Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinquizz

anders

Medlem
SV: Vinquizz

För att snabbt återgå till kosher så hittade jag uppgifter om att även Chateau Giscors, Chateau Leoville Poyferre och Chateau Pontet Canet gör kosherversioner på sina viner. Vet dock inte om man gör det på regelbunden basis.

Det här med kosher är verkligen ett sagolikt idiotpåfund, precis som mycket annat inom religionen. Ett sätt att fixa att ett vin är kosher är att koka det. Just det, koka. Det blir säkert jättegott efter den behandlingen... Mer att skaka på huvudet åt återfinns här http://en.wikipedia.org/wiki/Kosher_wine
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

anders skrev:
För att snabbt återgå till kosher så hittade jag uppgifter om att även Chateau Giscors, Chateau Leoville Poyferre och Chateau Pontet Canet gör kosherversioner på sina viner. Vet dock inte om man gör det på regelbunden basis.

Det här med kosher är verkligen ett sagolikt idiotpåfund, precis som mycket annat inom religionen. Ett sätt att fixa att ett vin är kosher är att koka det. Just det, koka. Det blir säkert jättegott efter den behandlingen... Mer att skaka på huvudet åt återfinns här http://en.wikipedia.org/wiki/Kosher_wine

För att göra saken ännu bättre så är det ju skillnad på Kosher och Mevushal, Ett koshervin får inte hanteras av goyyim alls, det vill säga att det räcker med om en smutsig rackare som jag serverar vinet för att det inte ska vara kosher längre. Det som du beskriver som kokat är väl egentligen flashpastöriserat, det är ett så kallat Mevushalvin och det får serveras av oss orena typer. ;D

Jag har haft det distinkta (o)nöjet att prova en hel massa kosherviner på sistone och det börjar faktiskt komma en del riktigt bra produkter från Israel. Men tyvärr har de problemet att vinerna kostar på tok för mycket.

De vinerna som görs på bland annat Smith Haut Lafitte fixas till genom att Det kommer ner ett gäng och plockar, pressar och donar med vinet. Sen lagras det i en separat tank åtskilt från de andra tankarna och det är strikt förbjudet för någon att röra vid dessa. Det måste vara Rabbiner som gör vinet i hela processen, annars är det kört.

Men tillbaks till frågesporten!

Vi kör en simpel en: Vad indikerar termen "Superiore" på en vinflaska från exempelvis Valpolicella?
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Krug skrev:
För att göra saken ännu bättre så är det ju skillnad på Kosher och Mevushal, Ett koshervin får inte hanteras av goyyim alls, det vill säga att det räcker med om en smutsig rackare som jag serverar vinet för att det inte ska vara kosher längre. Det som du beskriver som kokat är väl egentligen flashpastöriserat, det är ett så kallat Mevushalvin och det får serveras av oss orena typer. ;D

Nja, tidigare kokade man faktiskt vinet. Det om något måste betraktas som en synd så svår att helvetet är enda alternativet. Läser man texten jag länkade till så verkar det som att man kom på att vinet blev så vedervärdigt av att kokas att man bestämde att Gud bestämt att kokning av vin kan kan betraktas ske redan vid 90 grader vilket resulterar i en något mindre vedervärdig produkt. Flashpastörisering är en nymodighet och jag vet inte hur utbrett det är. Man hänvisar i texten till Château Beaucastel men det är oklart ifall de flashpastöriserar endast mevushal-viner eller om de kör hela sin produktion genom den processen som en säkerhetsåtgärd mot oönskade biverkningar.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

anders skrev:
Nja, tidigare kokade man faktiskt vinet. Det om något måste betraktas som en synd så svår att helvetet är enda alternativet. Läser man texten jag länkade till så verkar det som att man kom på att vinet blev så vedervärdigt av att kokas att man bestämde att Gud bestämt att kokning av vin kan kan betraktas ske redan vid 90 grader vilket resulterar i en något mindre vedervärdig produkt. Flashpastörisering är en nymodighet och jag vet inte hur utbrett det är. Man hänvisar i texten till Château Beaucastel men det är oklart ifall de flashpastöriserar endast mevushal-viner eller om de kör hela sin produktion genom den processen som en säkerhetsåtgärd mot oönskade biverkningar.

Ja, men det är ju skillnad på tidigare och nu ju. ;)

JAg får ta och kolla upp den där länken, nu ska jag dock handla lunch.
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Krug skrev:
Vi kör en simpel en: Vad indikerar termen "Superiore" på en vinflaska från exempelvis Valpolicella?

Detta är en sammanskrivning som egentligen ska utläsas "super ior e" dvs det är barnversionen av Jeppe på Berget, där den klassiska frågan Varför super Jeppe? återfinns, i italiensk tappning, därav "e" på slutet.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

anders skrev:
Detta är en sammanskrivning som egentligen ska utläsas "super ior e" dvs det är barnversionen av Jeppe på Berget, där den klassiska frågan Varför super Jeppe? återfinns, i italiensk tappning, därav "e" på slutet.

Jag önskar att jag kunde säga att du har rätt, men tyvärr!
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Jag klipper till med att alkoholhalten är något högre. Jag hör en röst viska om 0,5 sk procentenheter över nivån för standardpavor. Å andra sidan lurar jag på om det kan finnas undantag där man stipulerar ytterligare alkohol.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

anders skrev:
Jag klipper till med att alkoholhalten är något högre. Jag hör en röst viska om 0,5 sk procentenheter över nivån för standardpavor. Å andra sidan lurar jag på om det kan finnas undantag där man stipulerar ytterligare alkohol.

Alkoholhalt är rätt, det kan variera mellan 0,5% och 1% mer alkohol. Sen är det också lite fippel med lagring innan release, men det är int så viktigt.

Tråkig fråga, ta en ny du!
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Får se om den här är lite klurig...

Inom vinframställningen är eken ett viktigt träd. Nämn två helt separata användningsområden för eken.
 

Dejzan

Medlem
SV: Vinquizz

anders skrev:
För att snabbt återgå till kosher så hittade jag uppgifter om att även Chateau Giscors, Chateau Leoville Poyferre och Chateau Pontet Canet gör kosherversioner på sina viner. Vet dock inte om man gör det på regelbunden basis.
Vad fan det skulle ju bli min nästa fråga ;D
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

Dejzan skrev:
Vad fan det skulle ju bli min nästa fråga ;D

Du får helt enkelt ställa den nu då, ;D Vi har bara lekt medan vi väntat på dig hehe.
 

Dejzan

Medlem
SV: Vinquizz

Ok, här kommer den. Förutom rent teknisk info kan man läsa en "devis" på etiketten till Gruaud Larose, vad står det?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

Dejzan skrev:
Ok, här kommer den. Förutom rent teknisk info kan man läsa en "devis" på etiketten till Gruaud Larose, vad står det?

Svälj undan, det kommer mera?
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Ledtråd: Det här är ju beklämmande dåligt! Detta är VERKLIGEN nybörjarkunskap. Klarar ni inte detta får ni börja dricka Gredos.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Vinquizz

Ja, jag slänger väl in ett svar i tråden då....
Ek var det. Ja, man kan ju lagra plasket i ekfat, åsså kan man plugga igen flaskorna med kork, från korkeken.
 
Toppen