Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinquizz

CH

Medlem
SV: Vinquizz

Nästa fråga då

Vilken vingård föreställer bilden?


dr5xk1.jpg
 
SV: Vinquizz

CH skrev:
Nästa fråga då

Vilken vingård föreställer bilden?


dr5xk1.jpg
Det skulle kunna vara en del av Clos de Goisses, men jag ser inte det där monumentet på kullen. Kanske ligger det längre till vänster och fick inte plats på bilden.
 

CH

Medlem
SV: Vinquizz

El burro grande skrev:
Det skulle kunna vara en del av Clos de Goisses, men jag ser inte det där monumentet på kullen. Kanske ligger det längre till vänster och fick inte plats på bilden.

2480787769_498659cb13_o_28961783.jpg
 

Öhman

Medlem
SV: Vinquizz

Jos skrev:
Har för mig att jag läste i senaste munskänkarna att det handlar om ett vin från staden om det står "Tokaj" och ett vin från närområdet om det står "Tokaji". Kanske därifrån du fick idén till frågan också..? ;)

anders skrev:
Så rätt så, i alla svaren. :D
...

Vill bara så här långt efteråt korrigera detta: "Tokaj" är namnet på staden. "Tokaji" är benämningen på vinet. Punkt.
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Öhman skrev:
Vill bara så här långt efteråt korrigera detta: "Tokaj" är namnet på staden. "Tokaji" är benämningen på vinet. Punkt.

Från Oxford Companion:

Wines from the village of Tokaj itself may be called Tokaj; all others are conventionally known as Tokaji; the 'i' denoting the adjectival form or 'from the region of'.
 

Öhman

Medlem
SV: Vinquizz

anders skrev:
Från Oxford Companion:

Ungrarna backar inte OC där. "i" på slut anger även från staden "Tokaj". I ungerska görs ingen skillnad på adjektivformen för staden eller regionen.
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Öhman skrev:
Ungrarna backar inte OC där. "i" på slut anger även från staden "Tokaj". I ungerska görs ingen skillnad på adjektivformen för staden eller regionen.

Det kan vara så enkelt att man faktiskt har slutat att skriva Tokaj (utan i) på etiketten helt enkelt för att göra det enklare för konsumenten, jag menar, här i forumet är ju förvirringen total och vi ska ändå föreställa kännare, hur ska då pöelsvensson kunna reda ut skillnaderna? Att det sedan (kanske) är tillåtet att fortfarande endast skriva Tokaj är en annan femma.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Vinquizz

Kanske inte så mycket quiz-fråga, utan mest för jag är nyfiken. Men för att få fart på tråden igen kanske den första med rätt svar drar igång med en RIKTIG fråga sen?

Hur länge håller sig en öppnad flaska Tokaijijij?
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Sjödin skrev:
Kanske inte så mycket quiz-fråga, utan mest för jag är nyfiken. Men för att få fart på tråden igen kanske den första med rätt svar drar igång med en RIKTIG fråga sen?

Hur länge håller sig en öppnad flaska Tokaijijij?

Det beror helt och hållet på hur många personer man är i sällskapet samt hur packade dessa är. ;D
 

Jos

Medlem
SV: Vinquizz

anders skrev:
Det kan vara så enkelt att man faktiskt har slutat att skriva Tokaj (utan i) på etiketten helt enkelt för att göra det enklare för konsumenten, jag menar, här i forumet är ju förvirringen total och vi ska ändå föreställa kännare, hur ska då pöelsvensson kunna reda ut skillnaderna? Att det sedan (kanske) är tillåtet att fortfarande endast skriva Tokaj är en annan femma.

Äh.. jag dricker skiten! :D


Dags för ny quizfråga!
 

Per Stade

Lege artis
SV: Vinquizz

Var ligger skyskrapan som kallas champagneflaskan eftersom arkitekten påstås ha inspirerats av en sådan?
Fasaden är klädd med grön terrakotta och svart granit och dekorerad med bladguld (syns lite på tornet som
sticker upp mitt i bilden.)
Vad heter byggnaden?
Vad är det för verksamhet som bedrivs i huset nuförtiden?



20090225005.jpg
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Vinquizz

kayaker skrev:
Kanske en kvart på ett Vinferno? :D

Annars så antar jag att de håller rätt länge - 3 månader?
Seriöst? 3 månader är rätt länge.... och vi snackar ju inte starksprit direkt..
 

kayaker

Cyklist
SV: Vinquizz

Sjödin skrev:
Seriöst? 3 månader är rätt länge.... och vi snackar ju inte starksprit direkt..
Tja, jag drog till med nå't extremt. Jag har ursvårt för vintypen redan från början så jag antar att jag skulle tycka att försämringen var minimal... ;)
 

Per Stade

Lege artis
SV: Vinquizz

baum skrev:
Är den inte i Chicago?

Ett rätt av tre möjliga.
Inte illa som pigan sa!

På den här bilden kanske formen på champagneflaskan syns bättre än på min
bild från en kall och regnig februarikväll.

2968802225_b7060c12f9_b.jpg


Huset heter Carbide and Carbon Building eftersom det byggdes som kontor 1929
till ett företag som hette så. Är byggnadsminnesförklarat och renoverades i början
på det här seklet. Öppnade igen 1 januari 2004 som the Hard Rock Hotel Chicago.
 

CH

Medlem
SV: Vinquizz

shorepower skrev:
Detta test innehåller två fel i facit. (samt 1-2 tveksamma) Vilka är helt fel?

PS, CH, ditt alster?

Nope inte mitt alster.

Helt fel var väll bdb frågan samt den om Ruinart. Vad jag känner till så är väll Gosset det äldsta verksamma huset även om de inte gjorde skumpa i början.
Som tveksam är det bara VCP som jag hittar. Vilken var det mera du tänkte på?
 

kayaker

Cyklist
SV: Vinquizz

Fråga 9 är ju helt galen. Mer fel än den är ju banne mig svårt att få till...
BdB-frågan och Ruinartfrågan är förstås också heltokiga, men själva frågan om vilket år Ruinart grundades är väl i någon mån korrekt.
 
Toppen