Vinquizz

Diskussion i 'Vin' startad av Jimmy Forsman, 19 juni 2008.

1. CH

CH Medlem

SV: Vinquizz

Nästa fråga då

Vilken vingård föreställer bilden?

2. SV: Vinquizz

Det skulle kunna vara en del av Clos de Goisses, men jag ser inte det där monumentet på kullen. Kanske ligger det längre till vänster och fick inte plats på bilden.

3. CH

CH Medlem

4. Öhman

Öhman Medlem

Vill bara så här långt efteråt korrigera detta: "Tokaj" är namnet på staden. "Tokaji" är benämningen på vinet. Punkt.

5. anders

anders Medlem

Från Oxford Companion:

6. Öhman

Öhman Medlem

Ungrarna backar inte OC där. "i" på slut anger även från staden "Tokaj". I ungerska görs ingen skillnad på adjektivformen för staden eller regionen.

7. anders

anders Medlem

Det kan vara så enkelt att man faktiskt har slutat att skriva Tokaj (utan i) på etiketten helt enkelt för att göra det enklare för konsumenten, jag menar, här i forumet är ju förvirringen total och vi ska ändå föreställa kännare, hur ska då pöelsvensson kunna reda ut skillnaderna? Att det sedan (kanske) är tillåtet att fortfarande endast skriva Tokaj är en annan femma.

8. kayaker

kayaker Cyklist

Jag gör det enkelt för mig och väljer andra viner istället. ;D

9. Sjödin

Sjödin Joråsåatt...

Kanske inte så mycket quiz-fråga, utan mest för jag är nyfiken. Men för att få fart på tråden igen kanske den första med rätt svar drar igång med en RIKTIG fråga sen?

Hur länge håller sig en öppnad flaska Tokaijijij?

10. anders

anders Medlem

Det beror helt och hållet på hur många personer man är i sällskapet samt hur packade dessa är. ;D

11. kayaker

kayaker Cyklist

Kanske en kvart på ett Vinferno? :D

Annars så antar jag att de håller rätt länge - 3 månader?

12. Jos

Jos Medlem

Äh.. jag dricker skiten! :D

Dags för ny quizfråga!

13. Per Stade

Per Stade Lege artis

Var ligger skyskrapan som kallas champagneflaskan eftersom arkitekten påstås ha inspirerats av en sådan?
    Fasaden är klädd med grön terrakotta och svart granit och dekorerad med bladguld (syns lite på tornet som
    sticker upp mitt i bilden.)
    Vad heter byggnaden?
    Vad är det för verksamhet som bedrivs i huset nuförtiden?

14. baum

baum Medlem

Är den inte i Chicago?

15. Sjödin

Sjödin Joråsåatt...

Seriöst? 3 månader är rätt länge.... och vi snackar ju inte starksprit direkt..

16. kayaker

kayaker Cyklist

Tja, jag drog till med nå't extremt. Jag har ursvårt för vintypen redan från början så jag antar att jag skulle tycka att försämringen var minimal... ;)

17. Per Stade

Per Stade Lege artis

Ett rätt av tre möjliga.
    Inte illa som pigan sa!

På den här bilden kanske formen på champagneflaskan syns bättre än på min
    bild från en kall och regnig februarikväll.

Huset heter Carbide and Carbon Building eftersom det byggdes som kontor 1929
    till ett företag som hette så. Är byggnadsminnesförklarat och renoverades i början
    på det här seklet. Öppnade igen 1 januari 2004 som the Hard Rock Hotel Chicago.

18. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite.

Detta test innehåller två fel i facit. (samt 1-2 tveksamma) Vilka är helt fel?

PS, CH, ditt alster?

19. CH

CH Medlem

Nope inte mitt alster.

Helt fel var väll bdb frågan samt den om Ruinart. Vad jag känner till så är väll Gosset det äldsta verksamma huset även om de inte gjorde skumpa i början.
    Som tveksam är det bara VCP som jag hittar. Vilken var det mera du tänkte på?

20. kayaker

kayaker Cyklist

Fråga 9 är ju helt galen. Mer fel än den är ju banne mig svårt att få till...
    BdB-frågan och Ruinartfrågan är förstås också heltokiga, men själva frågan om vilket år Ruinart grundades är väl i någon mån korrekt.

Dela sidan