Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinquizz

Magikern

Medlem
André Tchelistcheff är vinskaparen vinet skulle kunna vara Beaulieu Vineyard George de Latour?

Max Schubert är tyskättad och Tyskland är ju inte överdrivet förknippat med någon speciell alkoholhaltig dryck. Jag hade sagt Penfolds Grange annars.
 

Vino fino

Medlem
André Tchelistcheff är vinskaparen vinet skulle kunna vara Beaulieu Vineyard George de Latour?

Max Schubert är tyskättad och Tyskland är ju inte överdrivet förknippat med någon speciell alkoholhaltig dryck. Jag hade sagt Penfolds Grange annars.
Inte så dumt försök. Fortsätt
 

Krisman

Medlem
Jag var inne på Domaine Brescou Fleur d´Été
Arne Wennberg, Sverige = Brännvin eller vodka. Fast det är väl Grenache Pinot Noir, så det stämmer inte.
 

Magikern

Medlem
Vinskaparen bör vara från Ryssland, Tjeckien, Belgien, Skottland eller Mexiko och då kan väldigt många uteslutas.

Tchelistcheff är jag lite inne på fortfarande men antar att de är fel, Penfolds Grange har jag redan halvgissat på.

Vet uppriktigt sagt inget kändare vin från Kalifornien som stämmer in på beskrivningen.

Sine Qua Non och Manfred Krankl får väl bli min nästa gissning. Tyskland är ju förknippat med öl men inte till den grad att det känns självklart.
 

Vino fino

Medlem
Verkar lite segt så jag kör en ordentlig ledtråd.

Blandningen har historiskt sett ut som följer:

Cabernet Sauvignon + druva X
Druva X
Druva X + druva Y
Druva X + Pinot Noir + druva Y (en årgång bara)
Druva X + druva Y (mitten på 90-talet och framåt)

Vi befinner oss Down Under. Kom igen nu!
 

kayaker

Cyklist
Jag söker ett vin av en känd producent.
I sagan av Benny och Lasse träffar huvudpersonen en sådan som hon sedan väntar förgäves på.
Vinet är möjligen något "felstavat".
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Sagan om lilla Sofie? (Benny Andersson & Lasse Berghagen)
Hon väntar på en soldat.
Däremot är jag kass på producenter. :(
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Tackar för förtroendet. Nu blir det i sann På spåret anda.
Jag söker ett specifikt namn på en druva som används i ett flertal länder men då oftast under andra namn.
Det specifika namnet jag är ute efter används till största del i ett område av dalastadshandling utan b i klassen.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tackar för förtroendet. Nu blir det i sann På spåret anda.
Jag söker ett specifikt namn på en druva som används i ett flertal länder men då oftast under andra namn.
Det specifika namnet jag är ute efter används till största del i ett område av dalastadshandling utan b i klassen.
Hamnade i Versaille och solkungen men har inte kommit längre. Svårt!
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Hamnade i Versaille och solkungen men har inte kommit längre. Svårt!
Nu blev jag nyfiken på hur du fick ihop det.

Ledtråd #2 (eftersom det inte hänt så mycket de senaste 5 timmarna)
Från en film har vi namnet på ett nötkretaur som i sin tur har anknytning till denna druva, fast då i ett yngre land.
 
Toppen