Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinquizz

Vino fino

Medlem
Vinet härtappades lokalt, alltså exporterades i fat från ursprungsland till destinationsort där det sedan lagrades lite till och buteljerades. Det fick ett lokalt namn på det lokala språket.

Rent teoretiskt skulle Systembolaget kunna ha gjort samma sak med sina härtappade viner på den tiden det begav sig. Men nu är vi utanför Sverige, och den här seden började redan på 1500-talet. När Boney sen kom på "besök" i början av 1800-talet blev han väldigt förvånad över den höga kvaliteten.

Nu borde det ha smalnat av betänkligt i antal möjliga alternativ!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vinet härtappades lokalt, alltså exporterades i fat från ursprungsland till destinationsort där det sedan lagrades lite till och buteljerades. Det fick ett lokalt namn på det lokala språket.

Rent teoretiskt skulle Systembolaget kunna ha gjort samma sak med sina härtappade viner på den tiden det begav sig. Men nu är vi utanför Sverige, och den här seden började redan på 1500-talet. När Boney sen kom på "besök" i början av 1800-talet blev han väldigt förvånad över den höga kvaliteten.

Nu borde det ha smalnat av betänkligt i antal möjliga alternativ!
Jag befinner mig i sydamerika/centralamerika i tanken so far. :)
 

chambertin

Medlem
Han kallade ju Champagne för limonad och "clairet" fick han svårligen i sig så dessa kvalar ju inte in ngnstans. Vin från Kanarieöarna lär han ha varit förtjust i liksom så klart Korsikanska som ju var hans hemvist. Är ju långt ifrån svaret på frågan dock eftersom jag inte har en aning om vad i så fall vinerna från Kanarieöarna kallades ngn annanstans där han härjade.
 

Vino fino

Medlem
Äntligen! @Teddy Thompson prickar rätt.

Nappe var inte stormförtjust i Bdx men lite extra fatlagring och svala källare i Lübeck gjorde att han fick ned vinet i alla fall. Under tiden på St Helena bad han enträget om att få byta ut sina Bdx-ransoner mot Bggne. Frugan däremot var en storsamlare av Medoc men det gick hand i hand med hennes lyxfällan-personlighet :).

Lite svårt att se på bilden nedan på liggaren hos hushållet Longwood men i kommentarsfältet till raden "Claret" står att "...An application was made by P... (Prisoner?) to receive 2 bottles of Burgundy daily in lieu of 2 bott. of Claret..."

De verkar ha snålat med skumpan (No Allocation), samma med madeiran, Tenerife-vinet, vinet från Kapstaden, och ransonen av Graves (vit?). Däremot fick han 14 pavor Constantia, 2 flaskor var av Alicante och Malaga. Samt 10 Bdx då, som han inte var så sugen på.

boney.jpg
 
Ok, håll i hatten svenne för nu kör vi! Jag söker ett vin från nya världen. Både vinet och producentens namn kan härledas till skotska höglandet där vinmakaren jobbat som skogshuggare. 1997 gjordes det första vinet och det är(enligt experterna) de första årgångarna som håller högst klass. Det görs bara 1500 lådor per år av vinet och det är en blend på shiraz/viognier. Vinet kostar skjortan, vilket är vinet?
 

Gurto

Medlem
Ok, håll i hatten svenne för nu kör vi! Jag söker ett vin från nya världen. Både vinet och producentens namn kan härledas till skotska höglandet där vinmakaren jobbat som skogshuggare. 1997 gjordes det första vinet och det är(enligt experterna) de första årgångarna som håller högst klass. Det görs bara 1500 lådor per år av vinet och det är en blend på shiraz/viognier. Vinet kostar skjortan, vilket är vinet?

Torbreck RunRig
 
Toppen