Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinquizz

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag tar rygg på denna gissning men tar mig till närliggande Eden Valley
Företagsam etta ger en ledtråd till områdets namn. --> Adam och Eva i Eden. Tämligen företagsamma med tanke på att de står som ensamt ansvariga för jordens befolkning.
Tyvärr, som jag skrev nyss, fel land. Även din tolkning är ju riktigt bra, nästan så bra att det borde vara rätt.
 

Silex

Medlem
Ok, då få det bli Chile som land istället, som också mötte Holland tidigare i VM. Oäktingar kanske då syftar på att det rådde lite förvirring om rankorna var Merlot eller Carmenere i vissa vingårdar. Tänkte vidare att "toppnotering" skulle syfta på en högt belägen vingård, men jag tror de högst belägna ligger i Argentina.... Kanske det syftar på ett vin med bra omdömen. Företagsam etta - kan det syfta på Montes Alpha (alpha=1)? Sen står det still - någon annan får ge detta ett försök.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Ok, då få det bli Chile som land istället, som också mötte Holland tidigare i VM. Oäktingar kanske då syftar på att det rådde lite förvirring om rankorna var Merlot eller Carmenere i vissa vingårdar. Tänkte vidare att "toppnotering" skulle syfta på en högt belägen vingård, men jag tror de högst belägna ligger i Argentina.... Kanske det syftar på ett vin med bra omdömen. Företagsam etta - kan det syfta på Montes Alpha (alpha=1)? Sen står det still - någon annan får ge detta ett försök.
Det är inte Chile heller, inte många länder kvar nu ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ok, då få det bli Chile som land istället, som också mötte Holland tidigare i VM. Oäktingar kanske då syftar på att det rådde lite förvirring om rankorna var Merlot eller Carmenere i vissa vingårdar. Tänkte vidare att "toppnotering" skulle syfta på en högt belägen vingård, men jag tror de högst belägna ligger i Argentina.... Kanske det syftar på ett vin med bra omdömen. Företagsam etta - kan det syfta på Montes Alpha (alpha=1)? Sen står det still - någon annan får ge detta ett försök.
Väldigt bra filurat, kunde svurit på att det var rätt svar...synd. :(
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Då är det väl Spanien då.....
Jupp, stämmer.
Landet i fråga fick nyligen en lektion i samspel av kung W-As undersåtar. För de som missat, Nederländerna vann över Spanien med 5-1 i gruppspelet i årets fotbolls-VM. Nederländernas kung heter Willem-Alexander.
 

sunqan

Vinös
Området borde vara DOCa Priorato som väl är rätt ny i högsta klassificeringen (2000 eller 2009 beroende på hur man ser det...)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Området borde vara DOCa Priorato som väl är rätt ny i högsta klassificeringen (2000 eller 2009 beroende på hur man ser det...)
Det är inte Priorat, men det där med statusen är på rätt spår, dock annat område.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Ett sista försök: Abona?

Gåtan är riktigt svår, var som de övriga på många ställen i nya världen bl a. Australien och Chile, men "företagsam etta" passade inte riktigt in på några områden.

"En riktig nykomling som trots det håller en toppnotering." Senaste område att få DO status på Teneriffa (1996). Vingårdarna ligger på bland de högsta platserna i Europa.
"Intressant att det kryllar av oäktingar här." Bastardo Negro och Blanco
"Företagsam etta ger en ledtråd till områdets namn." AB=företagsform Ona=ett
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Ett sista försök: Abona?

Gåtan är riktigt svår, var som de övriga på många ställen i nya världen bl a. Australien och Chile, men "företagsam etta" passade inte riktigt in på några områden.

"En riktig nykomling som trots det håller en toppnotering." Senaste område att få DO status på Teneriffa (1996). Vingårdarna ligger på bland de högsta platserna i Europa.
"Intressant att det kryllar av oäktingar här." Bastardo Negro och Blanco
"Företagsam etta ger en ledtråd till områdets namn." AB=företagsform Ona=ett
Snyggt, det är Abona.
 
Toppen