Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinquizz

anders

Medlem
SV: Vinquizz

magnum skrev:
Ja, men man undrar ju hur det är ställt när man ställer en flaska (raritet dessutom) i en glasmonter med spotlights???????????????

Det är ju känt att vissa människor har mer pengar än intelligens. De brukar nästan undantagslöst ha ärvt förmögenheten.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Vinquizz

anders skrev:
Oavsett den exakta händelsesekvensen kan man sammanfatta det hela med: gick åt helvete... :D
Detta är ingen trådurspårare....bara en paus fråga! har du hunnit prova nån av dina Fleur de Passion flaskor än?
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

magnum skrev:
Detta är ingen trådurspårare....bara en paus fråga! har du hunnit prova nån av dina Fleur de Passion flaskor än?

Jag fixade så att de landade i vinskåpet i lyan igår. Av följande anledningar så ville jag inte prova någon:
- Troligt behov för flaskorna att vila upp sig i vinskåpet efter en ansträngande transport.
- Risk att temperaturen inte skulle hinna ner till acceptabla nivåer. Vinkylen är dels jävligt långsam, dels tar den inte flaskor bredare än standardstorlek på skumpa. Jag har inte testat om FdP går i men Gosset Rose och Comtes gör det inte. Troligen måste jag fixa is till hinken från haket bredvid men eftersom jag är deras i särklass bäste kund så vore det fan om jag inte skulle kunna få is.
- Astrött efter ett sanslöst spinningpass. Jag hade inte tid att svulla min macka innan passet så jag körde på alkoholångorna från biran jag tog till lunchen.

Svepskäl, jag vet. Bot och bättring utlovas.
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Som alla säkert har läst så nämns hela tiden jordmånen i Champagne - krita, en form av kalk - som orsaken till den stringenta syran i vinet. Men varför orsakar kritan hög syra i vinet?
 
SV: Vinquizz

då ska vi se anders...
krita och andra kalkhaltiga jordar är väldränerade men framförallt har jordmånen egenskapen att naturligt ha högt ph.
högt ph -> syrarika viner.

kan det vara någorlunda rätt....
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Vinosapien skrev:
högt ph -> syrarika viner.

kan det vara någorlunda rätt....

Hade jag varit vinskribent så hade du fått rätt för hit sträcker sig oftast det som skrivs. Nu är jag ingen vinskribent utan något mycket värre, en ingenjör. I branschen brukar vi referera till sådana oredovisade steg som "and then a miracle occurs". Jag tänkte mig alltså ett svar på varför högt ph orsakar syrarika viner.

Japp, jag är en elak jävel och jag njuter av varenda minut av det. ;D
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Vinquizz

Japp, jag är en elak jävel och jag njuter av varenda minut av det. ;D


SANT! ;)
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Detta var en svår fråga och det är inte konstigt. Jag ställde den faktiskt i syfte att visa att just vinskribenter väldigt gärna hasplar ur sig information som sedan är värdelös för läsaren. Hur många gånger har vi läst vad det är för jordmån? Otaliga. Hur många gånger har vi läst hur det påverkar vinet? Det händer men inte så ofta. Hur många gånger har vi läst varför vinet påverkas som det gör? Svaret är tydligt: aldrig.
Jag läste igenom diverse sidor i Robinsons Oxford och kunde inte hitta informationen ens där (nu är boken ganska omfattande så kanske finns det nämns någonstans som jag inte hittade). Vidare kan påpekas att om man läser under 'soil [diverse olika tillägg]' så uttrycks det att man för det första inte är helt överens om hur och hur mycket jorden påverkar vinet, för det andra att klimatet påverkar mer. Hur det förhåller sig i Champagne låter jag vara osvuret men det kan vara på sin plats att alltid ifrågasätta vad man läser oavsett källa.

Det jag nu redovisar som svar på frågan är något som jag pusslat ihop från olika källor och applicerat logik, jag har med andra ord inte kunnat hitta ett entydigt svar någonstans. Jag hoppas att svaret inte är allt för långt ifrån sanningen...

Förutsättningen har Vinosapien redan gett, en basisk jordmån resulterar i syrliga viner. Detta beror på att vinrankan måste höja mängden vinsyra i rotsystemet för att kunna lösa ut mineral- och näringsämnen ur den basiska marken - ju mer basisk marken är, ju mer syra i roten. Denna syra återspeglas sedan också i druvorna.

Many Bothans died to bring us this information.

En förhoppningsvis lite lättare fråga men ändå relaterad till jordmån:
I Toscana finns en jordmån som kallas galestro. Det finns dock en till med eget namn, vad heter den?
 
SV: Vinquizz

I en mer använd del av hjärnan bubblar marmorn från Maremma runt...Förutom att Maremma numera är ett ganska hett vinområde har väl inte marmorn något med vin att göra eller....
 
SV: Vinquizz

Vi lämnar geologin och kastar oss över geografin.
Floderna Rhen och Rhône har inte bara flera bokstäver gemensamt utan är också stora härliga vinfloder.

De har även en annan sak gemensamt - vilken?
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Nu krånglar vi till det igen. Vi håller oss kvar i geografin men blandar in litteratur också.

I Sydafrika finner man ett område som refereras av Tolkien i Ringenböckerna. Vilket område tänker jag på?

Ledtråd: Tolkien syftar inte på det sydafrikanska området men använder namnet.
 

EuphoniC

Medlem
SV: Vinquizz

Men vad i hela friden har nu Tolkien och Sagan om Ringen med vin att göra!? Förrutom att det göra helt ok vin i Syafrika... ett område som egentligen inte refereras till, men ändå... det är väl rätt långsökt. ::)
 

R.P

Medlem
SV: Vinquizz

anders skrev:
Nu krånglar vi till det igen. Vi håller oss kvar i geografin men blandar in litteratur också.

I Sydafrika finner man ett område som refereras av Tolkien i Ringenböckerna. Vilket område tänker jag på?

Ledtråd: Tolkien syftar inte på det sydafrikanska området men använder namnet.

Har bara sett filmerna...Stellenbosch? :p
 
Toppen