Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinlagrinsskåp...

Hej, jag är på jakt efter ett relativt enkelt vinlagringsskåp (förstagångsköpare). Några tips eller rentav någon som går i säljatankar & finns i Göteborg +15mil?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hej, jag är på jakt efter ett relativt enkelt vinlagringsskåp (förstagångsköpare). Några tips eller rentav någon som går i säljatankar & finns i Göteborg +15mil?
På Blocket.se kan du lägga en bevakning.
Ett vanligt begagnat kylskåp funkar också bra.
 

energia

Medlem
Jag har vart lite sugen på just en sån. Verkar den vettig?
Ja, det tycker jag. Enda felet ju nu är att det gapar lite tomt på några hyllor :)

På dörren man öppnar är där en tavla som man kan skriva på med den medföljande "skolkritan" (har de tänkt), men det fungerade inte alls med en dörr som är fuktig på insidan. Och jag förstår inte heller riktigt tanken med att "föra bok" på insidan av dörren, alla torde väl köra med CT eller liknande verktyg.

Har bara haft igång det en dryg vecka, så jag kan inte säga så mycket om det än att jag är helnöjd än så länge.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Ja, det tycker jag. Enda felet ju nu är att det gapar lite tomt på några hyllor :)

På dörren man öppnar är där en tavla som man kan skriva på med den medföljande "skolkritan" (har de tänkt), men det fungerade inte alls med en dörr som är fuktig på insidan. Och jag förstår inte heller riktigt tanken med att "föra bok" på insidan av dörren, alla torde väl köra med CT eller liknande verktyg.

Har bara haft igång det en dryg vecka, så jag kan inte säga så mycket om det än att jag är helnöjd än så länge.
Ja griffeltavlan kändes lite onödig och ännu värre om det inte funkar med fukt.
Men den är riktigt läcker och med svart dörr och så.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Låter det mycket? Om man skulle ha det stå i typ köket - skulle det vara störande?
Edit: ser att det står - Ljudnivå: 38.0 dB - i specen. Hur högt är det om man skulle jämföra med något???
Jämnfört med många andra skåp så är det väldigt lite. Kommer inte ihåg va det stod på mitt men över 40 iaf och den låter ingenting.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Jag har ett Dometicskåp och det är helt tyst och har inga vibrationer pga. att den inte har en kompressor. Absorptionskylskåp arbetar utan rörliga delar och därmed helt utan ljud. Men ska man lagra vin i 10+ år vill man ju inte chansa på att vibrationer påverkar vinet... Nackdelen är att den drar mer än ett skåp med kompressor.
 

merlotsmile

Medlem
Jag har ett Dometicskåp och det är helt tyst och har inga vibrationer pga. att den inte har en kompressor. Absorptionskylskåp arbetar utan rörliga delar och därmed helt utan ljud. Men ska man lagra vin i 10+ år vill man ju inte chansa på att vibrationer påverkar vinet... Nackdelen är att den drar mer än ett skåp med kompressor.
Jag har också ett helt tyst superschysst Dometicskåp :). Men jag skulle nog behöva ett skåp till och ett billigare alternativ är ju intressant. Speciellt om det är så som @Skumpagne säger - att det inte låter någonting alls trots att det är 40 decibel.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Jag har också ett helt tyst superschysst Dometicskåp :). Men jag skulle nog behöva ett skåp till och ett billigare alternativ är ju intressant. Speciellt om det är så som @Skumpagne säger - att det inte låter någonting alls trots att det är 40 decibel.
Kollade upp mitt skåp och den låg också på 38 decibel :rolleyes:
Det är en Bosch KTW18V80 och är väl inget skåp ja kanske skulle rekommendera trots att den är billig och tyst.
 

energia

Medlem
Låter det mycket? Om man skulle ha det stå i typ köket - skulle det vara störande?
Edit: ser att det står - Ljudnivå: 38.0 dB - i specen. Hur högt är det om man skulle jämföra med något???

Beror på hur känslig du är. Det är inte knäpptyst, då det arbetar i intervaller. När det inte jobbar är det tyst, men sen ibland sätter det igång och då låter det lite konstiga ljud som är svåra att beskriva. Det håller på några minuter, men sen blir det tyst igen. Men jag skulle säga att det låter ungefär som min gamla elektroluxkyl när det är som värst.

Jag kikade på Dometics skåp också, men det skiljer typ 10k mellan Diva modellen (Climadiff/Avintage) och den största Dometics'en. Sen tycker jag Dometic har lite tråkig design med sina bruna skåp.. känns lite 80'tal. Eller har de något som är i stil med Diva?
 

merlotsmile

Medlem
Beror på hur känslig du är. Det är inte knäpptyst, då det arbetar i intervaller. När det inte jobbar är det tyst, men sen ibland sätter det igång och då låter det lite konstiga ljud som är svåra att beskriva. Det håller på några minuter, men sen blir det tyst igen. Men jag skulle säga att det låter ungefär som min gamla elektroluxkyl när det är som värst.

Jag kikade på Dometics skåp också, men det skiljer typ 10k mellan Diva modellen (Climadiff/Avintage) och den största Dometics'en. Sen tycker jag Dometic har lite tråkig design med sina bruna skåp.. känns lite 80'tal. Eller har de något som är i stil med Diva?
Tack för input :). Mitt Dometic är kolsvart o snyggt - tyvärr har detta utgått. Det finns dock en variant i rostfritt som ser ok ut. Håller med om att den i brunt trä inte är så rolig. Ditt skåp rymmer drygt 60 flaskor mer än det största Dometic så förutom lägre pris så är även det en fördel. Har dock en del knepiga grannar i lägenheten under - bor i en gammal lyhörd fastighet - så det tål att tänkas på.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Håller på och bygger en ny lägenhet till famlijen och funderar på om jag ska stoppa in ett litet 30-Climadiff från vinkylen i det nya köket.

Mest då som ett mellanlager för flaskor som snart ska drickas, lejonparten får ju bo kvar i vinkällaren men då slipper man springa ner två våningar varje gång man blir sugen på nåt tänker jag.

Ser att de har byggt ihop två 15-skåp till ett 30 vilket jag var lite sugen på men samtidigt tar de smala skåpen ju inte magnumflaskor och man får två kompressorer som startar och stoppar... Kanske får bli ett enkelt 30-skåp trots allt...
http://vinkylen.se/produkt.php?pid=2518
 

sunqan

Vinös
Håller på och bygger en ny lägenhet till famlijen och funderar på om jag ska stoppa in ett litet 30-Climadiff från vinkylen i det nya köket.

Mest då som ett mellanlager för flaskor som snart ska drickas, lejonparten får ju bo kvar i vinkällaren men då slipper man springa ner två våningar varje gång man blir sugen på nåt tänker jag.

Ser att de har byggt ihop två 15-skåp till ett 30 vilket jag var lite sugen på men samtidigt tar de smala skåpen ju inte magnumflaskor och man får två kompressorer som startar och stoppar... Kanske får bli ett enkelt 30-skåp trots allt...
http://vinkylen.se/produkt.php?pid=2518
Glöm inte kolla innermåtten också. En magnum champagne är väl ca11 cm i diameter och 38cm hög. Skåpet är ett tvåzonsskåp risken är att du inte får in flaskorna annat än liggande på diagonalen (höjden ser ut att vara 4 hyllor i underdelen, så de skulle kunna stå också) dvs det blir ganska få flaskor...
 

Appel

Medlem
Jag har två olika Climadiff skåp.
Nere i källaren har jag ett. http://vinkylen.se/produkt.php?pid=2445
Det är jag rätt nöjd med. Det är nog bäst för längre lagring då hyllplanen inte går att dra ut. Det är svårt att få en överskådlig bild över vinerna. Då det fylldes upp rätt omgående blev det så dags att köpa ett till.
Så vi har också ett Diva Evolution som står i vardagsrummet. http://vinkylen.se/produkt.php?pid=2442
Det är med utdragbara hyllplan vilket underlättar när man kommer hem från jobbet och snabbt vill få uppkorkat en flaska. Det har också tre olika klimatzoner.
Jag kan dock tycka att det inte riktigt håller temperaturen som jag vill.
 
Toppen