Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinlagrinsskåp...

Sörplarn

Medlem
Har dessa inbyggd kylanläggning? Vem är tillverkaren och i vilken prisklass är de?

Ja det är inbyggt mera info här från den svenska sidan länk här.
De här har mer på urvalet än den svenska, vintagekeeping i DK länk här.

Går säkert att fråga annars, det är beställda skåp alltså "one-of-the-kind" kan man säga, så känner du en bra snickare och glas-folk så kan man få ett sådant här skåp utan att känna sig ruinerad faktiskt eller du kanske besitter gör det själv känsla, du får ju rota även.
  • Koolspace KoolR länk här.
  • Argo länk här.
Ska själv använda argo, då jag håller på med ett nytt hus bygge och kan planera in en walk-in vinkällare på 10,2 kvm.

Finns många fina exempel, här är koolspace.
cellarwall10.jpg


cellarwall8.jpg
 
Last edited:

mmh

Medlem
Ja det är inbyggt mera info här från den svenska sidan länk här.
De här har mer på urvalet än den svenska, vintagekeeping i DK länk här.

Går säkert att fråga annars, det är beställda skåp alltså "one-of-the-kind" kan man säga, så känner du en bra snickare och glas-folk så kan man få ett sådant här skåp utan att känna sig ruinerad faktiskt eller du kanske besitter gör det själv känsla, du får ju rota även.
  • Koolspace KoolR länk här.
  • Argo länk här.
Ska själv använda argo, då jag håller på med ett nytt hus bygge och kan planera in en walk-in vinkällare på 10,2 kvm.

Finns många fina exempel, här är koolspace.
Visa bifogad bild 2495

Visa bifogad bild 2496
Tackar!
 

Sjödin

Joråsåatt...
Både t.ex. Bosch och Cylinda har vinkylar för 11-12.000 kr för ca 200 flaskor och med 2 tempzoner och de borde ju ha kyl/frys som passar ganska bra. Här är ett alternativ för Bosch med alla tre enheterna. De enda de här vinkylarna verkar sakna är luftfuktighetskontroll, men jag tror luftfuktigheten brukar vara ganska OK i ett vanligt kylskåp så jag vet inte hur stort det problemet är. Är det någon som har erfarenhet av Bosch och Cylindas vinkylar?
Din länk funkar tyvärr inte... Kan du kolla beteckningar? Jag går bet på att hitta matchande kombo till vinskåpet nämligen.
En precis sån Bosch hade jag i förra kåken och den var väl okej, men kompressorn skramlade lite ibland.. Temperaturen var ok och jag var annars hyfsat nöjd med den.
 

Mats

Gone todash....
Din länk funkar tyvärr inte... Kan du kolla beteckningar? Jag går bet på att hitta matchande kombo till vinskåpet nämligen.
En precis sån Bosch hade jag i förra kåken och den var väl okej, men kompressorn skramlade lite ibland.. Temperaturen var ok och jag var annars hyfsat nöjd med den.

Oh, sorry, hade gjort en sådan där jämförproduktersida hos MediaMarkt och länken fungerar för mig men det är kanske för att jämförelsen gjordes på min dator. Den kyl jag hade med var BOSCH KSV36VI30 och frysen BOSCH GSN36VI30. Ett vinlagringsskåp med glasdörr blir ju aldrig riktigt matchande men ställer man vinskåpet i mitten mellan dessa är de i varje fall lika höga och ser ut att ha likadana handtag och yta. Men hur bra de passar ihop ser man nog bara live i butiken.
 

imniclas

Medlem
När det gäller Diva skåpet så har jag en digital temperaturlogger liggandes just nu och återkommer med rapport över hur temp/luftfuktighet håller sig i skåpet om några veckor.

Hej,
Är ny här på forumet....eller ja, har läst ett tag men aldrig skrivit något :)
Är på jakt efter ett vinlagringsskåp ganska omgående och har tittat på just samma skåp du använder. Väntar med spänning på din rapport!
 

chambertin

Medlem
Jamen just det, det är nåt sånt jag är ute efter!!
Ett liiitet krux med just den kombon dock är att vinskåpet sväljer så få flaskor.. :(

Sen en kul grej med just Electrolux. En polare har just nu kolsyrat vatten i husets SAMTLIGA vattenkranar och kolsyrat vatten i toalettstolen. Men han har inte kolsyrat vatten i kylskåpsdörren längre... :D
Jaha det är sååå backventilen skall monteras.
 

energia

Medlem
Kunde inte vänta några veckor till, så jag kollade loggern redan nu. Temperaturen ligger på konstant 9.5 - 10 grader i skåpet, det enda jag funderar över är luftfuktigheten. Jag misstänker att där måste vara något knas med loggern. Skåpet står på 65%, men logger visar ganska stabilt 9,6% :( Någon av dem ljuger...

winecellar_graph.PNG
 

imniclas

Medlem
Kunde inte vänta några veckor till, så jag kollade loggern redan nu. Temperaturen ligger på konstant 9.5 - 10 grader i skåpet, det enda jag funderar över är luftfuktigheten. Jag misstänker att där måste vara något knas med loggern. Skåpet står på 65%, men logger visar ganska stabilt 9,6% :( Någon av dem ljuger...
Visa bifogad bild 2508

Vilken temperatur har du satt skåpet på?
 

Rexel

Medlem
Kunde inte vänta några veckor till, så jag kollade loggern redan nu. Temperaturen ligger på konstant 9.5 - 10 grader i skåpet, det enda jag funderar över är luftfuktigheten. Jag misstänker att där måste vara något knas med loggern. Skåpet står på 65%, men logger visar ganska stabilt 9,6% :( Någon av dem ljuger...

Visa bifogad bild 2508
Du har nog samma logger som jag har, i alla fall samma programvara. Kanske fel på givaren, jag fick byta min logger pga ett annat fel.
Töm loggern via programmet och lägg den en timma i skåpet och kolla sen
 

energia

Medlem
Du har nog samma logger som jag har, i alla fall samma programvara. Kanske fel på givaren, jag fick byta min logger pga ett annat fel.
Töm loggern via programmet och lägg den en timma i skåpet och kolla sen

Ja, alltså jag hade kontakt med supporten av dem jag köpt den av, men de menade att jag inte kunde använda den för att kolla luftfuktigheten i skåpet för den var gjord för "normala förhållanden". Men det köper jag inte riktigt...

Köpt från termometer.se, Extech TH10. Såg att Clas Ohlsson har en liknande modell som ser nästan exakt lika dan ut. Funderar på att köpa den och prova om den fungerar. Måste vara något fel på TH10'an.
 

Rexel

Medlem
Ja, alltså jag hade kontakt med supporten av dem jag köpt den av, men de menade att jag inte kunde använda den för att kolla luftfuktigheten i skåpet för den var gjord för "normala förhållanden". Men det köper jag inte riktigt...

Köpt från termometer.se, Extech TH10. Såg att Clas Ohlsson har en liknande modell som ser nästan exakt lika dan ut. Funderar på att köpa den och prova om den fungerar. Måste vara något fel på TH10'an.
Jag köpte från Kjell o co, kanske är samma, kan skicka bild/bifoga fil med resultat
 

energia

Medlem
Sådär, temploggern från Clas Ohlson fungerade mycket bättre. Det verkar som att temperaturen verkligen ligger runt 10 grader i skåpet, så jag funderar på att höja den 2 grader så man når de magiska 12 graderna. Luftfuktigheten ser bra ut den med.
 

Attachments

  • winecellar_stat.png
    winecellar_stat.png
    144,4 KB · Visningar: 425
Toppen