Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinquizz

Vino fino

Medlem
Då kör vi en ny fråga.

Det här vinet har länge ansett sig vara lite förmer än andra i distriktet, nummer ett bland likar, trots att det inte har någon officiell rangordning att luta sig mot.

Jordmånen har traditionellt haft mindre betydelse än hantverket i källaren— att blanda rätt och lagra rätt sågs länge som mycket viktigare för kvaliteten på slutprodukten.
Men växtplatsen har ändå givit namn åt vinet, och den för tankarna till Kristinehamn och vulkanisk jord.

Vilket är vinet?
 

Magikern

Medlem
Då kör vi en ny fråga.

Det här vinet har länge ansett sig vara lite förmer än andra i distriktet, nummer ett bland likar, trots att det inte har någon officiell rangordning att luta sig mot.

Jordmånen har traditionellt haft mindre betydelse än hantverket i källaren— att blanda rätt och lagra rätt sågs länge som mycket viktigare för kvaliteten på slutprodukten.
Men växtplatsen har ändå givit namn åt vinet, och den för tankarna till Kristinehamn och vulkanisk jord.

Vilket är vinet?

Det är ett specifikt vin från en specifik producent antar jag?

Jag klämmer till med Rivasaltes av någon anledning om det inte är någon speciell producent. Portvin, Sherry eller Madeira var jag inne på men det passar inte med beskrivningen.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Då kör vi en ny fråga.

Det här vinet har länge ansett sig vara lite förmer än andra i distriktet, nummer ett bland likar, trots att det inte har någon officiell rangordning att luta sig mot.

Jordmånen har traditionellt haft mindre betydelse än hantverket i källaren— att blanda rätt och lagra rätt sågs länge som mycket viktigare för kvaliteten på slutprodukten.
Men växtplatsen har ändå givit namn åt vinet, och den för tankarna till Kristinehamn och vulkanisk jord.

Vilket är vinet?
Drar till med en chansning, kan det vara Cava?
Hur kom jag fram till det då?
Vulkanisk jord kan vara "Lava" - som rimmar på Cava.
I Kristinehamn står en staty av Picasso som har ett förflutet och ett museum i Barcelona och Katalonien, cavans hemmaplan.
Tillverkning och lagring mer viktigt än jordmånen.
 

Magikern

Medlem
Drar till med en chansning, kan det vara Cava?
Hur kom jag fram till det då?
Vulkanisk jord kan vara "Lava" - som rimmar på Cava.
I Kristinehamn står en staty av Picasso som har ett förflutet och ett museum i Barcelona och Katalonien, cavans hemmaplan.
Tillverkning och lagring mer viktigt än jordmånen.

Lite "På Spåret" gissning men rätt bra tänkt.

Jag var inne på både Etna Rosso och Aglianico De Vulture men det känns som att det mesta utom Cava och starkviner kan uteslutas.
 

Magikern

Medlem
Då kör vi en ny fråga.
Jordmånen har traditionellt haft mindre betydelse än hantverket i källaren— att blanda rätt och lagra rätt sågs länge som mycket viktigare för kvaliteten på slutprodukten.

Där ser man, har alltid trott att tempranillo varit den dominerande druvan och att Vega Sicilia har perfekt terroir för denna druvan. Lite som Petrus för Merlot.
 

Vino fino

Medlem
Där ser man, har alltid trott att tempranillo varit den dominerande druvan och att Vega Sicilia har perfekt terroir för denna druvan. Lite som Petrus för Merlot.
Nja, jordmånen har skiftat genom åren och likaså druvblandningen, även om det som du säger har varit dominerande Tempranillo sedan starten. Men vinet är inte främst skapat för att återge jordmånens eller ens druvornas karaktär. Ibland köper man in.
Jag skulle säga att i direkt motsats till terroiristerna, som brukar hävda att vinet bara ska reflektera jordmånen (och årgången), så har husstilen alltid varit det viktigaste för Vega Sicilia. Ungefär som champagnehusen. När vinet hittat rätt stil, genom druvblandning och lagring, kan det släppas till konsumenterna.

Den perfekta jordmånen för tempranillo hittar man sannolikt på annan plats än Vega Sicilia. San Cristóbal och Barroso är väl goda kandidater (Pingus).
 

Magikern

Medlem
Nja, jordmånen har skiftat genom åren och likaså druvblandningen, även om det som du säger har varit dominerande Tempranillo sedan starten. Men vinet är inte främst skapat för att återge jordmånens eller ens druvornas karaktär. Ibland köper man in.
Jag skulle säga att i direkt motsats till terroiristerna, som brukar hävda att vinet bara ska reflektera jordmånen (och årgången), så har husstilen alltid varit det viktigaste för Vega Sicilia. Ungefär som champagnehusen. När vinet hittat rätt stil, genom druvblandning och lagring, kan det släppas till konsumenterna.

Den perfekta jordmånen för tempranillo hittar man sannolikt på annan plats än Vega Sicilia. San Cristóbal och Barroso är väl goda kandidater (Pingus).

Intressant, lite som Penfolds Grange antar jag.

Nog om det. Ser fram emot Görans gåta. Tror den blir riktigt klurig.
 

Göran

Medlem
Efter att ha råkat vara först att svara rätt den 1/2 fick jag det omöjliga uppdraget att skapa den här frågan. Lika svårt som en intergalaxiär diplomatresa? Men vi siktar mot toppen och slutar med några siffror t.ex 7 45 & 48
 

Magikern

Medlem
Rioja la alta latt 42 verkar inte så sannolikt och än mindre Avignonesi Capannelle 50&50

Det Nya Zeeländska vineriet Mount Difficulty bör ha något vin som motsvarar beskrivningen och Sine Qua Non har det garanterat.

Tror dock att kunskap om de vinerna är mer överkurs än vad Göran frågar efter. ;)
 

Vino fino

Medlem
Finns ju många kandidater med de där siffrorna men eftersom du siktar mot toppen (prismässigt och Råbertpoängmässigt?) gissar jag på La Mission Haut-Brion.
Passar hyfsat in på "diplomatresa" också.
 

Göran

Medlem
Oj vad snabbt det gick för @Vino fino att lösa detta. Naturligtvis var det La Mission Haut-Brion jag syftade på.

Ledtrådar: 1/2 Är ju förstavinet på andra-slottet Haut-Brion (Lite långsökt kanske)
omöjligt uppdrag, rymdresa och diplomatresa = mission på lite olika sätt
toppen pris rp och en översättning av Haut
slutligen 7, 45, 48 är procenten Cab, F Merlot och Cab S på ägorna

Över till @Vino fino
 

Vino fino

Medlem
OK, jag kör en vända till. Hoppas att det är lagom svårt.

Skaparen av det här vinet har rötter i ett land som man inte förknippar med vin utan främst med en annan alkoholhaltig dryck.

Efter en hel del experimenterande med druvblandningen kom han fram till dagens variant som innehåller två druvsorter från Rhone. Men under en kort period blandade han vinet med två druvsorter från Rhone och en från Bourgogne. Innan dess, under en längre period, blandade han en druvsort från Rhone med en från Bordeaux.

Vilket är vinet?
 
Toppen