Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinlagrinsskåp...

Appel

Medlem
Här står vår koloss med förbrukningsviner i vardagsrummet...
Climadiff
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    38 KB · Visningar: 480

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Okej.
Nya köket snart på plats och jag måste beställa min 30-kyl för lagring av viner som flyttat upp från källaren för snar konsumtion.

Tror jag har kokat ner det till en kamp mellan Dometic Vs Climadiff med dessa modeller:
Dometic D15 http://vinlagring.se/vinkylskap/dometic-d15-2/
Climadiff Avintage s21 http://vinlagring.se/vinkylskap/dometic-d15-2/

Den något dyrare Dometic har två zoner och och skall ha 1db lägre ljudnivå samt lås som kan vara bra när dottern blir större. Hittar dock ingen info om energiförbrukning som jag kan jämföra mot Climadiff.

Jag tror hur som helst att jag lutar åt Dometicskåpet.

Innan jag trycker på knappen hade jag gärna fått lite input från det omnipotenta forumet, någon som vill dela lite djupare erfarenheter från Dometic? Ljudnivå?
 

mmh

Medlem
Jag har ett Dometic CS 200 VS och det är knäpptyst. Ingen kompressor, inget ljud alls. Vet dock inte om detta gäller D15, dvs. om det ocksa fungerar med absorptionsteknik istället för kompressor.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag har ett Dometic CS 200 VS och det är knäpptyst. Ingen kompressor, inget ljud alls. Vet dock inte om detta gäller D15, dvs. om det ocksa fungerar med absorptionsteknik istället för kompressor.
Ringde och snackade med en trevlig lirare på Vinlagring.se och han vidhöll att Dometic var ett bättre skåp och framförallt tystare MEN att deras småskåp tyvärr var kompressorskåp. Det är bara de stora avsedda för långlagring som har absorption.

Har berättade även att decibelmärknigen på vinskåp skulle tas med en nypa salt då det inte finns någon standard för detta utan alla tillverkare testar på olika vis medans när det gäller vanliga kylskåp finns en stenhård standard för hur testen skall utföras för att den skall bli likvärdig mellan tillverkare.
Således var det enda sätt att jämföra ljudvolym mellan olika skåp att lyssna på den i verkligheten bredvid varandra.
 

Oggy

Medlem
Min lilla tumregel, efter att ha gått på två nitar, är att inte lita på franska tillverkares angivelse om ljudnivån... det Climadiffskåp jag beställde var otroligt störande, trots att tillverkaren angett den kanske lägsta decibelnivån på marknaden (bortsett från Dometic).

Eller så är det jag som är känslig. ;)
 

Sjödin

Joråsåatt...
Jag ger upp jakten på att hitta ett skåp som designmatchar övriga vitvaror... Miele verkar kunna vara ett alternativ, men 55 kakor för ett skåp kan de ju fetglömma. Electrolux har en snygg men den sväljer knappt några flaskor alls. Liebherr finns, men även där ligger prisnivån på tok för högt.
Så, jag funderar nog på att köpa den kyl och frys som vi vill ha och sen ett skåp liknande det här och placera det fristående i en annan del av köket, så störs man nog inte av att designen inte är helt hundra.
Kommentarer?
 

JakobS

Medlem
Någon som vill kasta ett öga på detta?

Har tänkt att jag ska inte köpa mitt skåp fören jag fått en av mina gitarrer sålda, men i morse när jag vaknade så tänkte jag "nä nu jäklar" beställer jag det ändå, då jag alltid fått mina gitarrer sålda tidigare, så jag lär ju få även denna såld.

Och vilken tur att jag fick den tanken, för jag gick in på Ma Cave à Vin och upptäckte att de har rea på Climadiff!

Jag vet inte vilket skåp jag ska välja, jag lagrar i princip bara Champagne, men den ska också kunna ligga i 10-20 år (räknar med att jag någon gång får en riktig vinkällare).

Det är dessa två jag funderar på:
http://www.my-wine-cabinet.com/art,...ne-ageing-cabinet-second-choice.htm#technique
http://www.my-wine-cabinet.com/art,...e-cooler-for-2-bottles-for-free.htm#technique

Jag hade tänkt den billigare av de, när jag planerade att köpa för ordinarie pris, men nu kan jag absolut tänka mig den dyrare.
Det jag undrar är väl mest om den billigare är ett "dåligt" skåp, eller om det ändå är okej dvs inga vibrationer, bra temperatur och luftfuktighetsfördelning.

Jag tänkte beställa under kvällen, då jag inte vet hur länge det är rea, så alla tips mottages otroligt tacksamt! :D
 

Mats

Gone todash....
Någon som vill kasta ett öga på detta?

Har tänkt att jag ska inte köpa mitt skåp fören jag fått en av mina gitarrer sålda, men i morse när jag vaknade så tänkte jag "nä nu jäklar" beställer jag det ändå, då jag alltid fått mina gitarrer sålda tidigare, så jag lär ju få även denna såld.

Och vilken tur att jag fick den tanken, för jag gick in på Ma Cave à Vin och upptäckte att de har rea på Climadiff!

Jag vet inte vilket skåp jag ska välja, jag lagrar i princip bara Champagne, men den ska också kunna ligga i 10-20 år (räknar med att jag någon gång får en riktig vinkällare).

Det är dessa två jag funderar på:
http://www.my-wine-cabinet.com/art,...ne-ageing-cabinet-second-choice.htm#technique
http://www.my-wine-cabinet.com/art,...e-cooler-for-2-bottles-for-free.htm#technique

Jag hade tänkt den billigare av de, när jag planerade att köpa för ordinarie pris, men nu kan jag absolut tänka mig den dyrare.
Det jag undrar är väl mest om den billigare är ett "dåligt" skåp, eller om det ändå är okej dvs inga vibrationer, bra temperatur och luftfuktighetsfördelning.

Jag tänkte beställa under kvällen, då jag inte vet hur länge det är rea, så alla tips mottages otroligt tacksamt! :D

Spelade skillnaden i bredd ingen roll skulle jag ha köpt det dyrare, bara på att det är låsbart och har 1 års längre garanti kan man om man har otur tjäna in skillnaden. Sen rymmer det ju lite mer och drar mindre ström. Synd att det hade en hylla mindre, men det går ju alltid att köpa till om man vill.
 

JakobS

Medlem
Det verkar som om Ma-cave-à-vin har höjt fraktpriset till 326€ hit till Sverige, tror nog inte jag har råd med det dyra skåpet nu.

Jag var helt säker på att frakten fortfarande låg på 200€ :(
 

kayaker

Cyklist
Det undre ser ut som mitt, bortsett från att mitt är svart. Det funkar finfint men det var knöligt att baxa upp det i lägenheten...
 

JakobS

Medlem
Jag måste fråga en sak mer, på det billigare skåpet står det: Engine on Silent-block and anti-vibration system och på det dyrare står det: Without vibration

Är det två olika system de har? Jag trodde det var samma för alla vinlagringsskåp.
 

Michael.S

Medlem
När jag fick hem mitt artevino skåp i somras var frakten på 200 euro. Vet inte om dem ändrat nu.
Mina erfarenheter från ma cave är att faktan om skåpen inte stämmer till 100 %. Står nästan samma på alla. Jag ringde flertal gånger och pratade med dem och då sa dem helt andra saker än vad som stod på infon. Om dem skåpen jag frågade om alltså.
 
Toppen