Tyvärr, som jag skrev nyss, fel land. Även din tolkning är ju riktigt bra, nästan så bra att det borde vara rätt.
Här går det trögt, har inte haft hjärnkraft att sätta mig in i senaste gåtan ännu, men det verkar nästan som att det behövs.
Ok, då få det bli Chile som land istället, som också mötte Holland tidigare i VM. Oäktingar kanske då syftar på att det rådde lite förvirring om rankorna var Merlot eller Carmenere i vissa vingårdar. Tänkte vidare att "toppnotering" skulle syfta på en högt belägen vingård, men jag tror de högst belägna ligger i Argentina.... Kanske det syftar på ett vin med bra omdömen. Företagsam etta - kan det syfta på Montes Alpha (alpha=1)? Sen står det still - någon annan får ge detta ett försök.
Jupp, stämmer. Landet i fråga fick nyligen en lektion i samspel av kung W-As undersåtar. För de som missat, Nederländerna vann över Spanien med 5-1 i gruppspelet i årets fotbolls-VM. Nederländernas kung heter Willem-Alexander.
Området borde vara DOCa Priorato som väl är rätt ny i högsta klassificeringen (2000 eller 2009 beroende på hur man ser det...)
Det återsår väl enbart Rioja i så fall. Tycker dock inte att jag har bidragit med lösningen i detta fall, det var ju enbart uteslutningsmetod om mitt svar är rätt. @sunqan, @Grapeskull, @Silex eller @Bearman kan gott köra nästa quiz om de har lust?
Ett sista försök: Abona? Gåtan är riktigt svår, var som de övriga på många ställen i nya världen bl a. Australien och Chile, men "företagsam etta" passade inte riktigt in på några områden. "En riktig nykomling som trots det håller en toppnotering." Senaste område att få DO status på Teneriffa (1996). Vingårdarna ligger på bland de högsta platserna i Europa. "Intressant att det kryllar av oäktingar här." Bastardo Negro och Blanco "Företagsam etta ger en ledtråd till områdets namn." AB=företagsform Ona=ett