Idag har han bara normala krog-riedelglas.

Jag är dålig på vad Riedel har. Kan ni tipsa vilken serie eller vilka glas som skulle kunna passa bäst? 🙏🏼
Kolla med Riedel Restaurant, tror det är samma design som Vinumserien men med lite tjockare glas.

The Wall

Medlem

Är det till enstaka serveringar, typ "ju bättre vin, desto bättre glas"? Om så är fallet skulle jag nog satsa på Veritas-serien för en lite vassare upplevelse än restaurang-Riedel. Eller varför inte köra med Spiegelau Definition också och därigenom kunna erbjuda två olika glas? Det om något skulle kännas premium - att få möjligheten att välja glas. Fast det kanske bara är jag 🤔

Jos

Medlem
Har han Vinum restaurangserien idag skulle jag gått på Veloce, - blir stor skillnad. Lättare, tunnare och mer exklusiva. Sen också lite kul med annan form. Räcker ju långt med två olika Veloce, Pinot/Nebbiolo och Cabernet/Merlot

Last edited:

buteljen

Medlem
Är det till enstaka serveringar, typ "ju bättre vin, desto bättre glas"? Om så är fallet skulle jag nog satsa på Veritas-serien för en lite vassare upplevelse än restaurang-Riedel. Eller varför inte köra med Spiegelau Definition också och därigenom kunna erbjuda två olika glas? Det om något skulle kännas premium - att få möjligheten att välja glas. Fast det kanske bara är jag 🤔
Ja det är när någon enstaka vinnörd (som typ jag) kommer in och köper en flaska av högre kvalitet. Normala gäster får dricka ur vanliga Riedel (typ som en normalkrog har). Zalto är för tunna att hantera. Spiegelau kanske går. Men han vill helst ha Riedel (tror han har rabatt på dem).

The Wall

Medlem
Ja det är när någon enstaka vinnörd (som typ jag) kommer in och köper en flaska av högre kvalitet. Normala gäster får dricka ur vanliga Riedel (typ som en normalkrog har). Zalto är för tunna att hantera. Spiegelau kanske går. Men han vill helst ha Riedel (tror han har rabatt på dem).
Spiegelau ägs av Riedel så viss rabatt borde gå att ordna.
Om det inte är en komplett restauranguppsättning som ska köpas in, varför inte dra till med Superleggero eller Sommeliers på en gång?

The Wall

Medlem
Har han Vinum restaurangserien idag skulle jag gått på Veloce, - blir stor skillnad. Lättare, tunnare och mer exklusiva. Sen också lite kul med annan form. Räcker ju långt med två olika Veloce, Pinot/Nebbiolo och Cabernet/Merlot
Jag tänkte också på Veloce, men problemet för min del är att de flesta andra glas presterar bättre, vinerna blir tyvärr för slätstrukna i Veloce för min smak.

The Wall

Medlem
Chardonnay också?
Japp, tyvärr. Det är bara något enstaka vin som vi har uppskattat i Veloce när vi har jämfört med Veritas, Sommeliers och Zalto/Definition. Lite trist eftersom jag har börjat gilla Veloce mer och mer; lätt, välbalanserat, elegant form.

Last edited:

buteljen

Medlem
Tycker ni den här indelningen stämmer vad gäller Riedelglasen?

NIVÅ 1 – Restaurant

• Tillverkning: Maskintillverkade
  • Tjocklek: Tjockast (kant och kupa tydligt närvarande)
  • Disk: ✅ Diskmaskin – byggda för hög belastning
  • Form/känsla: Robust, enklare former
  • Fokus: Hållbarhet, funktion
  • Kommentar: Maximal slitstyrka, minimal finess
    👉 ”Serveringsglas – inte upplevelseglas”

NIVÅ 2 – Vinum

• Tjocklek: Medeltjock
  • Disk: ✅ Diskmaskin (normalt hushållsprogram / restaurangmaskin)
  • Form/känsla: Klassiska druvspecifika former
  • Fokus: Vinupplevelse + robust vardagsbruk
  • Kommentar: Stabil tyngd, klassisk Riedel-känsla
    👉 ”Riktiga vinglas, men fortfarande vardagsvänliga”

NIVÅ 3 – Veloce

• Tillverkning: Maskintillverkade (premium-maskin)
  • Tjocklek: Tunn
  • Disk: ✅ Diskmaskin (försiktigt program, korrekt korg)
  • Form/känsla: Högre stjälk, lättare kupa, elegant balans
  • Fokus: Premiumkänsla utan premiumskörhet
  • Kommentar: Former inspirerade av premiumserier
    👉 ”Sweet spot för många vinintresserade”

NIVÅ 4 – Veritas

• Tillverkning: Maskintillverkade (finmaskin, mycket hög precision)
  • Tjocklek: Mycket tunn
  • Disk: ✅ Diskmaskin på krog / ⚠️ handdisk rekommenderas hemma
  • Form/känsla: Mycket exakt geometri, tunn mynning
  • Fokus: Sensorisk precision
  • Kommentar: Märkbar skillnad i arom och munupplevelse
    👉 ”För den som faktiskt provar vin, inte bara dricker”

NIVÅ 5 – Premium (Sommeliers / Superleggero / Performance)

• Tillverkning:
    • Sommeliers / Superleggero: Munblåsta
    • Performance: Avancerad maskintillverkning
  • Tjocklek: Extremt tunn
  • Disk: ❌ Handdisk
  • Form/känsla: Extrem precision, glaset ”försvinner”
  • Fokus: Maximal sensorisk upplevelse
  • Kommentar: Instrument, inte bruksglas
    👉 ”När inget ska stå mellan vin och gom”

magnum

Epernay, Frankrike

NIVÅ 1 – Restaurant

NIVÅ 2 – Vinum

NIVÅ 3 – Veloce

NIVÅ 4 – Veritas

• Tillverkning:
Superleggero är maskintillverkade. (fanns en kort period munblåsta Superleggero)

Oskar M

Medlem
Jag skulle aldrig köpa Riedel Sommeliers om jag inte kunde besikta glasen först. Det är skrattretande stora variationer mellan glasen med tanke på priset. De är handblåsta så viss skillnad är ju acceptabel, men jag har ett par glas av dem där foten på den ena är typ tre gånger tjockare så det väger mycket mer och känns klumpigt. I andra jag har förekommer också andra irriterande variationer mellan tjocklek och form. Skulle hålla mig borta. Kanske glasblåsarna där provdricker ur sina alster… det skulle förklara en del!

Last edited:

matage

Medlem
Tycker att den verkar bra, men jag upplever nog Veloce som aningen tunnare än Veritas, men håller med om "rangordningen". Eller ja, jag skulle nog vända på den - högsta klass borde kanske vara nivå 1? Men det är nog en smaksak.
Jag håller med om att jag tycker mina Veloce känns nättare och "exklusivare i handen" än Veritas.
Velar fortfarande om vilket glas jag gillar bäst och jag har just nu en mix av båda.
Veloce Syrah tycker jag spöar Veritas motsvarighet och de är dessutom användbara till mogen champagne.
Bdx/Merlot... tror jag nöjer mig med mina Veritas här även om jag gillar utseendet på Veloce.

Jag vet åtminstone en restaurang som kör Veloce för sina bättre viner och Riedel Restaurangglas för de enklare och jag tror de kör dem i vanliga backar i diskmaskinen.
Hemma kör jag både Veloce, Veritas, GGold och Zalto i diskmaskinen - hittills utan olyckor.

Jos

Medlem

NIVÅ 1 – Restaurant

NIVÅ 2 – Vinum

NIVÅ 3 – Veloce

NIVÅ 4 – Veritas

• Tillverkning:
Njaa.... Sommeliers Bourgogne Grand Cru skulle jag inte säga är tunnare än t.ex. Veloce. Har även Sommeliers Bordeaux och de är heller inte så mycket tunnare än andra glas. Skulle nog säga också att Veloce känns tunnare än Veritas. Ang. Sommeliers skulle jag nog mest säga att de är stora :D

Edit, jag handdiskar inga glas alls men kör dessa

pidda99

Medlem
Ni som kör dessa "finglas" i maskinen, har Ni speciella hållare till glasen? Jag har en miele maskin och upplever att höjden i överkorgen är på gränsen. Om jag sänker den maximalt och avlägsnar bestickslådan kanske det går. I underkorgen funkar höjden men inte trycket är högre i den nedre spolarmen?

matage

Medlem
Ni som kör dessa "finglas" i maskinen, har Ni speciella hållare till glasen? Jag har en miele maskin och upplever att höjden i överkorgen är på gränsen. Om jag sänker den maximalt och avlägsnar bestickslådan kanske det går. I underkorgen funkar höjden men inte trycket är högre i den nedre spolarmen?
Jag har en Miele XXL-maskin och jag kör mina i nedre korgen i "vanliga" hållarna.
Oftast på glasprogrammet men jag får erkänna att det hänt mer än en gång att de körs tillsammans med porslin på "auto".

Toppen