Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinquizz

Silex

Medlem
Du är nära, nu bara rätt namn så att det passar med ledtrådarna.
Ja, det lär väl inte vara Kekfrankos med tanke på senaste ledtråden, så då kanske det är Blaufränkisch du söker? Men jag kan ju inte påstå att jag helt hänger med i ledtrådarna.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Ja, det lär väl inte vara Kekfrankos med tanke på senaste ledtråden, så då kanske det är Blaufränkisch du söker? Men jag kan ju inte påstå att jag helt hänger med i ledtrådarna.
Rätt druva, fel namn.
Sista ledtråden: början på druvans namn delas med en av Sveriges mest kända brottare.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
@Teddy Thompson har svarat rätt! Frankovka var det. Bra jobbat alla.
En sammanställning av ledtrådarna:
Det specifika namnet jag är ute efter används till största del i ett område av dalastadshandling utan b i klassen. (Mora|Ver(b), ordklass = invånare i Moravia, På 500-talet befolkades landet av slaviska stammar, som efter floden Morava kallade sig moraver.)
Från en film har vi namnet på ett nötkretaur som i sin tur har anknytning till denna druva, fast då i ett yngre land. (Tjuren från Bronx, Egri Bikaver, Ungern)
Början på druvans namn delas med en av Sveriges mest kända brottare = Frank Andersson

Bollen ligger nu hos @Teddy Thompson
 
Ok! Jag söker ett flaggskeppsvin, till största delen baserat på Petit Verdot. Producenten, som är uppkallad efter ett gammalt fort, hade en gång i tiden 85% av sitt lands vinproduktion! Det är ett område där man känner historiens vingslag, Jesuitmunkar hade tidigare hand om produktionen och i närheten finns ruinerna av ett Bacchustempel, producentens vinkällare är en kalkgrotta som upptäcktes av romarna. Egendomen ligger på 1100 meters höjd. Vilket är vinet?
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Château Ksara?

Startades av franska jesuiter och är Libanons äldsta vingård. Man producerar viner med många olika druvor, även Petit Verdot. Châteaux Ksara har även en jordmån som består av krita, rödlera och kalksten. Ligger på hög höjd... borde passa in?
 
Château Ksara?

Startades av franska jesuiter och är Libanons äldsta vingård. Man producerar viner med många olika druvor, även Petit Verdot. Châteaux Ksara har även en jordmån som består av krita, rödlera och kalksten. Ligger på hög höjd... borde passa in?
Egendomen är rätt, men vilket är vinet?
 
Toppen